söndag 10 mars 2013

Lite söndagspyssel

En sån där härligt lat söndag.
Har inte gjort mycket.
Jo förresten, jag gjorde en god
fläskgryta som vi åt nyss.

Svinkallt ute, och jag har inte
varit ute med Lilleman idag alls,
det har husse tagit hand om.
De har varit nere på en plan 
här i närheten, och där har de
kastat boll och sprungit.
Ja alltså, husse kastade och Lilleman sprang...

Jag vill aldrig släppa honom lös när jag är ensam,
Lilleman alltså... för av nån anledning...
så har han inte samma respekt för mina önskningar,
ja Lilleman då alltså...
Husses respekt för mina önskningar kunde ni ju läsa lite om 
i tidigare inlägg. Där har Lilleman lite att lära.
Nej nu är jag lite orättvis. 
Lilleman han gör så gott han kan när det gäller att göra
som jag säger. Men ibland så blir det liksom som om
hans öron stängs igen, nosen far ner i backen och han 
är inte medveten om nåt annat än just den doften...
Så gör inte husse i alla fall...

Men det var inte det jag tänkte prata om idag.
Jag tänkte visa er armband.
Har idag förfärdigat ett sånt där makraméarmband.
De heter säkert nåt annat, men jag kallar det makramé.

Första gången, eller nej, jag har nog testat förut för länge
sen. Det är lite pilligt att komma ihåg vilken tåt man ska 
dra i. Jag misstänker att jag gjorde fel nånstans i slutet
för det är lite svårt att dra ihop, och så ska tåtarna inte
vara så långa. Men för att vara första (andra) försöket så...


Annars gillar jag mest att hålla på med pärlor.
Eller återanvända och bygga om smycken.

Det här armbandet är delar av ett långt halsband
av halvädelstenar (alla stenar var trädda på en tråd), 
och jag har även ett halsband
i samma design. Det här armbandet går också
att ha som fotkedja. Eftersom jag sätter ringar
emellan så räcker ett normalt "slaktat" halsband
till både halsband och armband.
Har jag haft ett ganska långt uppehåll
i mitt smyckestillverkande, men nu
börjar det kännas roligt igen.

Förresten, har ni sett mitt chakra-armband?
Det har jag haft i många år, och jag är så förtjust
i alla de olika färgerna. Har inte tillverkat det själv...



Ber om ursäkt för de oskarpa bilderna. Fattar inte varför...
antagligen höll jag inte tillräckligt stilla... darrrrrr ;-)

Ikväll blir det Step-Up och Styrketräning... hur det nu går
med en fungerande arm och två ben.
Men det är ju tur att det inte är tvärt om, förståss....



7 kommentarer:

  1. Brr, vad kallt det var. Vi har precis varit ut hela familjen. Gick till ån och matade ankorna och det var skitkallt. Så du gjorde rätt i som stanna inne och pyssla istället. :)

    Kram Linda

    SvaraRadera
  2. Så duktig du är på att göra smycken! Jättefina! Chakra armbandet var kul också!
    Två systrar, nej, det lät inte rätt, två......(nu har jag kikat efter i ditt inlägg) fröknar är ju en fascinerande affär men dom tre sista gångerna jag försökt mig på att gå in har jag kommit för sent. Så inalles har jag bara varit där en gång. Och oj, så mycket saker, lovely things (som omgivningen här kallar det) det finns där.....
    Du har en väldresserad man som snällt väntar i bilen. Det skulle min också kunna, men hans väntan, otåliga väntan, skulle dallra i luften in i affären och jag skulle känna det.....så det får bli soloåkning för mig eller med kompis.
    Förstår att du inte gått ut idag, det var en pina så fort vinden kom åt, rakt från öster kom den, men nu är jag inne i värmen igen!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Glömde säga, du milde, jag slutar inte förvånas över hur duktig du är med att gå ner i vikt, HUR går det till......Gratulerar! Igen och igen och igen!

    SvaraRadera
  4. Du ger mig ett gott skratt... Med husse och Lilleman!
    Här har det också blåst Svinkallt idag, och kallt som attans var det i Frölundas ishall! Jag håller fortfarande på att tina upp! Ställer mig mot kaminen för värme och ugnen är på för här ska bakas bröd och sen låter jag värmen ånga ut från ugnen när jag är färdig! Sen hoppas jag mina barn somnar så jag kan lägga mig raklång i soffan!
    Tack för din grattis hälsn till lille Noah :-)
    Fina smycken du har gjort... Inte fel att återanvända smycken kanske ska ta mig en titt i en påse med gamla smycken!!!
    Ha en go kväll och lycka till på gympan! Du e duktig, heja dig!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Hmmmm nä det heter nog inte så ;-) det blev en svengelsk version...
    Kram

    SvaraRadera
  6. Så duktig du är på att göra smycken, jag har aldrig ens funderat på att försöka. Här har vi gått långa rundan genom skogen i dagarna tre trots isiga vindar, isiga vägar och minusgrader. Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  7. Så fina. Nej ingen hjärnskakning. Inte mer förvirrad än vanligt. Jag hade i alla fall vantar istället för grytlappar i morse hi hi
    Ha en fin dag snygging
    Kram Agneta

    SvaraRadera