onsdag 21 november 2012

Halvtid

Japp, då kör vi tjatet om vikt igen... Ni som är less på´t kan återkomma... ha det så bra, hejhej...

hemske-väder på Uddevallabron...

Igår var det halvtid. Dvs jag har nu hållit på med min nya livsstil i sex månader. Halva tiden av det år som jag får hjälp o stöd av Obesitasavdelningen på Sahlgrenska Sjukhuset i Göteborg.

Så igår var det dags att träffa läkaren och få besked om mina värde fixat till sig. Och så fanns det lite som jag ville diskutera.

Hon frågad mig en sak som jag verkligen fick fundera på:
Vad är den största förändringen?

Mitt svar var: Förutom att jag rör mig lättare, mer och mår bättre, så är det att min inställning till mat har gått från att vara "mat är no-no, nåt man går upp i vikt av"
till att "mat är gott, man ska njuta både av smak, konsistens och färg, och då behöver det inte vara så mycket". Dvs från nåt förbjudet, skamligt, till nåt som man ska njuta av, långsamt och man ska prova nya saker och gå på kvalitet istället för kvantitet. Helst Krav, organiskt, och rättvisemärkt.
Och så ska jag hålla mig ifrån socker. Jag har varit sockerberoende, och nu håller jag mig borta från det...

Lite annat trix som jag har kommit på:
Salt mat binder vätska. Vågen visar mer om man äter salt... Att sluta med salt mat, och bara köra flingsalt när det är absolut nödvändigt, har gjort skillnad.
Om man äter av både kolhydrater (långsamma, dvs fullkorn o sånt) och proteiner och kör tallriksmodellen, så känner man sig mätt längre. Ja jag vet det här om LCHF och sånt, men som de säger på Sahlgrenska, vi kör med det som funkar... dvs kalorier och in- och utgifter där...
Och om jag ser till mig själv, så funkar det, och jag har faktiskt kollen...


Nu:
Mina värden är nu i stort sett normala nu.
Visserligen är mitt kolesterol lite högt, men det är antagligen en genetisk grej. Det har minskat  i alla fall, och ligger under gränsen för att man ska behandlas.
Sömnapnén är inte heller nåt att oroa sig för längre. Blodtrycket är helt perfekt, (även om jag kan känna mig lite yr ibland p g a att jag är van att det är högt...) och diabetes är inte heller en lurande fara längre...


Alla de här kilona har inte varit bortkastade... eller vad säger jag... så klart dom är bortkastade :-)))

Eller vart dom nu tar vägen.... alla de kilon som försvunnit.
Min sömn-läkare tycker att jag är lagom nu, att jag ska spara lite till sämre dagar, liksom, men min "vikt-läkare" och jag kom överens om att jag kör på lite till... en åtta-tio till så där...
fint och långsamt...

Negativa saker då? Jo det finns negativa.

Jag kan nästan inte ha nåt av mina gamla kläder. Den vikt o storlek jag har nu, har jag inte haft sedan jagvetintenär... Så det blir lite kostsamt ifall man ska ekipera sig. Och som sagt, jag är inte klar ännu...
Men lite har jag i alla fall handlat. Det blev stövlar igår också... visar sen...(positiv sak)

Jag tappar hår! Jo jag tappar massor av hår nu, det har precis börjat, och det beror på att jag gått ner i vikt så pass snabbt och har ändrat min livsstil och matintag så drastiskt.  Speciellt tiden med pulverdieten.

Håravfallet startar oftast några månader efter den där förändringen, så det är nu jag märker det mest... Inte så att det blir typ hål i hårbotten, utan det bara ramlar strå efter strå,,,, och små nya växer ut istället.
Så nu har jag varit och klippt en frisyr som ska funka, även om det blir tunnare en period.
Jag kanske visar er sen...

Det är svårt att hitta på nya maträtter. Visserligen kan man läsa recept o sånt, men den där vanliga vardagsmaten, som vi är vana med (makaroner, pasta, ris, pannkakor, grädde, socker och mackor)
har vi valt bort. Och det är det där med att veta vad man ska handla... ja ni hör vilka oerhörda problem jag har, hahaha.

Sådär, nu är Lilleman här och buffar på mig. Han vill gå ut. Så på med paltorna för en långpromenad. Vädret idag? Som vanligt. Kallt. Blåsigt. Regnigt. Härligt!

Kram på er!



7 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag har en arbetskamrat som gick ett viktminsknings program på jobbet och hon tappade också hår, fast hon hade så tjockt hår innan så det märks knappt och håret kommer ju tillbaka.
    Jag är också sugen på att baka surdegsbröd. Det är ju så himla gott. Det skulle vara fint med ett skinnförkläde till Dick.
    Han kan ju sy det istället för ett par skor till mig;)
    Kram Anette

    SvaraRadera
  2. Hejsan!
    Tycker helt klart att dina fördelar väger upp nackdelarna med råge :).
    Spännande det där med ny frisyr..klart vi vill se. Och nya stövlar är inte lätt, jag är inte alls överviktig men har väldigt svårt att hitta stövlar till mina grova vader.
    Ha de gott, kram Ing-Britt

    SvaraRadera
  3. Ja men visst, det är ju så man nåste göra! Hitta det som funkar för mig och köra på det! Underbart att du hittat din grej med lite hjälp! Jag ahr också varit sockerberoende och jag blir verkligen hög av socker. Får såna kickar och blir som en jobbig treåring. LCHF-aktig kost gjorde susen för mig. Men det är inte ren LCHF, bara bort med socker och kolhydrater. Åt massor med pasta för och var rund och svullen som en boll. Nu trivs jag med mig själv igen. Stor kram på dig!

    SvaraRadera
  4. Måste bara gratulera, bra kämpat eller var det kanske rent av enkelt?
    Kram från Finas mammis

    SvaraRadera
  5. Jag läste klart:) Du är duktig EM som kämpar på, en liten medalj ska du ha:)

    Hoppas duken är färdig fållad nu:)

    KRAMAR Helena

    SvaraRadera
  6. Vad jobbigt att du tappar hår men jag antar att det har en övergång.
    Jag tycker du är jätte duktig och beundrar dig jätte mycket.
    Vad kul med ny frisyr, ska bli kul att se om du visar det.
    Ha en fin torsdag.
    Här är det helg dag!
    Kram Bodil.

    SvaraRadera
  7. Haha, ja jag håller med Ing-Britt klart att fördelarna väger upp nackdelarna, med råge!

    Min kar har lagt om sin dårliga livsstil och har gått ner runt si sådär 25 kg senaste året, vilket har lett till att alla kläder han inte kunde ha kan han komma i nu, samt det bästa av allt att snarkningen i prinsip är borta! Han är gladare och mer positiv!
    MYCKET BRA!
    HA EN BRA DAG! Kram Lena

    SvaraRadera