tisdag 1 januari 2013

Nytt år, ny dag, samma gamla...

samma gamla vadå, undrar ni nog...
Samma gamla kärring, höll jag på att skriva.

Ja det där med nyårsafton har ju liksom
inte varit nåt större arrangemang hos oss
de senare åren.

De dryga tjugo år vi bodde på gården,
så bodde vi ju långtbortiskogen liksom.

Djur hade vi, så det där med smällare o raketer
var strängeligen förbjudet hos oss.

Och vi bodde så "inne i skogen" att
vi inte kunde se ens det minsta lilla fyrverkeri.
Vi fick nöja oss med Nyår på Skansen och
fyrverkeri på TV. 
Vi jämför det mesta med de fyrverkerier som
smälls av varje kväll på Epcot/Disney i Florida.

Läs mer om

Jämfört med det, så är det mesta,,, ja kattsk*t..ursäkta språket.

Men, säger ni nog, det finns bra i Sverige också.
Stockholm brukar bjuda på rejäla i samband med 
olika arrangemang. Men men,,, inget går upp mot
Disney.

Men Lysekil bjöd på en fin uppvisning från södra kajen.
Vi tog bilen till Fiskebäckskil och Gullmarsstrand.
Vädret var verkligen inte med oss. Blåst och massor
av regn.
Men vi kunde ändå se tvärs över vattnet.
Tänk så fint det hade varit om det varit klart väder.


Vid midnatt så stod vi i en mörklagd lägenhet, med
ett varsitt glas bubbel, och kikade ut. Det regnade fortfarande
och sikten var inget vidare. Men oj vilka fyrverkerier vi såg.
Från öar som jag inte ens visste att det bodde folk på.
Det var verkligen en upplevelse.

Lilleman tyckte väl att det var så där lagom trevligt.
Han tyckte nog att det var läskigast att vi stod i kolmörkret
mitt i natten, istället för att sova i våra sängar...
Men nån hysterisk hund har vi i alla fall inte.
Så snart vi gjorde oss i ordning för sänggående,
så kurade han ihop sig i sin fåtölj. Sen fick
det smälla bäst det ville...

Årets första dag blev en dag med sol, fem-sex 
grader varmt, fina vägbanor och en underbar
dag för promenad.
husse o Lilleman längst ute på en av bryggorna i Grundsunds Marina





13 kommentarer:

  1. Gott Nytt År vännen och tack för dina fantastisk härliga hälsningar hos mig- vad rörd jag blir.

    SvaraRadera
  2. Så skönt att Lilleman tog fyrverkerierna med ro :)
    jag gillar nyårsfirandet med vännerna men jag läser på bloggar, intervjuer i lokaltidningarna mm att fler firar "bara" med familjen, absolut inget fel med det, kanske skulle man göra det något år, åka bort över natten, testa! Stannar jag hemma så lär jag sova innan tolvslaget! Haha

    Jag tycker att båten är till salu men inte min man för till sommaren skall han prompt ut och fiska

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  3. Åh vilket vackert väder ni haft idag på årets första dag! Er nyårsafton låter mysig. Jag fnissar lite när jag läser för du och mamma verkar ha samma syn på just nyårsaftnar :-). Jag gör heller ingen märkvärdig grej av det. Vi var hos M:s föräldrar. Pebbles är inte rädd heller för vi är som vanligt. Stor kram till dig!

    SvaraRadera
  4. Å så fint ni ser ut att ha haft idag.
    Och en mysig nyårsafton på tu man hand. Själv jobbade jag både igår och idag men var iaf hemma vid tolvslaget och kunde skåla i sider med familjen.
    Vilket händelserikt år ni haft och nu börjar ett nytt oskrivet blad som ni kan fylla på ett helt nytt sätt.
    Önskar er ett underbart 2013,
    kram Ing-Britt

    SvaraRadera
  5. God fortsättning!
    Ja, det var riktigt fint en stund idag, men sen blev typisk 1 januari väder. Vi var inte hemma igår men vi brukar kunna se fyrverkier från Sotenäs och där brukar dom smälla på bra.
    Och nu är det ett nytt år och inte känner jag nån större skillnad, men det är rätt skönt att helgerna är över!
    Kramar

    SvaraRadera
  6. Ja du vet vad jag tycker om nyårsaftonsfirande. Vi stod I fönstret i Finas rum och tittade på fyrverkeri långt borta, bort förbi byn. Vi hade inga raketer i år på nära håll, men Julie är inte skotträdd alls. Tack o lov. Men jag blir ju avundsjuk för ni har haft sol idag...Kram /Finas mammis

    SvaraRadera
  7. Så skönt att Lilleman är så cool :)
    Förstår att det måste vara en stor omställning för er att komma till denna plats och bjudas på annat än skogens tystnad och lugn.
    Vackra bilder!
    Önskar dig fina dagar framöver
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  8. Ser så vårlikt ut hos dig
    kram Rosa

    SvaraRadera
  9. Hos oss smällde det väldans mkt och Malte var mest förbannad över oljudet...så vi gick ned i köket satt på radion med hög volym och då var det ok för herrn...här var det oxå en lugn nyårshelg..gillar vi bäst :) ha de, kram

    SvaraRadera
  10. Härligt med en hotellnatt, hotellfrukost är ju det bästa! Smaskens!!
    Jag somnade framför Fjällbacka igår...

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  11. God Fortsättning på det nya året, det låter som en mycket trevlig nyårsafton i mina öron.
    Kanske hade du Cleopatra skorna på:) KRAMAR från ett grått Gävle

    SvaraRadera
  12. Hej!
    Mysigt 12-slag!
    Jag var på mitt arbete och firade in nyår. Vi hade ganska mycket att göra men vi hann att skåla i alkoholfritt bubbel i alla fall.
    Dick firade in nyår med katten.
    Ha en fin helg!
    Kram Anette

    SvaraRadera
  13. Vackra fyrverkerier och alldeles lagom, tycker jag, att se dem sådär på avstånd.
    Vilken fin och vacker förstadagpååret ni fick. :)

    Kram Linda

    SvaraRadera