tisdag 4 december 2012

Aldrig mer! Härdsmälta! Grrrr

Härdsmälta!
Jag är så arg att jag knappt kan skriva.

I söndags fick jag ett sånt där mail från Vistaprint, ett företag som jag beställt
grejor från tidigare. 

Förra året beställde jag kalendrar 
och nu kom ett 
exklustivt
Adventserbjudande om
5 kalendrar för 158 kr!!!

Superbra, det kör vi på.

Klickar på "Beställ här" på mailet och kommer så in i deras "butik".
Ägnar en bra stund åt att ladda upp bilderna till kalendern.

Sen kommer man till att man ska välja fraktsätt och tid. 
Den billigaste frakten är för långsam, de hinner 
inte komma innan jul och kan då inte lämnas som julklappar. 
Så jag väljer en fjortondagars för 155 kr.

158 kr för kalendrarna och så 155 för frakten
det blir 313 kr och
det står det också på beställningen.

Här kommer upp erbjudanden om att
man kan få en mugg för si o så, en t-shirt osv
och så klickar man runt och kollar in ifall
det kan bli nåt annat. Men tänker, att
det räcker så här. 
Beställningen står nu på 313 kr och jag klickar "godkänn".

Och det är nu härdsmältan slår till.
Tack för din beställning:
5 kalendrar för ------561 kr!!!!!
Totalt 716 kr.

Gaaaaaah!
Kundtjänst stängt en söndag kväll såklart
så jag skickar ett mail till dem och förklarar
att det här kan väl ändå inte stämma.
Vi kommer tillbaks till er inom 24 timmar blir autosvaret.

Måndag morgon försöker jag gå in på Vistaprints hemsida. 
Error, try again, en bra stund, de är "Inte hemma" tydligen. 
Så när Kundtjänst öppnar kl 8 så ringer jag.
Företaget visar sig vara skrivet på Bermuda och följer
amerikanska lagar, så jag undrar var jag egentligen hamnar
när jag ringer...
Gissa vad svaret blir?
Ja det är flera svar kan man säga...

  • Jag skulle hört av mig direkt (vilket är precis vad jag gör...)
  • Jag hade inte kommit in via länken i mailet (det är jag säker på... skulle jag googlat el nåt då?)
  • Jag hade "hoppat ur" beställningen (märkligt att beställningsvärdet 158 +frakt följer med hela tiden)
  • Jag hade inte sett vad jag beställde (nehe?)
  • Jag hade själv valt priset 516 kr (moahahaha)
  • De kan inte ändra nåt (vad förvånad jag blir)
  • De har så många erbjudanden så... (ja och då vet man inte vad man gör)
  • Nöjd kund garanti (jag är inte nöjd) gäller bara i speciella fall...(?)
  • Lägsta pris garanti (jag hittar lägre pris i mitt mail) gäller bara i speciella fall...(?)
  • De kan ge mig ett tillgodokvitto (så jag kan beställa fler varor som blir dyrare på slutet och får ändå stå för frakten)
  • Kalendrarna är redan tryckta (!)  (fasen snabba är dom i alla fall)
  • De kan inte ge kreditfaktura för de har inte gjort nåt fel (ok... vet inte vad jag ska säga) och dom har inte sånt (jo det finns kreditfakturor i USA/Bermuda också, kallas credit note, och en sån ger ett avdrag från tidigare fakturor, precis som här i Sverige...)
  • Det är jag som schabblat och får betala (fattar det nu, vill ju inte få en betalningsanmärkning för detta)

Är det slut här, undrar ni?
Haha. Mja
får en sån där kund-enkät via mail
och skriver "onöjd" på rubbet.
Får en ruta där jag ska skriva varför...
och det gör jag
Vad händer?
Haha, hela sk'ten laggar, 
min pålitliga iMac hänger sig så
det står härliga till....
Omstart, det är inte ofta....
Och sen gick det inte att skicka enkäten ens...

Om jag fått nåt mail från dom?
Som svar på mitt mail?
Om jag kunde slutföra kundenkäten?
Hur jag går vidare? Tar jag ett tillgodo 
och ger upp?
Vågar jag handla nåt på nätet igen?
Vad tror ni?


I alla fall... vi har också kallt och snö
men det är väldigt fint. 
Hamnen ser annorlunda ut.

10 kommentarer:

  1. Ibland undrar man, va fasiken har jag gjort när man sitter där och klickar. Det var bättre förr när man ringde upp eller när man skrev ner sin beställning på papper. Förstår att du kände dig maktlös. Vi har också fått lite snö och mer lär det väl bli! Tyvärr!!
    Kram från Finas mammis

    SvaraRadera
  2. Nää.. fy vad trist!!
    Det har jag aldrig varit med om.
    Däremot att det tagit väldigt lång tid och man undrat vart det tagit vägen då man ändå har betalat för det.

    Fint som bara den har ni det där iaf : )

    kram

    SvaraRadera
  3. Tack för varningen. Synd bara att du skulle råka på en sån där lurendrejarfirma. Jag tror sånt där blir bara mer och mer vanligt.

    Snö sa du.....här snöar det och snör och snöar...Det blir en vit jul i år, det kan jag garantera :o)

    Ha det bra!

    Kram.

    SvaraRadera
  4. Inte lätt när man handlar på nätet om det blir nåt strul..Håller just på och övertalar ungdomarna här hemma att avstå köp utomlands.
    Det är ju bara såå lätt att bli lurad såå svårt att få rätt i en tvist och komplicerat vid returer o dyl.

    Tråkigt för dig med detta strul.

    Såå fin bild vid hamnen, betydligt trevligare att njuta av den fina vyn.
    Önskar dig lycka till med strulet..
    Ha en fin dag vännen
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  5. Nä fy fasiken för sådana där skitfirmor! Och så när man ska klaga så har de svar på allt! Och dessutom hänger sig sidan när man äntligen ska få säga allt man vill säga. Näee förstår att du blir skitarg. Och tackar samtidigt för tipset för nu kommer jag aldrig handla där. har varit sugen någon gång men blev väl ltie misstänksam när det var massa klick hit och dit och erbjudanden hit och dit. Kram på dig, jättevacker bild i hamnen!

    SvaraRadera
  6. Var företaget är skrivet kan väl inte ha någon betydelse, nu är vi i Sverige och du är en svensk konsument.....Men, absolut, maila dom, det har jag gjort och dom har väl inte tagit bort sin mailadress hoppas jag, och annullera ordern. Absolut. Där ska du inte ge dig. Och skriv ut och spar mailet. Jag fick fel tryck en gång och dom hävdade att dom hade rätt, men jag gav mig inte och det ordnade upp sig och jag fick t o m extra tillgodohavande, för det skrev jag att jag ville ha för allt besvär. Så på't igen!
    Lycka till.
    Kramar

    SvaraRadera
  7. Fy bubblan vad trist och sååå himla dålig stil. Ska inte beställa därifrån.
    Vi har oxå fått snö men bara ett tunt lager än så länge men jag hoppas på mer :).
    Ha de gott, kram Ing-Britt

    SvaraRadera
  8. Vet inte om man ska skratta eller gråta!!! Gaaaah jag hade blivit tokig och som du säger man måste ju betala. Jag hade dragit det vidare, kommer du att göra det???
    Hoppas att det löser sig iallafall :-)

    Fin hamnbild :-)
    Det är måååånga fina öar, upp längs Bohuskusten :-)

    Ha en fin kväll!
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  9. Nej så tråkigt...kan tänka mig så frustrerad man blir..här har vi också fått snö
    kram Rosa

    SvaraRadera
  10. Nej, fy vad trist. Så tråkigt att det skulle hända. Hoppas det ordnar upp sig. Jag hade varit tokarg.

    Svar på din fråga så firar vi både julafton och juldagen här i vårt hus. Så det blir det bästa av två världar.
    Kram Bodil.

    SvaraRadera