söndag 3 mars 2013

Road-trip... öster om Vättern

Igår så tog vi en liten tur på sisådär närmare sjuttio mil.

Vi släpade runt på en kärra runt Vättern, nej det var
ingen cykeltävling denna gång...(som om jag nånsin
kommer att delta i någon tävling...)

Målet var Motala, där en flakmoped skulle hämtas.
För visst ska alla gubbar som bor på en ö och 
har båt även ha en flakmoped?

Vi hittade en miljövänlig elmoped med flak, en som 
låter som en liten snäll symaskin och har både
fram o back och inga växlar. Inte så vacker,
men efter husses ömma omvårdnad kommer
den nog åtminstone se lite gladare ut.

Vägen till Motala gick på västra sidan av
Vättern först, via Karlsborg, för att runda norra delen
och fortsätta neråt. Snabba puckar i Motala
och så söder ut via Medevi och Vadstena.


Brahehus. Svischar förbi...

Vi stannade på Dinners på Östgötaporten utanför Ödeshög för att
bunkra föda... oj vad jag var hungrig... det blev fläskfilé för folket
och så bjöd Dinners på lite gott till hunden... Sånt gillar vi skarpt!!!


en mugg med kött från grillen till Lilleman...
det bjöd Dinners på!
Fortsätter söderut, på östra sidan av Vättern.
Det låg stora isflak kvar på sjön,
inte mycket till vårväder annars.
Vi styr kosan mot Jönköping för att
runda södra Vättern och vidare
mot Skaraborg, dvs västerut...


På gården ligger det fortfarande mycket snö, och vi fyller
släpet med krukor, utemöbler och lite annat smått o gott
från uterummet.



Lilleman springer och luktar och springer igen...

Sen bär det av hemåt, längre västerut. Det är sent och mörkt, men
vi har gjort precis det som vi planerat, och det är roligt att få hit
utemöblerna och krukorna.
Nu känns det nära till de där första sköna dagarna
ute på altanerna...

Flakmoppen får precis plats under trappan... 
på millimetern nästan, här står den bra,
inte i vägen för nån och det är 
bara vi som bor på detta våningsplanet.
Och så praktiskt med egen körväg nerför berget,,,
på flaket står den stora järngrytan som jag
snart ska plantera i...

7 kommentarer:

  1. Vi åkte 90 mil en dag för att köpa en öronlappsfåtölj, vi kom hem med två! Jag satt och väntade på att få se en bild på moppen och till slut så kom den! Va mysigt med käk till vovven också, det har jag aldrig varit med om, högst lite vatten. Ni fick mycket uträttat minsann. Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  2. Det var en lång färd.Men vad gör man inte för en flakmoped..Och få hem sina trädgårdsmöbler och krukor till en vår som snart är här.Angenämt.
    Och Lilleman fick god mat också.Det får han säkert varje dag,men det är ju uppskattat när även restauranger är så omtänksamma.
    Då väntar vi in våren....

    Kram Margareta

    SvaraRadera
  3. Hihi det låter som nåt min far skulle kunna göra! Och precis när jag tänkt det ser jag min mammas kommentar ovan. Men hon sa ingenting om alla mil de åkt för att köpa en bil eller så ;-) Häftigt med flakmoppe! Det hade min äldste storebror en och jag brukade få åka på flaket. Det var roligt det. Ojoj ni svischade ju förbi välkända ställen :-) kram!

    SvaraRadera
  4. Ja det var ju en "liten" trip ;-) men finns det inte flakmoppar på närmre avstånd? ja en liten roadtrip är ju alltid trevligt (kanske inte ska säga så mycket för nu kollar mannen på bilar i Stockholm-långt)

    Vi åkte faktiskt flakmoppe på vårat bröllop!! hur kuuuuul som helst! Festen var inte så långt från vigseln! Ja det var riktigt roligt att göra entré på flakmoppe! Idéen kom när ett gäng tonåringar körde förbi med sina mopeder och en av dom körde flakmoppe... sen var det bara att börja leta och fråga efter denna killen som körde flakmoppen... en vecka innan bröllopet fann vi honom...

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  5. Visste inte att det var så viktigt att ha flakmoppe, men visst, måste ju vara jättepraktiskt på öar :)
    Mia på Grötö åker det ju jämt också...ja se aldrig är man för gammal för att lära sig något nytt!
    Fin tripp fick ni i alla fall...jag gillar sådana där utflykter grymt mycket...hihi..

    Önskar dig en finfin dag vännen
    Ann-Louisekram


    SvaraRadera
  6. Flakmoppe hade jag en pojkvän i unga år som hade, jag satt på flaket när han skjutsade mig
    kram Rosa

    SvaraRadera
  7. En liten tur har ni varit på, kul! Flakmoppe, du är inte lite trendig du, klart du måste ha!
    Aha, dom öppnar Landeriet den 30 mars men har nåt jippo den 21 mars.....jag är nog dessvärre inte hemma då, men senare kanske! Ett lite möte, kanske!

    Kramar

    SvaraRadera