torsdag 22 november 2012

Passiv

Innan vi flyttade hit så hade jag ingen aning om vad ett passivhus var. Själva ordet låter lite...tja... passivt, tråkigt, inget händer... eller hur?

Men...
Passivhusets funktion är att ta tillvara på den energi och värme som finns i allt.

Det betyder alltså att jag och huset är ett!

Vi hör i hop. Jag ger huset av min värme, alla 37 graderna (eller nåt sånt) och tillbaks ger den den 20 grader som vi har i husets alla rum.

Även om det stormar och regnar och det är typ +7 grader. Så har vi 20 grader inomhus.

Vi har bott i ett gammalt dragigt hus, där själva huset är kallt, golven kalla, väggarna kalla och nånstans i mitten en värmekälla. En kakelugn eller flera, en braskamin, en järnspis, några element eller en luftvärmepump.

Det är dyrt att värma ett hus. Visst går det att använda egenhuggen ved, men ändå... man ska ha tid att elda också...

Därför är ett passivhus en sån positiv upplevelse, då det inte drar nånstans (genom fönster, golvspringor eller dörrkarmar) och golven är inte kalla, inte heller ytterväggarna... Treglasfönstren är supertäta och anpassade för just passivhus. Det är ytterdörren också. Jag kan gå i tunna kläder, utan ylletröjan allså, och barfota!!! I slutet på november! Yes!

Och eftersom varje lägenhet har egen ingång så behövs nåt som stoppar upp...vinden... så det kallas vindfång. Ett perfekt litet rum för oss som har hund. Här kläs folk och fä på, och innanför dörren till höger finns ett förråd där alla fritidskläder förvaras. Där är ca 14 grader. Då slipper man ha allt inne i lägenheten, och det torkar fint där. I detta förråd finns även styrsystemet för värme o ventilation.

Till vänster är dörren in till lägenheten. Till höger om den finns badrumsfönstret. Där hänger vår Joline, den fina led-belysningen som vi haft snart ett år och som jag aldrig tröttnar på...

Nu har vi ändrat om lite sen bilden togs, bla a så har jag inhandlat en stor, stor en... en en alltså. En, växt... ja ni fattar nog...

vindfånget

Solen ska göra sitt på uppe på taket. Där sitter en solfångare som värmer upp vårt varmvatten. Alla lägenheter har en solfångare. Det betyder att man en solig dag, även nu (men inte idag, tyvärr) , kan duscha i ett varmvatten som är i stort sett gratis. Varmvattenberedaren kan stå där och vila sig lite.

För el, värme o ventilation i detta hus står var och en för, varje lägenhet är en fristående enhet, väl isolerade från varandra. Och det finns speciella mätare så att man kan se hur varmt vattnet är på taket, hur mycket el varmvattenberedaren drar och hur mycket värme och ventilation drar. Som ni vet så är elen nåt som man kan spara in på. Där finns mycket pengar att hämta, om man har kollen.

Till miljötänket hör givetvis att vi komposterar, (lägger i bruna påsar och speciella behållare), och källsorterar resten. Alla maskiner (diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare, ja vi har alla egen tvättstuga, och kyl o frys) har högsta miljöklass och har energisparprogram osv.

Här har nyss planterats växter utanför vårt. Det ska återställas här på berget, så att det ser ut som det gjorde innan bygget.... förutom husen då förstås...

De har planterat kaprifol, björnbär, ljung och så lite annat smått o gott som jag inte har en aning om vad de heter. Nu ser det lite "pesigt" ut, men det blir väl bättre... vi planerar mer växter o prylar runt våra altaner. Vi får se vad det blir...



7 kommentarer:

  1. Himla bra inlägg! Och roligt! Hihi, så du har planterat en en.. fnissade högt åt det. Jag säger det igen; himla kul att vi båda snart bor i passivhus. Vi kommer dock inte ha några solfångare. Men hyresvärden står för vattnet så det blri nog bra ändå. Det är elen som kan kosta. har ju inte haft egen tvättstuga förut så det bli spännande. Åh vad jag längtar. Upplever du ert hus som väldigt tyst? Någon sa att man inte ens hör fågelkvitter men vi hör i alla fall en del vägbrus i vår! En liten fågel skulle ju itne vara fel heller... Kram!

    SvaraRadera
  2. Mycket intressant att höra om ert hus. Det låter supersmart. Nu har jag bara en liten fundering...Vad kostar det att köpa sig ett sånt där hus? Hur hög energikostnad/el kommer ni att ligga på?
    Här regnar det idag så jag håller mig inomhus. Jag kan oxå gå barfota i bara särken utan att frysa, men jag eldar med ved då förstås :o))

    Ha det gott!

    Kram Åsa.

    SvaraRadera
  3. Vad intressant att få veta mer om vad ett passivhus är. Låter som ett väldigt bra alternativ till huset som jag bor i som aldrig kan ha lagom värme.

    Kram Linda

    SvaraRadera
  4. Hm.....intressant....toppen :) hur det går framåt i miljötänket....fantastiskt bra :)
    Tur att inte jag gästar dig idag, då skulle din inomhustemperatur sjunka kraftigt eftersom jag känner mig kall som isberget ;)
    Ha det gott vännen.
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  5. Säkert kommer det att finnas massor med passiv-hus i framtiden. Vem vet, om tusen år kanske det är dom enda?!
    Trevlig helg! Finas mammis

    SvaraRadera
  6. Hej vännen! Oj vad mycket man fick lära sig av ditt inlägg! Förstår att du trivs och slippa slita med allt som ett äldre hus drar med sig! JA så klart jag vill träffas, kan vi ta en tur till Torp efter jul, tro? Ha nu en fin helg! Kram Iréne

    SvaraRadera
  7. Åh så härligt att kunna gå barfota hemma, det har jag inte upplevt på bra länge!

    Tack underbara du för dina kommentarer hos mig. Själv är jag urusel på att hälsa på hos andra just nu. Pendligen, jobbet och flytten tar allt tid just nu (du vet vad jag menar)! Tänk så mycket tid jag kommer få när vi väl har flyttat! Jag längtar.

    Ha en riktigt fin helg!

    Kram Åse

    SvaraRadera