torsdag 14 mars 2013

Ranunkler!&påskeld&vågkraft

Äntligen så har jag hittat vita ranunkler!
De fanns i den fina blomsterhandeln
i Lysekil. Nu ska vi se hur länge det dröjer
innan jag haft ihjäl dom...

Försöker mig på att komma ihåg att vattna....
de fina smårosorna som jag fick av husse
på Alla Hjärtans dag har varit inne i en rejäl
torrperiod men har nu återhämtat sig hjälpligt.
Varenda lite rosenknopp har gått in i eternell-
stadie, men det har kommit gröna blad i alla fall...

Visst är den fin?

Påsken börjar närma sig. Här ute på ön verkar Påsk verkligen
bli början till nåt. Flera av resturangerna öppnar igen efter
sin vintersömn. Så himla roligt! Och gott...
Påskeld är ett måste, och vi har upptäckt att de bygger
en rejäl nere på stranden här nedanför.

Har vi tur så kan vi stå ute (visst beställer vi varmt i Påsk?)
på altanen och skåla och njuta av elden. På avstånd
visserligen, men ändå...
Vi kanske kan fjutta på lite på en grill här, eller nåt...
eller så tar vi en sväng neråt... men för Lillemans skull
så är det nog bäst att stanna hemma. Påsksmällare
är ingen höjdare. Inte för att han är rädd, men han
är inte överförtjust heller...

Förresten, minns ni mitt inlägg om Islandsberg?
Härutanför lägger man nu ner det allra
senaste experimentet i att utnyttja naturens egna krafter
Våggeneratorer.
Visst är det häftigt att man kan utnyttja även
vågor och strömmar för att förse oss med elektricitet?
Ett vindkraftverk kan ge ungefär 640 kW och
dessa generatorer ger nu 30 kW.
Men tänk vilken skillnad! Bara en lite boj
som sticker upp över vattenytan... inga stora åbäken
(missförstå mig rätt, jag gillar vindkraft generellt)
som sticker upp i skyn...

7 kommentarer:

  1. Ja havets krafter borde kunna utvinnas bättre, hoppas kommande generationer får nytta av den.
    Jag har blivit pessimist vad vädret gäller, blev väckt av snöplogen i morse...
    Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  2. Det vanligaste ska ju vara att man vattnar ihjäl sina växter, men jag lider av samma symptom som du, vattningsglömska. Du förstår ju att jag har det stressigt nu, när jag har en massa frösådder som absolut inte får torka ut;-)
    Det är väl super när man kan utnyttja naturens energikällor, men det är klart, vem vill bo granne med ett vindkraftverk?
    Läste att man håller på att utveckla solpaneler som kan lagra energin (tror att det var på Chalmers), vilket låter toppen! Solenergi borde väl vara den energiformen som ger minst påverkan på sin omgivning?
    Ha en skön helg!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Ja är det "bara en liten boj" så är det ju kanon om man kan ta tillvara på vågorna...
    Oja det var skönt att rasta av sig med en spring tur lite småsur och gnällig var jag också! Så efteråt (tror jag) att jag var mitt rätta jag igen...
    Skit med armen då :-( men promenader är nyttigt det med!
    Igår var jag och hälsade på på mitt jobb... Tänkte diskutera med min chef att när jag kommer tillbaka i sept så ska jag helst jobba så lite som möjligt, helst inte alls eftersom jag vantrivs så otroligt... Men så igår så erbjöd han mig en ny tjänst, helst med start igår! En arb.kamrat ska gå i pension och det har blivit strul med annat hit o dit... En tjänst som jag tror kommer att bli bra för mig och som jag kommer att trivas med! Så med en start att jobba 2 dagar i veckan from typ nu idag! Jag blev lite i halvt chock tillstånd, jag blev glad, och sen tänkte jag ju att jag som ville gå hemma länge och ha det bra med Noah...
    Speciellt när våren kommer... Men jag har ju 5 andra dagar att njuta av hemma, så nu väntar jag på att min man ska ringa och ge mig besked att han kan vara hemma 2 dagar i veckan isf så kör jag på detta!! Ok jag går tillbaka tidigare men jag går tillbaka till nya utmaningar ist för att i sept åka till jobbet illamående och avsky jobbet!
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  4. Hejsan!
    Visst vore det bra om man kunde ta vara på havets krafter på ett bra sätt.
    Ranunkler är allt bland de vackraste blommor som finns.
    Påskäld har vi inte här utan får vänta tills valborg med eldandet. Kan tänka mig att det är tjusigt hos er vid havet som elden kan spegla sig i.
    Ha de gott, kram Ing-Britt

    SvaraRadera
  5. Jag har mailat tillbaks, hojta om det inte kommit något mail för min gmail skickar ibland och ibland inte... tror den är köldskadad av denna vinter vi har på utsidan hehe

    Kram

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Så spännande!
    Skriv till mig när det är dax med ett loppis.
    Vilken fin utsikt du har och så härligt sen när värmen kommer och du får sitta på din fina altan.
    Här är det alldeles vitt med snö och det var 20 minus när jag gick upp klockan 7.
    Fast de lärda säger att det är bra med en kall Mars då blir det en fin vår sen i April Maj.
    Ha en fin helg!
    Kram Anette

    SvaraRadera
  7. Åh ranunkel i kruka, vilken lycka! Det har jag också alltid velat ha men aldrig sett. Hoppas du klarar dem för de är ju så vackra! Och vad mysigt med påskeld, det kommer jag ihåg att min pappa ibland ordnade i trädgården när jag var liten. Det var så mysigt. Vad härligt det låter att ön börjar vakna upp - vad spännande! Jag fattar ännu inte att det ska bli vår snart, ska bli så kul att få uppleva det i vårt nya hem. Kanske kan ha en grill vi med..? Kram!

    SvaraRadera