fredag 12 april 2013

Hoppsan, det snöar + viktfundering... igen

Jaha, vintern den vill minsann inte släppa sitt grepp. Igår var det grått o kallt, idag så snöar det... Men visst är det väl typiskt? Nu har det varit soligt och fint, om än kallt, men just precis nu, då båten ska i sjön, så snöar det.

Husse ska norröver imorgon och dra hem båten hit, det lär väl ta ett rejält antal timmar då han bara får köra 30 km/tim o inte på motorvägar... Som tur är så är trailern original, dvs amerikansk, och den ska vara lättdragen (säger förra ägaren ;-) Själv stannar jag hemma med Lilleman, jag har inte nerver till sånt där, utan en av sönerna åker med istället.

Nåväl...
här kommer lite bilder från igår o idag. Samt en av de finaste... gamla kattan Pepcie, som är ur-modern till alla de kattbebisar som fötts på gården de senaste femton åren, och som nu lever en lugn pensionärs-tillvaro tillsammans med en av sina döttrar och två hundar... Gissa vem som styr i det hushållet? Jo kära gamla Pepcie.

Lilleman på bryggan i Östra Hamnen. Grått grått..
...och vackert grånat...

det syns inte här, men det är snööööö
Pepcie, vackrast...
Tänkte också skriva lite om Biggets Looser...  Jag är sån så jag spelar in program och kör några åt gången, så igår såg jag de två första (snabbspolar bort reklamen,,,).
Blir lite sådär,,,vad ska jag säga... Går det ut på kärlek eller hälsa? Alltså... är det likhetstecken mellan stor kropp och att inte få kärlek? Det köper jag inte... jo i och för sig så är samhället kroppsfixerat, men...
Ja, i alla fall... Jag beundrar dom massor. Att de orkar. Jag vet ju själv hur det är att röra på sig när man har en massa extravikt att dra runt (ni som varit gravida håller nog också med...)
De är otroligt taggade o sliter och man häpnas över hur mycket de lyckas gå ner på bara en vecka. Jag vill inte vara djävulens advokat, men jag säger :vi får se sen... Hade jag en egen PT som stod över mig och ömsom skrek ömsom lockade och peppade, så skulle jag säkert också uträtta underverk på gymmet. Och som tur är så har de här unga människorna inte dragit på sig allt för många krämpor pga sin övervikt (vad jag förstått i alla fall).

Stackars Jenny, som fick åka hem. Hon hade blivit lovad en gastric bypass-operation, och det är klart att hon tyckte att den här hårda träningen inte kändes ok. En GP låter som en quick fix, men då jag läst på en del om den så inser jag att det är ingen dans på rosor det heller. De kommer att ställa krav på henne både att lägga om mathållning (pulver i några månader, antagligen) och att röra på sig. Allt för att minimera biverkningar efter operationen och att vänja kroppen vid minimalt med föda. Men men, det är slutresultatet som räknas, vi får väl se när det är slut, vem som lyckats... och vem som klarar att leva sitt nya liv...

Det är lätt att kasta sten i glashus,,, höhö,,, jag ska inte säga nåt. Jag är fullt medveten att jag fortfarande har nån slags smekmånad/år då jag är smått förälskad i mitt nya, rörliga liv. Jag njuter nästan av att känna träningsvärken, att känna den där onda muskeln som jag inte visste att jag hade...
Ibland känner jag konstiga bulor på min kropp, och inser att det är ett bröstben... eller ett revben... eller så är det blodådrorna som känns genom huden... eller, hoppsan, där var en ny muskel...

Om jag är benhård när det gäller? Häpp, icke sa nicke. Jag har svaga minnen av en röjar-kväll med vitt vin och husses hemmagjorda smörpoppade pop-corn... där morgonen efter inte var rolig... "Varför?" "så dumt!" "så onödigt!. Så ni ser. Men om det märktes på vågen? Jojomen,,, ni minns väl hektot? Men det är nyttigt också att "go wild and crazy" så där nån gång, för att testa sina limits liksom.
Oj, nu blev det långt igen... Slut för idag, tack för idag, då...

14 kommentarer:

  1. Underbara bilder....och snart blir vädret bättre igen....har de lovat...hihi..
    Slutar aldrig imponeras av din viktkamp....ja visst är samhället kroppsfixerat...viktigast är ändå att man mår bra själv!
    Ha en fin helg nu med båtlivet och allt
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Här snöar det också men på Söndag blir det varmt igen.
    Så härligt att vara så vältränad och gratis motion får du med Lilleman också i din fina omgivning.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  3. Snön vräker ner här med.
    Men det är nog det sista rycket får vi tro, vi har ju blivit lovade varmare väder nu!

    Härligt med dina grå bilder,vackert ..........

    ha det fint nu min vän,
    Kramar i massor,
    Anneli

    SvaraRadera
  4. Vi har inte fått någon snö men mulet är det.
    Så roligt att hämta och sjösätta båten! På söndag ska det bli varmt har jag hört!

    Idag har jag dotterns hundar här så snart blir det promenad.

    Kram Agneta

    SvaraRadera
  5. Grått, grått men ack så vackert!

    Jag har aldrig tittat på svenska Biggest Loser så jag vet inte hur programmet är vinklat men mannen sa här om dagen att de hade fått massor av negativ kritik för sina reklamaffischer. Där var det precis som du sa vinklat att är man stor så är man också ensam och utan kärlek. Så bara för att man går ner i vikt så blir man kär och lycklig?? Helt fel vinkling av en bra programidé som faktiskt handlar om att hjälpa människor tillbaka till att vara rädda om sig själva och den kropp de har.

    Ha en bra dag kära du. :)
    Kram, kram

    SvaraRadera
  6. Ja, det är ju precis samma väder här, just nu driver snön utanför......men det kan omöjligen bli långvarigt.....eller....nej, det kan det inte!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Ja igår dalade några ynka snöflingor hos oss också, trodde först jag såg stjärnor, för det var under tiden jag sprang hehe...
    Sen kom regn... Idag är det mer regn! Jag är på jobbet så då kan det regna!!
    Jag har sett två avsnitt av B L men faktiskt ingen reklam, men är det så du skriver att man är ensam pga övervikt så är det ju katastrofalt.. Nä fy!!!!
    I slutet av säsongen tycker jag att det är otroligt spännande och kul (ja om man nu kan säga kul) att se förändringarna... Ja jag sitter verkligen och bölar!
    Jag tog tag i städningen igår... Ljuvligt! Doftar rent, och inte bara doftar det är verkligen rent... Så skönt att sätta sig i soffan på
    Kvällen och idag innan jobbet se hur fint det är... Ja sen får vi ju se vad man och barn har stökat till under dagen hehe...
    Oj jo det blir säkert kaos när se öppnar plus att de säkert har massa massa erbjudande så folk blir hysteriska och måste dit (som jag säkert själv hade gjort)

    Ha en härlig fredag och njut av tacosen... Det ska vi också ha ikväll!
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  8. Du är duktig EM som håller kroppen i trim...ett eller annat snedsteg är ju mänskligt:) Popcorn är ju så gott!

    Här i Gävle är det grått och trist men har ledig dag och det är skönt. