lördag 8 december 2012

Äntligen hemma...


matkällaren på gården


Ja nu undrade ni nog om jag tänkte 
Änligen hemma! när jag KOM till gården.

Men se, icke sa nicke, det var ingen hemkomstkänsla
alls.

Sonen var borta på kurs, hade sänkt ner värmen rejält 
och det var massor av snö.

Så det första vi fick göra igår kväll var att skotta, 
bära in ved och elda i braskaminen.
Precis dom sakerna som jag uppskattar
mest med vårt nya boende, att vi slipper göra
precis detta...

Han har ingen TV, ja jag vet, visst är det märkligt...
Men han kör det där digitala med dator o prylar
så nån "vanlig" TV kunde vi inte kika på-
datorn hade han tagit med sig dessutom.

Så vi fick göra som vi brukade göra när
det var strömavbrott där på gården.
Vi spelade kort, spelet 500 närmare bestämt, och 
vi vann varannan gång.
Dom gånger jag förlorade var helt klart
fusk från mannens sida.

Jag hittade en flaska sherry som jag
hade glömt där, så det var myspys med
ett litet glas sherry, tända ljus, filtar 
och trevligt sällskap av mannen och 
Lilleman.

Lilleman hade röjt i snön efter möss, så
han var helt slut.
Natten tillbringade vi på gården och imorse
styrde vi hemåt igen. 
Bilen var full av prylar
som jag insett att jag inte kunde leva utan...
och det var ju tur att de fanns kvar där på gården,
eller hur?

Å va det var skönt att komma hem till ön.
Precis vid solnedgången körde vi in i Grundsund.
Hem ljuva hem.

5 kommentarer:

  1. Vilken tur att det känns så bra att komma tillbaks till det nya hemmet!
    Kram i vinterkylan från Finas mammis

    SvaraRadera
  2. Hihi jag gick faktiskt på det först! Men skönt att ni känner så för det nya hemmet. Fast det lät ändå som om ni hade det riktigt mysigt på gården. Åh jag har knappt gjort någonting alls idag. Och det är underbart. Allt annat får vänta liksom för vi behöver vila. Kram!

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Det är lite konstigt att man inte längtar tillbaka och tur är väl det.
    Ert liv är nog mycket lättare nu.
    Idag ska vi göra godis och det ska bli lite kul.
    Ha en fin Advent!
    Kram Anette

    SvaraRadera
  4. Ha en fin andra advent.
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  5. Låter som ni hade en mysig kväll på gården men att ert nya hem är hemma för er :-)
    Jag älskar Makrill!! Så gott...
    Nope jag har aldrig varit på Göksäter, jag bor i Kungsbacka, visst är det en bit dit men inte allt för långt heller...
    Ha en fin andra advent, fy attans vad här blåser idag!

    Kram Sandra

    SvaraRadera