tisdag 30 oktober 2012

Solen på molnen...

Idag skiner solen på molnen.
Så det är lite soligt, men ändå
lurigt. De där molnen kan innehålla
precis vad som helst...

Idag visar jag mitt sovrumsfönster.
Bilder från igår, i regnet.
Från detta fönster har jag sån fin utsikt. På kvällen
ser jag ljusen från Gullholmen, en liten ö 
utanför Orust. När jag vaknar på natten, så är
de ljusen en påminnelse om var jag befinner mig.
Fönstret sitter lågt, och är högt, och har djup nisch i sten.
Vi har lamellgardiner så att det går att dra för, och de riktas
så att det inte går att se in från grannhuset, men jag har ändå
utsikten över Islandsberg och öarna utanför.

I fönstret står Violas Lampa, som vi kallar den.
Köpte den hos Viola när jag var på bloggträff i somras.
Ni kan hitta hennes butik här och inlägget här.

Lampan har stått "på vänt" på gården, för att till slut
hamna här i finaste fönstret på berget, på ön.
Här finns också lite annat medplock från gården.
Bla a en gammal pytte oljekanna, en fågel, en
pedistal och en seg liten hjärtan på tråd som överlevt
både det ena och andra.
Och så ett gäng porslinsblommor i fula krukor som också
är satta på återupplivning. De härstammar från
mormors blomma som hon hade i hallen på deras hus.
De flyttade från huset på 1970-talet och då tog mamma skott...
Sen har jag misskött dem de grövsta... 
men blommar gör de då och då...



8 kommentarer:

  1. Så fint!!
    Violas lampa.....Ja då hade hon namnsdag igår...hi..hi..
    Ha de gott där på berget.
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  2. Ännu en härlig utsikt från ditt fina hus. Violas lampa passar så bra där i fönstret.
    Här småregnar det även idag. Just inkommen från hundpromenaden sitter jag här med frusna fingrar.

    Ha en skön dag!

    Kram Åsa.

    SvaraRadera
  3. Vackert! Åh jag längtar tills jag också får njuta av djupa fönsternischer, det är så vackert. Har alltid drömt om att sitta i ett sånt fönster på en mjuk dyna..
    Jag tänkte på en sak och det är att det är ju riktigt häftigt och imponerade med ett passivhus på er ö - där det blåser och allt! Så ert hus är ju verkligen ett bevis på passivhusens förträfflighet :-) kram på dig, ha en fin dag!

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Så fint du har fått det.
    Jag bodde i Göteborg i några år och det jag reflekterade över var hur mycket regn det kunde komma på kort tid. Ibland kändes det som att det spö regnade och samtidigt kastade någon en hink vatten över en.
    När jag sprang in i somras när det kom regnskurar frågade min man mig om jag inte var vattentät;)
    Katten och jag håller oss inne när det regnar. Eller så får jag köpa mig ett bra regnställ.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  5. Den där lampan gillar jag verkligen, fågeln är också underbar. Har också hälsat på Viola i hennes butik, bor inte så långt ifrån...
    Här slapp vi regnet den här gången också... Hoppas ni har det lite bättre med vädret idag.
    Kram från Finas mammis

    SvaraRadera
  6. Himmel vilka vyer ni har från varje fönster :).
    Den där lampan är sååå fin.
    Ha de gott. kram Ing-Britt

    SvaraRadera
  7. Ja, idag är det fint! Solen skiner men det lurar moln i sydväst, några i norr, men dom från norr brukar inte vi behöva bry oss om.

    Skönt med uppehåll, det blir lite lättare då, men samtidigt är det härligt med dramatiskt väder, jag gillar det.

    Ni har det så fint, så fint och härligt med nya fina möbler och dom byråarna är ju så fina!

    Krmar

    SvaraRadera