torsdag 31 januari 2013

Tidig morgonfärd...

Imorse var vi uppe med tuppen. En timma tidigare än vanligt.

Orsaken var att vi skulle hämta en av våra bilar som stod utanför Lysekil. Vi har köpt en "ny" bil och nu ska Lilleman få åka stort igen. Och så finns det en dragkrok, vilket gör att det blir rejält mycket enklare att få hit sommarmöblerna från gården... Husse behöver bil på jobbet, och jag vill kunna åka vart jag vill... när jag vill... med Lilleman. Visst går det att åka kommunalt även med hund, men att göra ärenden blir lite pyssligt, liksom... Vad vi har köpt? En Peugeot 406 kombi. Ännu en Peugeot alltså, storebror till vår 107:a.

Så vi har varit ute och åkt färja två gånger idag redan, Lilleman och jag.



Det bidde ingen storm. Här är lugnt o fint, solen skiner och det är några grader varmt. Snart ska vi ta en långprommis. Allt blir liksom förskjutet när man inte har den vanliga tidsplanen. Lilleman har puppat in sig i soffan, nåt han brukar göra när Husse åkt till jobbet. Och jag väcker honom inte... Det är skönt så länge jag kan sitta här vid datorn och gå och pyssla lite i lägenheten i lugn o ro.
Han kan vara mycket "tjatig" om han absolut vill gå ut... då vankar han efter mig som en skugga och försöker slicka mig på handen, går till dörren osv. Ingen tvekan om vad han vill.
Om han gör så för att han är nödig? Inte alltid. Bara att han är van att gå långprommis vid en viss tid...och den har vi missat nu... Men jag ska väl passa på så länge det är sol.

Igår var det vårflod i vår "mördarbacke". Här brukar Lilleman klampa på isen. Det gick inget vidare nu, kan jag säga...


Ha en bra dag allesammans!

8 kommentarer:

  1. Kul med "ny" bil! I vår familj är det bara bilar som gäller, men någon sprillans ny har det inte blivit sen 70-talet. Min gubbe är helt emot nya bilar, då han mekar hellre med äldre. Nåväl, skönt att det inte blev någon storm, här har vi det hur lugnt som helst och snön försvinner mer och mer. Nu blir det en tur i till stan för den vanliga "veckohandlingsrundan."
    Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  2. Vad mysigt att åka färja, det var längesen jag gjorde! Skönt för Lilleman att få lite mer plats, hihi. Skönt också att ni slapp storm! Tänkte faktiskt på dig när de pratade om det på nyheterna imorse. Hoppas ni får en fin dag, här försöker solen tränga igenom molnen, hoppas den lyckas! Kram!

    SvaraRadera
  3. Här blåser det rejält men solen lyser på en blå himmel, skit är det för då ser jag att fönsterna ser förjäkliga ut och behöver en omgång! Kanske ska ta tag i det!!! Såklart det är härligt att solen tittar fram :)
    Kul med "ny" bil, jag är också bekväm, åka kommunalt njae....

    Här ska också ut och traskas i mördarbackarna...
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  4. Då har du varit åt det här hållet nu då, hoppas du inte släppte lös Lilleman, det är ju fara för hundars liv på den här sidan Gullmarn har jag förstått av alla nyhetssändningar idag. Du har hört antar, mannen som skjuter lite för vilt runt sig.......
    Gott att ha bil så att man inte blir så bunden. Vi gjorde tvärsom för ett litet tag sen, så nu har vi bara en bil, men jag tänker fortfarande att vi har två....vi är ju hemma båda två, men ibland är det dagar där båda har tänkt sig bilärenden. Då får man kompromissa och det är man ju inte van vid, usch.....Kramar

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Så häftigt med bilfärja.
    Jag tror att djur som får mycket uppmärksamhet tar plats och blir mer personliga.
    Det måste vara en lycklig liten vovve som bor hos er.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  6. Kul med ny bil och dragkrok är ju bara ett måste! Så nu har Lilleman både bra bil och båt.
    Jag googlade på er båt! Jättefin! Så bra att kunna gå runt utan att klänga på utsidan. Perfekt för hundar. Och en ruff ifall det kommer en regnskur. Så härligt ni kommer att få det.
    Nu är det bara att längta till båtsäsongen!

    Kram Agneta

    SvaraRadera
  7. Kul med ny bil...här är det töväder idag men vi klarade oss ifrån stormen
    ha det bra
    kram Rosa

    SvaraRadera
  8. Vad kul med ny bil, grattis!
    Vad gullig han är lille mannen som kommer och slickar dig på handen när han vill ut.

    Här ärdet riktigt ruskväder med regn och hemska vindar så vi kurar oss inomhus.
    Kram Bodil.

    SvaraRadera