tisdag 19 februari 2013

Havets hus... och ord

Igår blev jag bjuden på en tidig lunch
av mannen, som mötte mig vid sjukhuset
när jag skulle in på röntgen.

Det tog bara några få minuter att röntga, 
och besked får jag väl framöver...

I alla fall...
så åkte vi ner till den fina del av Lysekil
där Havets Hus ligger.
Igår var hela alltet inkapslat i en
tjock dimma. I vanliga fall så
är det en vacker utsikt bort mot
vår ö, Skaftö, men igår var det grått.


Vi åt värsta/bästa räkmackan.
Så himla gott med färska, handskalade räkor.
Ett helt berg!
Och så gott kaffe till det.

Alldeles bredvid där vi satt och åt finns en
öppning ner i akvariet. Där kunde man
se olika fiskar simma förbi.


En trevlig butik finns också, där man kan köpa allt
möjligt som har med fiskar och hav att göra.
Köpte lite pyssel för trista hemmakvällar....
inför min debut i båtvärlden. 

Utanför Havets Hus finns detta konstverk.
Man kan vrida på stenarna för att få fram olika ord.
Jag försökte vrida några men de var fastfrusna.
Så det är tyvärr inte "mina ord" men fina ändå...


Om jag varit inne i Havets Hus och kikat på fiskarna?
*rodnar lätt* nej det har jag inte hunnit ännu...
men fikat och ätit har jag, det räknas väl lite i alla fall?

Och vet ni? Nu lyser solen! 
Nu gör vi vågen, va?

9 kommentarer:

  1. Kul när man kan göra ett trist sjukhusbesök lite mysigare med gott fika och en utflykt.

    Vilka mackor, säger hon som är hungrig jämt!

    Kram vännen,
    Anneli

    SvaraRadera
  2. Aha, ni gottar er så, ni! De gör ni rätt i.
    Och jag hade med den den diktstatyn för ett tag sen, jag också, jag vet inte om den är ny, men jag hade inte sett den förut.
    Sol och sol, lite ljust är det, ja......
    Kramar

    SvaraRadera
  3. Du den räkmackan skulle jag gärna ha här framför mig nu.Den såg verkligen delikat ut :o)
    Ha det gott!

    Kram Åsa.

    SvaraRadera
  4. Wow vilka mackor, tyvärr äter jag inte räkor men visst ser det gott ut! Klart man får unna sig det efter en röntgen! Hoppas det kommer positiva svar tillbaks om armbågen!
    Jag fick med mig W ut på en promenad, långsamt gick vi och hackade lite is här och där med hälarna, skönt med frisk luft!
    Tack för krya på dig hälsn. Lite små segt är det men så skönt att få känna sig frisk.. Och lite gnäll då, för jag har råkat ut för någon satans ischiasnerv som ligger i kläm och blir illamående så ont har jag! Äh fy inget kul, kunde inte somna igår :(
    Men det ska väl gå över... Snarast hoppas jag!
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  5. Åh solen!! Wow! Jag tror jag såg en snabb skymt av den idag, för en sekund eller så innan den försvann lika fort igen. Här blåser det nordan så att man tappar andan! Jag ska bort till frissan om en stund men jag vägrar gå tvärs över stan i detta väder så jag tar bussen. Annars hade det avrit underbart med en promenad. Hoppas på fint röntgensvar. Och snart. Mysigt med en liten utflykt och god lunch efteråt. Vad häftigt det var med akvariet, det gillade jag! Kram!

    SvaraRadera
  6. Vilken räkfrossa! Mums! Här på ostsidan(Sveriges baksida) viner nordostvinden så det tjuter runt knuten och snön ligger på tvären i luften! Här är det brasor och inomhusmys som gäller hela dan. Hoppas du får svar snabbt på röntgen så du får rätt hjälp mot det onda. Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  7. Riktigt härliga mackor ni åt! Havets hus där har jag varit...för ca 15 år sedan, kan nog ha ändrat sig!!! Hoppas nu du får svar på vad som hänt med armen! ha det gott! Kram Iréne

    SvaraRadera
  8. Amen gud vad gott det lät med räkmacka!!

    SvaraRadera
  9. Vilken härlig macka....man riktigt dreglar ! Var där för 5 år sedan och proppade i mig en, man blev verkligen proppmätt. Havets hus fick också ett besök, liksom hela kusten upp till Strömstad. Vackert !!

    SvaraRadera