onsdag 16 januari 2013

Att smeta på sig...

Nu är jag igång igen... med mina pekpinnar... Nejdå, jag ska bara berätta lite om mina hudprodukter.
Och så visar jag mitt parfymskåp...

väl inlåsta dofter...

Har i alla år... ja jag erkänner... varit en sån där tvål-och vattenmänniska. Jag tvättar mig med tvål i ansiktet... Ve o fasa. Använder i o för sig en tvål som innehåller naturliga produkter, så gott det går, den kommer från Österrikiska Haslinger och just den som jag använder innehåller lindblommor. Hittas på hälsokost... om man har tur...

Men så kommer man ju upp i åren,,, höhö,,, och till slut så fullkomligt SKRIKER huden i ansiktet att NU får det bli ändring på det här... Den vill ha snäll tvätt och gärna lite trevligt, mysigt under natten...

Ett alternativ är att tillverka SJÄLV, jo det skulle jag nog kunna, har gått kurser en gång i tiden, men jag ORKAR inte helt enkelt. Det är en väldans mecklande med olika olje-och vattenfaser och temperaturer o grejor...

Men varför då inte bara köpa nåt vadsomhelst med känt namn? Jo serrni, det är så här. Minns ni inlägget med krackern? Och Facklingen? Där man gjorde plast?

Det finns också ett annat ställe där man krackar, och det är inom petroleum-industrin. Dvs Olja-industrin. Petroleum, det är nåt som finns i nästan alla våra hudvårdsprodukter. Den som orkar (och vågar) kan läsa här. Det som jag hänvisar till är ämnet Paraffin, nåt som ni säkert hört talas om. Det har också andra namn, och de kan ni hitta i innehållsförteckningar. Speciellt i hudvård... och baby-olja!
Petrolatum står det ibland. Då kan det vara paraffin eller vaselin...  båda är alltså produkter från den petrokemiska industrin. Länkarna går till Shenet, min outsinliga källa när det gäller oljor, dofter, krämer,  recept, INCI-nummer osv.

Lypsyl-beroende. Är det bekant? Jo det är sånt man får om man använder en petroleumprodukt. Huden blir beroende och kräver fler o fler påstrykningar. För att komma till rätta med ett petroleum-beroende så måste man stå ut med att huden får återhämta sig utan någon petroleum och börja använda produkter som innehåller naturliga oljor.

Vad använder jag nu då? Jo jag uppsökte hälsokosten och lusläste innehållsförteckningar. Det minst onda... ja det blev så... var Weledas baby-produkter. De innehåller: Mandelolja, sesamolja, ringblomma, kamomill, ullfett, bivax, zinkoxid, lera, fettsyreglycerid (tillverkad av växtolja).
Jag tvättar ansikte, hals och dekolletage :-) (undebart ord, eller hur?) med Calendula Shampo& Body Wash. Tuben innehåller 200 ml och kostar 89 kr. Räcker hur länge som helst. Sen, till natten, smörjer jag in mig med Calendula Face Cream, 50 ml kostar 69 kr. Detta funkar hur bra som helst för mig. Det doftar helt underbart av ringblomman och kamomillen, och otroligt nog verkar detta ha fixat till den torra blandhy som jag har. Nu slipper jag det där onda ansiktet på kudden, det som skriker efter näring och fukt...

Hur det ser ut inne i mitt parfymskåp? Jo det ser ut så här: dyrt och billigt om vartannat. Mest gamla favoriter. Är inte mycket för det här med nya kändis-dofter... Burberry är en stor favorit, och Laura Ashley. Men störst är nog ändå Worth! Je Reviens. Har haft den sen jag var typ tio år, min allra första riktiga parfym...  

Till vardags blir det oftast den mycket maskulina, citrondoftande Acqua di Profumo från fantastiska italienska Lérbolario (just denna har utgått, men fler kan hittas hos hälsokosten). Body Shops ögoncreme är ok... 


Jahapp, det var allt för idag. Nu har det varit ett lite "tjejigt" inlägg från mig. Ovanligt? Ja kanske det...
Men här kan ni hitta det mest oväntade, eller hur? kära läsare och bloggvänner... 

12 kommentarer:

  1. Mycket mysiga "pyssla om sig själv produkter" där hos dig...hihi...härligt!!

    Samma här kan jag säga..nu behöver vi fylla på huden med mjukgörande och fuktgivande ...

    Tack för din fina råd och tips, suuuger åt mig som ett läskpapper..hihi...

