onsdag 27 februari 2013

Mat i kvadrat...

Det är lite segt nu... kylan är inte rolig
och idag är dimmigt som bara den.
Det betyder också att det är svinhalt.
Allt har en tunn hinna av is, till och med
sanden och gruset som ligger på gångvägarna.

Så idag har vi, Lilleman och jag, gått
XS-promenad... dvs den lilla "runt kvarteret"
för att göra det som sig bör och kolla nyheter.
Dvs Lilleman nosar noggrant på stolpar, buskar
och grässtrån för att läsa senaste nytt.

Igår kväll träffade han sin katt-kompis när
husse o han var ute på sista prommisen.
Det var nära att katten gick med in...
men man ska inte sno andras katter, eller hur?

Därför så fick husse tala om för katten att detta
inte var ett hem, inte ens en värmestuga, utan att
han hade ägare som säkert skulle bli ledsna om han 
flyttade in här hos oss istället. 

Igår var jag på gympan. Detta beslutade jag efter
att jag fått besked om att jag ska till sjukgymnastik nästa vecka för utredning. 
Sådär, nu kan man fortsätta med det som man brukar, med en arm alltså...
så får vi se vad det blir. Ingen skelettskada i alla fall...

När jag pratar vikt och mat med folk, och min viktresa
kommer upp på diskussion, så frågar alla: men vad äter du då?

Det är lättare att säga vad jag inte äter:
Godis, Bullar, Kakor, fika, chips...

Vad jag äter är ju liksom vanlig mat, fast bättre
och nyttigare... mindre fett och mindre kolhydrater bara...
och nästan inget socker...
Helst på ganska bestämda tider...

Krav, rättvisemärkt och ekologiskt om det funkar.
Alltid sallad 
(köper latvarianten färdiga sköljda salladsblandningar i påse).

Middag idag? 
Jo det blir en av höjdarna: färdig sås i påse med citron, som hälls över
djupfrysta laxbitar och körs i ugnen. Bulgur o sallad så klart...
Borde så klart göra egen sås men den här är så goooood!

Här nedan ser ni några av mina luncher och middagar.
Helt ok, va?

sallad med kokt ägg, stenbitsrom, mini-keso, västerbottenost och favoriten avocado.

korv (hög kötthalt) i ugn med västerbottenost, mos på blomkål o broccoli
torsk med massaman curry, wok-grönsaker och sötpotatis

skaldjurstårta från nya Take-Away på Coop i Torp, Uddevalla
jag orkade inte äta upp hela, utan delade med mig till Lilleman
sallad med rökt lax, romröra på keso, och kokt ägg
"rekmacka" med Lysekils-räkor, lite väl mycket majo som jag petar bort...
... det är bara den ena som är min...
sushi, det här räcker till två mål...
omelett på två ägg och lite vatten, majs och purjo. grönsallad med
laktosfri lätt creme fraise
wookad fiskpudding m räkor, bulgur o sweet chili-creme fraise
pizza från Lilla Berith i Fjällbacka
med parma, buffelmozzarella, parmesan och ruccola
stekt makrill (familjefångad) med mjölksås o potatis
hemmagjord grönsakssoppa med köttkorv.
Surdegsbröd med philadelpiaost
Förlåt, alla insta-vänner, dessa har ni ju sett tidigare... 

6 kommentarer:

  1. Allt ser så gott och nyttigt ut !Kör med devisen...man kan äta allt men inte jämt....Bullar, kakor och annat götta kan man spara till storhelger....

    SvaraRadera
  2. Vilken underbar mat du äter, allt ser mycket gott ut.
    Ganska lik mina menyer faktiskt ,förutom brödet då.

    Vi har sol och några värmegrader, skönt.
    På våren är det en klar nackdel att bo vid havet som kyler...........

    Kramar

    SvaraRadera
  3. Tycker att dina luncher/middagar ser smaskens goda ut!!!
    Jag försöker hålla igen på godsaker på veckodagarna, det funkar ganska bra... men om jag sagt till mig själv "ät inte kakan" blir jag mer sugen.. så ja ibland åker dom ner!
    Skönt att det inte va värre med armen och att du kan fortsätta gympa

    Jag fick någon typ av idiotfall idag... jag har blandat pw, jogging och promenadtakt i 1,6 mil... insidan på låren lever det kan jag säga.
    Började med att putta tung bebis och vagn i ca 8 km till Kungsbacka, mötte upp mannen som tränat, han tog med lille N hem, sen är jag så envis att jag skulle ta mig hem på fötterna,.... hua!

    har det inte varit konstigt väder idag, varm/kallt och alldeles dimmigt!
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  4. Hejsan vännen!
    Jag tror minsann jag skulle ha blundat för dina foton idag, blir ju sååå sugen trots att jag nyss har ätit ;).
    Här har vi haft en underbar vårdag med 10+ och strålande sol, helt ljuvligt.
    Skönt att du kommer kunna fortsätta träna men ta det försiktigt.
    Ha de gott, kram Ing-Britt

    SvaraRadera
  5. Himmel så gott det ser ut...kanske man kan få beställa en matleverans:) Lax med citronsås är en höjdare här också. Lätt att tillaga och så GOTT!!!

    Ha det fint kära EM...KRAMAR

    SvaraRadera
  6. Shit vad maaat! Äter du allt detta på en dag?! Hahah skojar bara. Tur man sitter här och är proppmätt efter lunch med maken på en av stans trevligaste restauranger. Annars hade det kunnat börja kurra i magen efter alla dessa bilder. Vad söt kissen var som ville gå med er in - det skulle er katt som flyttade till grannen få höra! Att det finns minsann de som GÄRNA vill bo med er! Gulligt att den vill vara med Lilleman. Kram!

    SvaraRadera