fredag 9 november 2012

Baka baka liten kaka

I mitt nya liv ska det inte finnas så mycket bröd.

Så farväl trevlig cupcake-bakning.

Men god dag brödbak.
Idag, dag tre, så går det att få fina skivor. Detta är skuret, nybakat varmt bröd...
Bakduk Ikea.

Jag och baka matbröd har inte riktigt
passat ihop. Gillar inte det där
med klibbig deg och sånt.

När jag var på Ikea häromsistens
så hittade jag nåt som jag givetvis
måste prova.

Skaka förpackningen, häll i 6 dl
40-gradigt vatten, skaka igen i 45 sek.
Häll i form och sjuss in i ugnen
på 250 grader och sänka till 200 
i en timma.
Det sista med temperaturen har jag lärt
mig på "Hela Sverige bakar",
rejält varmt först...

Hur det blev? Himmelskt!!!
Dagen efter ännu bättre.
Dagen efter den dagen
ojojoj!

Priset 25 kr är ok för ett nybakt bröd.

Och innehållsförteckningen gör 
en glad: 
Vetemjöl, veteflingor, rågmjöl, kli, solrosfrön, salt

Per 100 g:
Fett 8 gr
Protein 11 gr
Kolhydrater 46 gr 

Nästa gång jag åker till Ikea ska jag
bunkra flera, samt köpa deras
gudomliga hårda bröd med frön...


OBS! Denna reklam är INTE sponsrad
av Ikea. Utan jag skriver detta
för att jag gillar produkterna.

Och i helgen ska jag prova på
att baka med surdeg.
Så himla spännande.
Men jag fuskar lite
med Kronjästs Surdegspulver
först...

Återkopplar så klart.

Hur det gick med slånbären? 
Tack alla ni som talade om för mig
vad det var för bär! 
Frosten var här i går morse, så
givetvis var alla slånbär plockade
när jag gick dit igår med en liiiten påse...
Men nästa år, då ska jag ha koll!

9 kommentarer:

  1. Hej på dig min vän.

    Låter som perfekt bakning............snabbt och lätt och gott!
    Eftersom jag har celiaki ( gluten )så äter jag inget "vanligt" bröd längre..........så det är med sorg i mig jag ser ditt goda bröd!
    Kan känna doften ändå hit........

    En fin helg till dig,
    Kram Anneli

    SvaraRadera
  2. Ojoj så mycket bra tips...Tack för det!! :)
    Verkar vara perfekt för den lite stressade....
    Mums så gott det ser ut.
    Önskar dig en finfin helg vännen
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  3. Smart bröd!
    Om du vill så har jag ett recept på ett sånt bröd som du gjort nu som bara är att hälls i formen som jag fått av TjerhusMonica (bloggen Tjernhus) urgott och så har jag ett som var med här för ett tag sedan och det innehåller inget vetemjöl bara grovt fiber! Om det är vetemjöl som inte är så bra.

    Jag missade ditt inlägg med slånbären. På bohusländska heter det "släär" och om du tittar på en karta och ser Bohus Malmön så finns det österut ett ställe som heter Slävik och det kommer just av "släär" (tjockt "l").
    Jag läste inte vad dom andra skrivit om det men det är sura bär, som oliver ungefär och dom flesta som tar vara på dom gör nog likör av dom och då ska dom först helst ha varit frostnupna. Och buskarna har taggar som inte är av denna världen, tortyr!
    Var det bra på modevisningen!
    Kramar

    SvaraRadera
  4. Det brödet måste jag också testa. Det ska gå snabbt och enkelt utan massa kladd och klet.Tack för tipset!

    Angående säkerhetsvästen så är Nellie så pytteliten för sin ålder att den enda modellen som passar är den här varianten i XS.

    http://www.hooks.se/product.aspx?productid=230177&deptid=155&sortType=sortArtnr&sortOrder=ASC

    Senast vi var till Hööks hade de inte den storleken hemma men vi får väl ta en tur dit igen. Hon har ju så att hon kan låna men det är alltid skönt med egna grejer.

    Ösnkar dig en trevlig fredag!
    Kram Linda

    SvaraRadera
  5. Tittar in för att önska en mysig fredag.
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  6. Perfekt bakning...måste jag inhandla när jag kommer till Ikea nästa gång
    ..börjar längta ut till affärerna nu
    ha en trevlig helg
    kram Rosa

    SvaraRadera
  7. Va...säljer dom deg på Ikea nu oxå!
    Men va sjutton, det där måste jag oxå testa.
    Hoppas du får en fin helg nu.

    Kram Åsa.

    SvaraRadera
  8. Vi äter heller inte mycket bröd nu för tiden och köper nästan aldrig. Här är det hembakat för hela slanten!
    Visst är det mysigt att baka, även om det är lite kladdigt ibland.
    Kram från Finas mammis

    SvaraRadera
  9. Hej Vännen!
    Efter en arbetsvecka är jag ledig i helgen. Skönt!
    Nu har jag titta på dina blogginlägg och fina bilder som vanligt.
    Jag har en arbetskamrat som bakar med surdeg och det blir ju gudomligt gott bröd, lite segt och får mina tankar till brödet i Syd Europa.
    Ha en fin helg!
    Kram Anette

    SvaraRadera