    Ha de fin vännen
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  2. Kul och intressant att läsa! De här produkterna kan man nog diskutera hur mycket som helst, men jag tror som du på de du har hittat i hälsokosten. Får nog testa nästa gång det är dags! Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  3. Japp, saå sant det där! Använder aldrig Lypsyl eller vaselin sedan jag fick veta det där. Kör försvarets hudsalva och andra snälla produkter. Och sådant utan parabener. Det finns väl två typer av parabener som är godkända, de kan man hitta i parfym. Så de är okej, men resten - nej! Det är bättre att satsa på bättre produkter och ta hand om sig. Jag har dessutom en himla känslig och dum hy. Så då gör man som du - läser innehållsförteckningen! Kram och tack för ett himla bra inlägg!

    SvaraRadera
  4. Nämen din stackare, jag hoppas att du har vilat ordentligt under dagen trots att Lilleman skall ut...
    Vila och dricka är väl det bästa!

    Nu har jag läst dina länkar till shenet. (vi måste ha haft samma egenvårdade tankar idag när vi gjorde inlägg)
    Lite lustigt för jag köpte ny ansiktsrengöring i förra veckan, Loreal på Ica. Jo jag vet väl att allt inte är bra men shit nu får jag gå och läsa på tuben!!
    Jag har haft alt dyrare ansiktsvård tidigare men jag har faktiskt inte märkt någon jätteskillnad eller så har bara jag inte hittat min typ av ansiktsvård ännu!

    Krya på dig
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  5. Tack för alla tips. Ja det är väl inte klokt vad man kan få för sig att smeta in sig i. Det ena giftigare än det andra. Lypsyl är något som jag alltid har ratat. Har alltid sagt att det är som att slicka sig om läpparna när man är torr. Inte mer effekt än så och vanebildande ...fyyy!
    Nu ska jag läsa lite på mina burkar och flaskor....

    Ha en fin kväll!

    Kram Åsa.

    SvaraRadera
  6. Tack för tipsen! Jag ska också gå och kolla upp dem, behöver också uppdatera mig + hitta nåt som fuktar ordentligt just nu. Är en riktigt torris jag :)

    SvaraRadera
  7. jag ska genast slänga min handkräm.
    men annars är jag ganska noga med vad jag
    smetar på mig. men jag provar fortfarande..
    weleda gör fina saker b.l.a..

    kram & tack för värdefull info.

    SvaraRadera
  8. Vilket sortiment du har på dofter! Jag har bara en och det är samma som jag haft sen jag började använde dofter. Det är liksom jag!
    Och cremer till ansikte kropp (och själ, höll jag på att skriva) är också samma som jag haft i evigheter. Jag kanske skulle förnya mig....
    Kram

    SvaraRadera
  9. Jag är en riktig "krämmänniska", tycker det är jätteroligt med sånt. Har testat både dyrt och billigt. Har t o m gjort själv men det är ju lite bökigt. Nu ska jag snart starta upp min fotvårdsklinik och söker efter en bra fotkräm, ska kolla om Weleda kan ha något. Tack för tips!

    SvaraRadera
  10. Jag älskar cremer :O) men Biotherm är min favvis som body lotion. Jag hoppas att det är bra innehåll i den :O)
    Sköt om dig
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  11. Har inte hittat nån bra creme till ansiktet...får utslag utav det mesta ..lotion likaså ..det har jag kört med nivea nu ett tag..kanske ska ta en tur till hälsokostbutiken tror jag ..tack för tipset
    ha en trevlig helg
    kram Rosa

    SvaraRadera
  12. Tycker också att Weleda har bra produkter. Har för länge sedan slutat att köpa "vanliga" hud/kropps/hårprodukter och köper bara ekologiska. Problemet är innan man har hittat sina favoriter; att stå och läsa alla innehållsförteckningarna och även förstå vad de betyder! Samma med mat och alla E-nummer. Köper man inte ekologiskt så finns ju risken att man får med sig tex lite nervgift (aspartam)eller E621 hem! Men det tar ju sin lilla tid att stå och läsa på förpackningarna...
    På tal om ringblomma som du nämnde, så kan jag verkligen rekommendera ringblommesalva mot hudsprickor, om du inte har testat det. Själv har jag Föllinges, men jag tror att Weleda har en också.
    Får ofta småsprickor på fingrarna vid minusgrader, men en klick Calendulasalva och ett plåster på över natten, så är sprickan så gott som läkt nästa dag! Var också suverän när barnen hade blöja och ibland blev röda i rumpan!
    Hoppas att minusgraderna kan ge med sig snart, så att huden kan få bli lite gladare igen:-)
    Kram Maria

    SvaraRadera