tisdag 26 februari 2013

Idag blir det nog fint...

Sitter här på morgonkvisten och funderar över väder o vind. Ser ut att bli en underbar dag. Idag också.  Inte ett moln. Ingen snö, bara frost. När solen gick upp så blev allt plötsligt vitt. Men jag tror nog att solen kommer att värma så pass, att frosten kommer att försvinna under dagen. Att solen värmer rejält märker vi också, för att solpanelerna på taket, och pumpen som pumpar ner varmt vatten till beredaren, går hela dagen. Så snart vattnet i panelen når en viss temperatur, så skickas det ner till oss. Då surrar det lite svagt. Ett trevligt surr. Ekonomiskt och miljövänligt.

Det har varit kallt i natt, ute alltså, här inne märks inget, men på utsidan av fönstren bildas iskristaller. Passivhusfönstren blir så, väldigt isiga på utsidan. Det har nåt med själva passiviteten att göra...(?)


Igår var ju helt underbart, soligt. Och när man var i lä var det varmt, ja eller mindre kallt som en pessimist skulle sagt...

Visar lite bilder från vår XLpromenad. Grundsunds hamn är en väldigt tyst och tom plats nu, och det enda man hör är sjöfåglar och hamrande från alla de hantverkare som jobbar med sommarhusen. Överallt finns byggandsställningar, presenningar, släpkärror, utslängda köksinredningar och virkeshögar.

Men här nere vid östra hamnen och sjöbodarna är allt sig likt. Älskar just de här små gatorna. 

Strana

går man Kleva upp så hamnar man nästan hemma...

nu är det inte mycket is kvar...

Hela vintern har det varit full fart på renoveringar och byggnationer i de vintertomma husen. Just nu håller de på att byta panel på det hus nere i byn som blev känt som Blomgrens Tobak i serien Saltön. Det var Blomgren/Thomas von Brömssen som ägde Tobaksaffären och Johanna/Ulla Skoog bodde på övervåningen. Längst upp under taknocken hyrde Sara/Hanna Bogren innan hon flyttade till McFie/Per Myrberg. Idag finns Café Syltrutan där, och kommer väl att öppna igen framåt påsk, så som alla andra vinterstängda ställen här ute på ön. Det kommer nog att se lite konstigt ut när den fula utsidan kommer att bytas till något betydligt fräschare. Jag återkommer med bilder...

9 kommentarer:

  1. Åh jaa vilken vacker morgon! Vi har nio minus, gott om snö och rimfrost på träden och solen som strålar. Idag skulle man inte jobba! Vackra bilder från er omgivning, det ska bli så spännande att genom dig uppleva hur byn vaknar upp till våren och sommaren. Ha en riktigt fin dag! Kram!

    SvaraRadera
  2. Härligt att se alla de där små gränderna och gatorna och att de faktiskt ligger kvar där fortfarande och kommer fram under snön...hihih..
    Tryggt att veta, tills vi kommer ner ;)
    Ha en skön tisdag!
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  3. Visst är det härligt att vakna så nära havet vid alla årstider. Jag hade förmånen att ha ett jobb med utsikt över hela Gamlebyviken, gick från min parkerade bil längs små hamngator med kullersten, för att inte tala om att köpa jordgubbar på torget vid hamnen tidigt en sommarmorgon. Nästan så jag längtar till jobbet igen... Vi får nog sol här idag också. Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  4. Snart kommer badjävlarna hihi...
    Så lugnt och harmoniskt det ser ut...
    Här strålar solen och energin är på topp... Först tänkte jag mig en långpromenad med Noah i vagnen men oftast är det godast att han sover i sin säng får då får jag tid att dona eller inte göra något här hemma, för det missar man ju när han sover under promenaden :-)
    Låååång tisdag här idag, mannen jobbar till 22! Så väggarna får jag nog lämna en stund senare...
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  5. Å så mysigt! Bra namn på ett café btw, det lät som ett ställa jag skulle kunna bosätta mig på en sommar. Cefét alltså :)

    SvaraRadera
  6. Så mysigt det ser ut att gå och strosa där
    ha en bra kväll

    kram Rosa

    SvaraRadera
  7. Åh, det är så vacker miljö hos er...

    SvaraRadera
  8. Åh, det är så vackert där ni bor. Jag vill komma och hälsa på. Jag skulle ta fler bilder från hur det ser ut här ibland bergen.
    Men det är svårt.
    Ha en fin onsdag.
    Kram Bodil.

    SvaraRadera
  9. Det är sååå fint i grundsund och dina bilder får mig verkligen att längta till sommaren. Kanske vi dyker upp och knackar på för att tigga en kopp kaffe och njuta av din fina utsikt ;)).
    Ha en bra dag, kram Ing-Britt

    SvaraRadera