lördag 13 april 2013

Altanlängtan...

Nu ser jag fler o fler som skriver om, och visar bilder
på altaner och sommarmöbler och planteringar...

Och jag har satt ut våra korgmöbler, utan dynor,
på stora altanen, inne i hörnet...
för att vi ska få en liten skyddad hörna så här i början...

Så här såg de ut när de fanns i uterummet på gården.
Ni känner säkert igen... idag kör vi bildåtervinning...

Funderar på att klä om dynorna, men de är helt felfria
och faktiskt ganska fina, så de får väl hänga med denna
säsongen i alla fall.
De där stora växterna höll bara livhanken uppe 
sommaren 2011, men vintern därefter så klarade
de inte att stå inne i den torra luften.

Den lilla söta violen på bordet, den ni!
Den har jag lyckats överleva sen 2011.
Den ser idag ut så här!

hmmm, tror ni det finns hopp?


Det bidde ingen båthämtning idag. Där båten befinner sig, har det nu kommit
rejält med blötsnö, så pöjkarna hämtar den imorgon istället, och hoppas det
har hunnit töa undan... (sommardäck på bil o båttrailern, nämligen)

Däremot var vi nere vid båtplatsen och fixade lite. Satte upp såna
skydd för bryggan, så att inte båten blir skavd... de heter säkert nåt.
Nej inte fendrar, de har jag koll på... men nåt skydd av nåt slag i alla fall...
Bryggskydd? Kantpryl? Gummiduttar?

Tillägg: De heter brygg-fendrar, har jag blivit upplyst nu...

Brrr, säger jag bara, inget vidare båtväder idag.
Grått grått... som vanligt alltså.
bilden tagen från Grundsunds  Marinas kiosk och bensinstation.

8 kommentarer:

  1. Jag fick en sån viol förra Mors dag av yngste sonen. Den växte och fick så långa fina rankor med små skott, som jag klippte ner och putta i lite jord. Nu är den finare än moderplantan. Jag tror att både min och din behöver lite ny jord. Sen växer dom som bare den igen bara dom får mycket vatten. Det där med att klä om är ett evighetsprojekt, i alla fall här hos oss. Vi började klä om en öronlappsfåtölj för tre år sedan, den är inte klar än! Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  2. Åh jag skulle just säga fendrar när du sa att det inte var det du menade, hihi, det var som om du läste mina tankar när du skrev det där. Nu höll jag på att säga att det är vackert igen men det gör jag ju jämt så istället säger jag att ja det är rätt grått. Här också idag. Och regnar lite. men det är bra för då försvinner snön. Vi hoppas att solen kommer imorgon som utlovat för då ska vi pyssla på balkongen, torka och putsa fönster och göra fint. Och kanske börja sy insynsskyddet! Hoppas du får en fin lördagskväll! Kram, Josefine

    SvaraRadera
  3. Vad mysigt det ser ut i er hörna. Det är väl en bra idé att klä om dynorna om de är i gott skick, onödigt att köpa nya!
    Kram

    SvaraRadera
  4. såååååååååå ni fick snö ni. jaja snart e de varmt å fint :)
    å missa nu inte..

    SATURDAY SHOW OFF

    redan 68fina bloggar med
    VÄLKOMMEN
    Håkan

    SvaraRadera
  5. Idag känns altan längtan långt borta, iaf här hos oss... Det blåser en del!
    Golvet ser bra ut här hemma... Kvistlacken torkar, 12 Tim jaja jag håller mig till 8 Tim så kan jag stryka på ikväll innan läggdags...
    Åkte dom idag och hämtade båten???
    Vi har varit ut mot Torslanda hållet idag... Så fint där ute!
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Nu har värmen kommit om man nöjer sig med 10 grader, men det ska bli varmare i morgon.
    Det måste vara lite skönt för dig att inte ha så mycket trädgård nu. För jag vet inte vad jag ska börja någonstans ute.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  7. Ja, visst är det fantastiskt härligt att våren nu verkar komma på riktigt. ÄNTLIGEN!!

    SvaraRadera
  8. Hej vännen! Vilka stora växter synd att de inte överlevde! Dukar så beror det på vad du har, behöver små dukar inga stora! Ha nu en fin dag och hoppas ni fick hem båten! Kram iréne

    SvaraRadera