fredag 16 november 2012

Upp amaryllis!

Mina två fina amaryllisar
som blommar som bara den...

Samma fönster, två olika blommor.
Den understa står nu på skänken i köket...


Köpte dem på Plantagen för ganska
länge sen, och tänkte nog att det inte
skulle bli nåt...
Men ack vad jag bedrog mig.

Den ljusaste här under håller t o m på att blomma över nu.

I fönstret ser ni också några av mina favvo-fåglar.
Måsen med zink-vingar är en av mina käraste.
Och så ser ni snäckan med belysning. Från
Capri. Från morfars...


fråga mig inte vad det är för ett rosa rör som sticker upp där ute. Det är
en av de stora gåtorna... Har kommit upp för nån dag sen...
Prydnad? Tror inte det... det bara fanns där plötsligt


Men det gör inget att den snart blommat ut. 
Snart är det advent ju, och då
kommer nog julstjärnor och andra julblommor
istället.

För i år, då tänker jag ha jul hemma.
Om jag har ramlat och slagit mig i huvet?
jag som inte gillat det där med jul o sånt?

Haha, nej det räcker att förändra sitt liv...
då kan det bli såna biverkningar, så som
viljan att ha jul. 
Och advent, och kanske gran, vem vet, 
och 
t o m hålla rent på skrivbordet...

12 kommentarer:

  1. Yay för adventsstjärnor! Det är det första som ska upp i vår nya lägenhet vid inflytt. Låndan märkt "Advent" får inte flyttgubbarna röra, den tar jag själv så den inte kommer bort hehe. Värst var de där amaryllisarna kommer tidigt i år. Tjusiga! Kram på dej!

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Det är klart att du vill ha jul när du har det så fint.
    Det är det som är så spännande att vara människa att man förändras och det kan ibland vara kul att vara den personen.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  3. Det där med jul har alltid haft högsta prioritet för mej, har alltid älskat o pynta till jul. Och nu bor vi i ett julhus brukar Fina säga. Dina amaryllisar ser minst lika fina ut som min:) Trevlig helg önskar Finas mammis

    SvaraRadera
  4. Vilken härlig utsikt du har.
    Mysig polkagrisfärg? på din amaryllis.

    Kul när man förändras och tänker på ett nytt sätt, riktigt fascinerande ( men hur sjuttsingen stavas ordet )?

    Kram min finaste vän,
    Anneli

    SvaraRadera
  5. Hejsan vännen!
    Klart du ska julpiffa nu i ditt nya liv ;)...
    Jag har alltid älskat julen och kan inte tänka mig en jul utan gran.
    Så fin den var din amaryllis, synd att den redan blommat över.
    Ha de gott, kram Ing-Britt

    SvaraRadera
  6. Oh, dom rosa rören använder vår kommun för att markera att dom ska bygga ett höghus. Dom placerar alltid den rosa pinnen preciiis i mitten av huset......skojjjjar, så klart!

    Vilka fina amaryllisar och att dom trivs så bra måste väl betyda att det är jättefin luft i ert fina hus, det tror jag!

    Jul, ja, jag hörde, jag trooor det var Jonas Gardell som formulerade det så fint, han älskar hela upptakten till jul, adventstiden och allt det här, pyntandet och julafton. Och när klockan går över till Juldagen kan han slänga ut alltihop, då är det klart, över, förbi och kan kvitta. Så tycker jag nog också. Men varje år säger jag, ingen mer jul, jag ska åka till Hammerfest eller nån annanstans långt upp där det är massor av snö och bara hunden och omgivningen och jag. Men har det blivit så än? NIx. Men jag jobbar på det!

    Kramar

    SvaraRadera
  7. Det där röret måste väl vara en u-båt som gått redigt på grund. Tycker speciellt färgen tyder på det;-)
    Ha en härlig helg!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Jag har absolut inte varit någon julpyntsmänniska men nu blir jag så otroligt inspirerad sedan jag börjat läsa bloggar, så nu är tom jag riktigt sugen.

    Jag får väl köpa med mig ett lass med pynt från IKEA på söndag när Mannen och jag ska dit. :)

    Kram Linda

    SvaraRadera
  9. Hejsan kikar in och önskar dig en trevlig helg
    kram Rosa

    SvaraRadera
  10. Man kan alltid ändra sig kära EM. Det låter som det blir jul i ditt fina hus!

    Här är grått och trist i gamla Gävle, har hamnat i någon sorts inrednings dvala:) Men det går väl över, haha...KRAMAR

    SvaraRadera
  11. Underbar amaryllis! Det är verkligen en favoritblomma. Skulle kunna fylla hela huset till jul.

    Ha en fin helg

    /Anette

    SvaraRadera
  12. Vad kul att du vill ha jul och har fått så starka julkänslor.
    Mina julkänslor har inte kommit ännu.
    Men jag hoppas de kommer. Fast först ska vi fira Thanksgiving.
    Vad fina amaryllisarna var och dina måsar är ju underbara.
    Kram Bodil.

    SvaraRadera