fredag 23 november 2012

Fredags...

Fredags... ja vadå?

Ja framåt kvällen blir det väl Fredagsmys. Mannen har bestämt att han vill ha Kotlett- specialaren när han kommer hem från jobbet. Det är stekta och sedan rejält kokta kotletter (det heter säkert nåt när man behandlar maten så) och det brukar bli supergott. Och helt ok att äta när man äter som vi äter...
Myset består väl av ett glas vitt för mor, kan jag tro. Det är nåt som är för själen, inte kroppen, liksom.

Idag blåser det... ja det blåser nästan jämt här på ön. Om det inte blåser, så blir här så tyst, så tyst.

Ljuden hörs från långa avstånd, och det studsar mellan Skaftö och Ösö, som är de båda öar som Grundsund är byggt på. Grundsund ligger som i en gryta med Ösö som skydd mot Västerhavet och alla ljud studsar fram o tillbaks. Man vet inte varifrån de kommer.

Det är en mycket märklig upplevelse, speciellt när man som vi, bott i skogen.

Skogen är aldrig tyst. Skogen väser, knakar, prasslar och ibland nästan kvider. Det susar i träden, och är det vindstilla så kan man höra hur hela skogen lever. Finns alltid någon fågel som låter.

Just nu tar det i rejält, och det är skönt att sitta inomhus.För en liten stund sedan kom vi hem från en promenad, Lilleman och jag. Vi gick ner till det sund som finns mellan Gåsö och Skaftö. Grått o trist,  blåsigt men inte kallt.

Friskt. Härligt!

Gåsö kan anas där borta...

5 kommentarer:

  1. Åh vad vackert. Det säger jag varje gång men jag menar det. Jag har inte varit så mycket på västkusten faktiskt. Njuter genom dina bilder. Ja fredag ja, jisses vad skönt. Jag vaknade på rygg i morse, ena armen uppe intill kudden. Så skönt. Det första jag tänkte när jag vaknade var att imorgon får jag sova vid den tiden! Det är lycka det. Kram!

    SvaraRadera
  2. Vackert så man blir tårögd
    Jag har köpt mer utrymme nu. Vet ej om det är aktivt ännu. Ha en underbar fredag.
    KRAM Agneta

    SvaraRadera
  3. här blir det glass till fredagsmys ..funkar det också
    ha en trevlig helg
    kram Rosa

    SvaraRadera
  4. Det låter som lite skillnad på ljud från då och nu!
    Så bra det verkar med passivhus! Att du kan gå så tunnklädd inne utan att frysa. Så skönt! Vi har lite drag här och där och inte så varma golv.
    Så mysigt det ser ut där i vindfånget. Och så praktiskt.
    Inte blir jag trött på att läsa om din viktminskning! Det är en verklig bedrift!

    Kram Agneta

    SvaraRadera