tisdag 6 november 2012

Sjätte november---

1632
säger jag alltid, när detta datum nämns.

Det sitter som inpräntat i ryggmärgen.
Slaget vid Lützen
sjätte november
sextonhundratrettitvå

6 november är också
känt som Gustav Adolf-dagen
och det finns t o m goda bakelser
till firande (?) av
Gustav II Adolfs dödsdag. Dagen
då han slogs i Lützen och
avled.
Moritz von Falkenberg fick in ett skott
som träffade kungen i lungan. Han föll av
och släpades med en bit av sin häst Streiff, 
plundrades och fick sedan ett skott i tinningen.
Man tror inte att de som dödade kungen visste
vem han var. Det var nog ett totalt kaos där nere... 
Kanske kan man säga att kungen här mötte sin Pappenheimare
och det hela blev en pyrrhusseger...

Födda den 6 november är bla
Johanna den vansinniga (vilket namn va?) år 1479, 
hon var drottning över Kastilien och Aragonien
Ethan Hawke, 1970, skådespelare
Sally Field, 1946, också skådis.
m fl m fl

Leonardus har namnsdag.
Nej just ja, det togs bort 1727
då Gustav Adolf fick sin namnsdag som
minne (?) av Slaget vid Lützen.
Eller ja inte precis så, han var ju inte med då.
Men ja ni fattar nog.

1986-1992 så fanns även namnen
Gull och Gulli med som namnsdagsbarn den här
dagen. Varför försvann de? 
Efter bara sex korta år.
Och vem var Leonardus?
Jo han var en fransk abbot och ett helgon från
Limoges på 500-talet. 
Men det vet ni väl redan...?

Vad ville jag nu säga med denna förvirrade 
historie-lektion?
Jo att... men herregud, jag har glömt bort det...

I alla fall,,,så finns det mycket fint på våra promenader...
Vet nån vad detta är?
Svar mottages tacksamt...


7 kommentarer:

  1. Ja här fick man sig allt en historia lektion på morgonkvisten. Vissa bitar visste jag men inte allt :).
    Jag gissar att det är en Slånbärs buske du sprungit på. De bären ger riktigt god saft, en väninnas mamma brukade ha det men har inget recept.
    Ha en bra dag, kram Ing-Britt

    SvaraRadera
  2. Är etsat även hos mig som är gammal historielärare :) intressant läsning som jag gillar....ha en fin dag, kram

    SvaraRadera
  3. Hihihi du är jo för goe! Och vad mycket du kan! Min kunskap sträckte mig så långt att jag tänkte på Gustav Adolf och en viss bakelse när jag kom upp upp i morse men det är också allt jag minns. Så tack för att du delade med dig av allt. Och slutklämmen på detta ditt inlägg är ju bara för bra. Kram på dig!

    SvaraRadera
  4. Tror också att jag gissar på slånbär.
    Den här är en historisk dag för mej, min älskade pappas födelsedag 1898 och vår älskade vovve börjar vara sig själv igen!
    Glada kramar från Finas mammis

    SvaraRadera
  5. tittar bakåt & njuter av att få se
    lite av det som kommer upp i tankarna
    när Du skriver till mig.

    här är en favoritsång av mina,
    som jag tycker ’Du ska ha’,
    emiliana torrini’s ’nothing
    brings me down’ från hennes
    album ’fishermans woman’;

    http://www.youtube.com/watch?v=UP3O13sYSkg

    den har jag dansat sakta
    & ensam till många gånger,
    kan jag säga.. :)

    kram,
    hannah

    SvaraRadera
  6. Ja, det är väl ett av de få "dödsdatum" som sitter i huvudet;-)
    Jag som ursprungligen är från Götet, tänker också: "Här ska staden ligga!" när jag hör om den mannen, fast han lär ju inte ha stått på Gustav Adolfs torg som statyn, när han sade det.
    Jag tycker också att det ser ut som slånbär som någon skrev tidigare. Har de långa, supervassa taggar?
    Sånna ruskor har det hänt att mina hästar haft med sig in i svansen, från hagen ibland:-)
    Kram

    SvaraRadera
  7. Tror att det är slånbär..blir god likör av bären...men det ska ha varit frost innan man plockar dom

    Kram Rosa

    SvaraRadera