tisdag 12 mars 2013

Pannlappar? Grytlappar? Slukhål!!!!!

Vad kallar ni dom för? Jag säger nog Pannlappar... ibland Grytlappar, 
ja jag är sällan konsekvent, jag...

Visst är de fina? Igår var jag inne på Skeppargatans
Dagcenter i Lysekil. De har en liten "smutt" där
de säljer alster som tillverkats av brukarna på Dagcentret.

Alltså... jag hade kunnat köpa ihjäl mig!
Hittade en hel dröse väskor, förkläden, löpare, väggtextil, tavlor, 
som jag ville ha! ja herreje,,,

Det blev fem stycken pannlappar/grytlappar. De två vi hade med oss hit till ön, 
de har husse ofrivilligt eldat upp genom att låta dem ligga på spisen med plattan på...
ja jag vet vad ni tänker...
Om jag har nån favorit av dessa?
Ja det skulle i så fall vara ugglan,,, och sländorna,,,
och älgen,,, men färgerna på fiskarna,,, 
och det fina paret med vingar,,, går inte
att välja,,,,härligt!

Så nu har jag alltså fem stycken.
Ifall han skulle få för sig att elda nån till, så har jag alltså reserver...


Slukhål!!!

Imorse läste jag tidningen (Bohuslänningen) och givetvis
hittade jag nåt som förfasade mig så väldigt, att jag genast
omvärderade Florida från favoritresemål till nåt som ska
undvikas. För vem vill falla ner i ett stort hål?

Slukhål, som sagt, är när,,, ja det är som det låter,,,
ett hål som öppnar sig och slukar allt... 
(lite som min hungriga mage känns nu då kanske...?)

Läs här i Expressen om slukhålen i Florida.
Men det är ju där det, säger ni kanske...

Jag blev så förskräckt, men samtidig nöjd att bo i ett hus
som förhoppningsvis är fastmonterat på berget,
att jag var tvungen att fotografera tidningen o visa er.

Hur djupa de kan bli? I Kina har man mätt 662 meter... neråt...inåt...
om hålet fortsätter, ja då är det här,,, ni vet... på andra sidan....

ja jösses...
där piggnade jag allt till, när jag läst detta...

ett helt hus i Guatemala föll ner, öppningen  är  22 m vid och 33 m djup...

foto av bild i tidningen Bohuslänningen...


14 kommentarer:

  1. Grytlappar säger jag:-)
    Jag läste också om de där slukhålen, verkligen läskigt!
    Vad jobbigt med din axel, hoppas verkligen att den fixar till sig. Man kan ju verkligen bli deprimerad av att hela tiden gå och ha ont:-(
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Jag har aldrig hört pannlappar förrän nu! Jag hörde om slukhålet i Florida för ett tag sedan och undrat hur det gick till att hela sovrummet blev ett stort hål och ägaren bara försvann! Tydligen har det med kalksten att göra. Så på Öland finns det slukhål. De pratade om det i lokalradion här i morse. Läskigt. Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  3. Jag säger grytlappar!!! Men pannlappar låter väl bra det med :-)
    Visst gör dom fina saker på dagcenter!
    Tråkigt att höra att du också förlorat din mamma i cancer... Urk för den sjukdomen!
    Hjälp hoppas vårat hus också sitter fast... Slukhål låter inget vidare!
    Här hemma är det rastlöst.... Ok en promenad har blivit av men sen då... Nä bye bye tisdag!!

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  4. Jag är glad att jag bor i Fållorna.Här är marken stabil,tror jag iallafall.Det finns mycke konstigt i denna värld.
    Grytlappar är namnet.Det blir någon då och då på Erikshjälpen.Dom kan ju av misstag få en brännskada......
    Här har varit en solig dag och vid lunchtid var det vid nollan.Men nu börjar det mulna på i kanterna,så det blir väl som dom sagt....snö.(Förresten har jag ätit en semla nu..den var go)

    Kram Margareta

    SvaraRadera
  5. Vilka fina grytlappar. Jag skulle verkligen behöva köpa nya. De har ju en tendens att bli lite fula efter ett tag. Lite svedda och så.

    Ha en bra kväll!
    Kram Linda

    SvaraRadera
  6. Jag säger nog grytlappar..
    Snart är det vårmarknad hos Violan och där köpte jag en virkad fin grytlapp förra året
    kram Rosa

    SvaraRadera
  7. Såg oxå den där bilden..ofattbart...riktigt läskigt, får hoppas Bossgård står pall ett tag till, kram :)

    SvaraRadera
  8. Jamen det är ju klart att det blir slukhål på jorden så som vi pumpar upp olja och gas och annat precis hela tiden, den (jorden) kommer att bli ett litet skal till slut och då rasar alltihopa och då åker vi ut i rymden och får bosätta oss nån annanstans........

    Snyggsnygga grytlappar! Jag virkar mina själv jag (köpt nytt garn hos Syatljé Rosa, Lysekil) av garn som är med i bloggen idag. Karamellfärger.

    Eldar han upp grytlapparna på spisen? Det låter lite lätt riskabelt.....

    Kramar

    SvaraRadera
  9. Vad skrämmande med slukhål.
    Vad fina gryt lappar du köpte. De är ju inte bra att din make eldar upp dem. Lite farligt ju!
    Kram Bodil.

    SvaraRadera
  10. Hej!
    Hoppas man lever på fast grund;)
    Grytlapparna är så fina men törs du använde dem, men man brukar vara rädd om dem i början och sen brukar man skita ner dem.
    Här är det isigt och snöigt och jag har ju min operarede fot så jag törs knappt gå ut och hämta posten.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  11. Jackan: KappAhl Lysekil! Den är helt underbar att ha på sig. Du får ta Carl W över! Kramar i snön!

    SvaraRadera
  12. Snygga grytlappar, de kan du ju inte använda;);)! ja de där slukhålen känns otrevliga, skulle inte vilja trilla ner där! Säg du en datum så kollar jag! Ha nu en fin dag! Kram Iréne

    SvaraRadera
  13. Grytlapparna var underbara, men för fina för att användas :)

    SvaraRadera
  14. Grytlappar säger jag! Vad roliga de var! Gillar den med ugglan. Men fy vad läskigt med slukhål, det låter ju som rena science fiction! Hjälp!

    SvaraRadera