fredag 22 februari 2013

Hund i hamn...

Fredag! Yessss!
Solen skiner... och det är...0,6 minus.
Himla nice, det.

Idag tog vi promenad XL, dvs den längre
långa promenaden.
Där går vi inåt ön, uppåt, går uppe
på en platå. Sen bär det av neråt igen.
Mot hamnen.

Det blir en ny del av bryggan, det blir fint.
Och isen är nu bara en tunn hinna på vattnet.
Häromdagen såg vi en svan som låg mitt ute
i strömmen och sov med huvudet under vingen...
Runt honom/henne/hen guppade flera andra sjöfåglar.
Givetvis så laddade mobilen ur när jag skulle fotografera.
Men idag så funkade den. Svanen har vaknat och är nånannastans.



Dessutom fick jag en skymt av ett av de rådjur
som brukar stå uppe på ett av bergen.
Ser dem här från mitt kontorsfönster, men de brukar
vara så långt borta att de inte syns på bild. 
Nu var vi nedanför och jag lyckades alltså...
svårt att se, men lite kul är det allt...


Lilleman har fått ett nytt intresse.
Nu är alla lägenheter uthyrda här i huset,
och en av grannarna har katter.
En av katterna kikade in här hos oss igår på
en av altanerna. Jag öppnade dörren och
Lilleman fick nosa på den och sen dess så
vaktar han noga...


Han gillar ju katter, är
uppvuxen med katt, så jag tror att han
tycker att det här är ett av det bästa som hänt...
Jag blir så "kattsugen" att det är inte klokt.
Men som allergisk mot just katt så är
det inte så smart... det var inte alls
smart förut, men tanken var att innekatten
skulle vara utekatt, men matte ville inte släppa ut
guldklimpen. När hon/jag lät den gå ut till slut,
stack katten till skogs och 
sedemera flyttade in hos en granne...
Och när katten flyttade så slutade 
det klia i ansiktet och i näsan och jag
nös inte lika ofta... märkligt, eller hur?

Anyway... bilen ska hem från
verkstan nu, och det är inte kul
för det var magnumfel som inte kunde åtgärdas idag
så vi får ta hem den, vårda den ömt och återkomma
när alla delar som är dåliga finns hemma hos "bildoktorn".
Ja alltid är det banne mig nåt som gör hål i plånboken.

Ha en fin fredag! Hoppas ni har sol ut o sol inne, och i sinne...


9 kommentarer:

  1. Häftigt med rådjuret där uppe på bergskammen! Ser ut som en indianhäst och snart kommer indianern....nä, nu svamlar jag!
    Vilken morgon! Här också.
    Och katt, tänk, dom är lite kul, det är dom. Jag är också allergisk, mot både katt och hund, men ändå har vi dom. Men jag är född sån så jag tar inte så hårt på det, hade det varit astmatiskt hade det varit nåt helt annat och så länge det inte är så är jag glad. Men om jag tar i nåt av djuren, speciellt katterna och sen tar mig i ansiktet, då är det kört med ögonen, då blir mina ögonvitor ögonrödor ganska fort.
    Nu ska vi ha gäster hela helgen,trevligt!
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Så vackert! Men du, det är nog en varm där uppe på berget, hihi. Såg ut som en coyote fast så har ju jag vansinnigt mycket fantasi också! Jag tycker det var så gulligt med den lilla katten som kom å hälsade på! Kan du inte försöka fånga den på bild nån gång? Gulligt att Lilleman gillar katter men stackars dig som inte tål dem! Och svanen lät så mysig.. vi hade svanar vid vår sommarstuga när jag var liten och de var så tjusiga och hade söta ungar. ett år kom en unge bort från sin familj så jag och min kompis tog den i en tröja upp i vår kanot och paddlade efter för att lämna den inom synhåll för familjen (men ändå tillräckligt långt bort ifall de skulle bli arga på oss) och vi kunde glatt se på hur de återförenades! Åh vad solen skiner idag, om tre timmar får jag åka hem!! Kram!

    SvaraRadera
  3. Ahhh, vilken härlig promenad. Visst är katter underbara, är helt kattokig. Vi är några grannar som tillsammans rår om några katter. Men det är här hos oss de har sin sambandscentral, hit kommer de när de behöver extra omvårdnad eller är krassliga och behöver tas till veterinären.
    Lilleman är en riktig fining också. Ha en skön helg/Annelie

    SvaraRadera
  4. Ja några hundar gillar katter och några människor gillar inte katter, människor som mig :-/ jag vet inte varför kanske för att en katt "attackerade" mig när jag var i 10
    Års åldern, eller ja glodde och gjorde märkliga ljud och jag trodde den skulle överfalla :) jag har iaf respekt för dom,men kattungar är söta!
    Vi har också rådjur, tre stycken är dom som springer omkring och på mornar/kvällar kan man höra dom skälla!
    Vilken underbar promenad :) här hade vi -11 imorse men nu skiner solen och himlen är alldeles blå :)
    Ha en kanon fredag
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Vilka fina promenader du får med Lilleman. Landet i stor ära men efter ett tag har man sett det mesta.
    För några år sedan fick jag hjälpa en granne att gå ut med hennes gamla tax. Hunden bestämde vilken rutt vi skulle gå och hur långt han orkade just den turen.
    Det är härligt med djur.
    Ha en fin helg med maken.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  6. Du bor så otroligt vackert.
    Myser när du visar dina fina foton från dina trakter.

    Då kanske Lilleman fått några nya vänner han också............

    Önskar dig en fin helg,
    Kram

    SvaraRadera
  7. På tal om katter, här är en kattokig till, hade alltid katt förr i världen. Skrev till farbror Sven om mina katter och fick mitt brev uppläst i radion. Det var sensation på den tiden, det hände ju inte så mycket så där på landet. Kul att Lilleman vaktar på kissemissen. Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  8. Kikar in och önskar dig en trevlig helg
    kram Rosa

    SvaraRadera
  9. Visst är det alltis så att bilen gör ett stort hål i plånboken.
    Vilka fina bilder från er promenad. Man ser ju rådjuren där på kullen, coolt!
    Jasså, han gillar katter. Vi har en katt och hon går ut också men maken är så nervös för hennes skull att nåt djur ska ta henne att hon har utegångsförbud efter klockan sju. Och har hon inte kommit in på kvällen så går han och oroar sig och kan inte sova förrän hon är hemma igen. Som en tonårsfar, haha.
    Nu får du ha en riktigt fin helg!

    SvaraRadera