tisdag 29 januari 2013

Regn och vrålande hav

Vilket väder!

Det blåser rejält, och här inne på kontoret, som ligger
i en utbyggnad av huset och har alltså tre väggar utåt,
låter det ganska mycket. Trots de rejäla
fönstren som är anpassade till passivhuset.
Några plusgrader...hoppas sista isen o snön försvinner nu.

Havet vrålar och vränger sig, och om man öppnar ytterdörren
så kan man höra det ända hit upp på berget.

Tjusningen med att bo här ute på ön under vintern
har vi nu fått känna på rejält.
Vi har haft snöstormar, vanliga stormar,
vackert snölanskap, iskristalldagar och
vanliga grå trista dagar. Regn o sol.



Mest njuter jag av att kunna ta långa promenader.
Det finns hur många olika vägar som helst att gå
men mest gillar jag att gå nere i byn, på de trånga
gångstigarna mellan husen och bakom sjöbodarna.
Några av husen är bebodda under vintern,
men de är inte många...

Och vi gillar att gå ner till den tomma hamnen
där det enda som rör sig är en modig sjöfågel
som balanserar på ett isflak.

Det är tyst... Grundsund väntar på våren och 
på att byn ska befolkas ännu en gång...

Och vi har inte en susning om hur det är att
bo här på våren och sommaren. Det känns
väldigt spännande.







8 kommentarer:

  1. Det låter så härligt med din beskrivning av ert nya hem! Du får säkert snart njuta av nya stormar, en ny ska komma natten till torsdag!
    Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  2. Alltså... det ser och verkar vara så fantastiskt! Jag köper allt, vrålande hav och snålvind. Måste nog ha varit en sjöman i mitt tidigare liv för jag känner mig så hemma nära havet! Avundas dig och ser verkligen fram emot att få se Grundsund i full sommar!

    SvaraRadera
  3. Jaa förstår att det måste vara spännande till våren/sommaren...kanske invaderas ni av turister om sommaren blir varm och vacker och kanske får ni trängas överallt...vem vet...eller så blir det bara såå livligt och mysigt med oss som kommer, vi är ju såå trevliga vi Bohus-älskare ;D ...hihi....

    Såg på vädret att ni kommer få riktigt blåsigt om nån dag huuuvaligen...bäst du och Lilleman stannar inne!!

    Önskar dig en fin tisdag vännen
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  4. Så vackert! Och det var precis vad jag tänkte när jag läste ditt inlägg: snart får ni uppleva våren och sommaren där. Ja vad fantastiskt att få uppleva en plats för första gången med varje årstid! Jag ser också fram emot det, på vår balkong, hihi. Våren får gärna komma nuuuu, jag är uttråkad!

    SvaraRadera
  5. Vad spännande att få se vad Grundsund bjuder er på till våren och sommaren :)
    En sak är ju säkert, finns nog inget vackrare än västkusten på sommaren :)
    Vi bor ca 3 km från havet och jag kan bara tänka mig hur det låter där nere, jag var där nere för ett tag sen och det blåste en hel del... Men friskt och gott!

    Kram

    SvaraRadera
  6. Den där miljön är bara så fantastisk!

    SvaraRadera
  7. Vilken underbar miljö du har hamnat i,jag har varit där på Saltön och Västkusten är nog det finaste jag vet.Återvänder varje sommar och tar en runda.. Kram Anne

    SvaraRadera
  8. Vilken härlig beskrivning.
    En spännande tid ni har framför er.

    kram på dig.

    SvaraRadera