onsdag 12 december 2012

Såg ni det?

julstjärna i kontorsfönstret. lite snö på köksaltanen

Sent i går kväll, vid 22 tiden, stod jag och kikade ut genom köksfönstret. Så hördes en skarp smäll och på himlen såg jag det absolut största stjärnfall jag nånsin sett. Sakta sakta dalade den ner mot jorden med en lång "svans".

Det var antagligen en bolid, den som ramlat ner nånstans i Värmland. En bit av en fotbolls storlek som passerar genom atmosfären och brinner upp. En liten bit av Geminiderna som passerar nu här i dagarna... Som gör att vi kommer att få se märkliga ljusklot på himlen, och upp till 120 stjärnfall i timman natten mellan 13-14 december.

För en massa år sen satt jag utanför en hydda vid Röda Havet i Egypten. Vi satt i solstolar, hade en liten whisky i näven och kikade på ett praktfullt skådespel just lucianatten. Det smattrade som fyrverkerier och himlen var full av stjärnfall. Visst är det underbart vackert, märkligt och jag tycker skrämmande.

År 2036 kommer 99942 Apophis med diametern 500 meter att passera oss läskigt nära. Kanske för nära. Dubbla storleken blåste ju bort dinosaurerna... för 65 miljoner år sen. Dags igen? Astronomiprofessor säger: Lika stor chans att den träffar,  som att vinna på Lotto...
öööh, ok...

Apropå jordens undergång, Mayakalendern slut och 20121221 dvs 21 dec i år...  Dagen efter ska vi ha födelesdagskalas. Undrar om tårtorna vi beställt är klara då?

13 kommentarer:

  1. Återigen en härlig historiaberättelse hos dig.
    Ska nog försöka hålla lite utkik efter stjärnfall nu i dagarna, är inte ofta man ser och det sägs ju att man får önska sig nåt då så då ska vi väl passa på ;).
    Ja du Grundsund ser allt annorlunda ut på vintern men fortfarande lika vackert.
    Ha de gott, kram Ing-Britt

    SvaraRadera
  2. Oj vad det låter vackert. Och att detta sker så här på vintern. Hoppas jag kan se något jag också. Vet att ja sett ett stjärnfall i alla fall en gång och det var verkligen magiskt. Och samtidigt sorgligt på samma gång. Att en stjänra slocknar för gott. Och faller. Vilken vacker bild också, hörru. Fint med en stjärna så i fönstret, precis så har vi i sovrummet. Behövs inte mer! Kram!

    SvaraRadera
  3. Tack för dina upplysningar.
    Ska hålla extra koll på himlen nu i dagarna då........

    Mysigt foto med din stjärna i fönstret.

    Kram

    SvaraRadera
  4. Du hade säkert högsta betyg i historia i skolan! Jag hörde talas om det där ljusfenomenet, vet man säkert vad det var? Här pyntas det mindre för varje år, dvs ganska mkt fortfarande, men tendensen är nedåtgående..
    Kramis från Finas mammis

    SvaraRadera
  5. Du skulle ha mycket att prata med min omgivning om. Jag vet och kan inget om det stora där uppe, jag vet inte skillnad på en stjärna och en planet....det blir för stort för mig. Det blir typ, var tar himlen slut.....och där kändes det plötsligt jobbigt. Men jag tycker jättemycket om att höra och när någon berättar för mig! Det var intressanta saker.
    Om vi känner oss som Mayafolket, blir det ingen jul i år då? Då kanske jag kan lägga upp allt på vinden ingen, allt jag släpat ner idag.....
    Kramar

    SvaraRadera
  6. missadaes ..får hålla lite koll .
    vackaer stjärna i ditt fönster
    kram Rosa

    SvaraRadera
  7. Du är ju också jätteduktig som promenerar och gympar, viktigast är att man rör på sig!!
    Jag var uppe tidigt imorse och när jag kikade ut så tyckte jag att det var otroligt vackert och väldigt stjärnklart ute...
    Då får man hålla utsikt nu den 13-14e.
    Mayakalendern är intressant..
    Jag ska absolut in och läsa vidare i din blogg i maj månad om gården, flytten mm mm
    Du har en härlig blogg, jag får mig ett skratt när jag läser du skriver så härligt :-)

    KRAM Sandra

    SvaraRadera
  8. Men var det inte natten mot torsdag som det skulle vara som mest?? Men jag kan ha hört fel. Jag ska gå ut och titta redan nu tror jag.
    Lite läskigt med det där du såg och hörde....

    Ha en fin kväll...med eller utan stjärnfall!

    Kram Åsa.

    SvaraRadera
  9. Jag måste med hålla koll.
    Önska mig lite..

    Ja, jag är med imponerad
    av din kunskap. Roligt.
    Tack för att du delar med
    dig då och då.

    kram.

    SvaraRadera
  10. Så intressant men lite läskigt på samma gång kan jag ju tycka...
    Vad häftigt att du fick se det vackra :)
    Så mycket du kan om sådant här!!

    Ja då får vi se om det blir Mayafolket eller vi som får den stora chocken då.
    Tack för intressant läsning.
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  11. Hej!
    Jag hörde på radion att många hade sett detta fenomen.
    Jag ser aldrig nåt;)
    Man måste väl ha ögon och öron öppna.
    Ha en fin dag!
    Kram Anette

    SvaraRadera
  12. Ska jag kolla på en mössa till dig?? Det fanns fler kvar igår :-)

    Ha en härlig Lucia

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  13. Nix, såg inget!
    Men i natt hade jag tänkt titta efter stjärnfallen. Men nu har det börjat snöa igen. Hoppas att det kan klarna upp.
    Så häftigt det låter det ni fick se i Egypten.
    Ja, så var det jordens undergång...ska man vänta med att handla julklappar?!

    Trevlig Lucia!
    Kram Agneta

    SvaraRadera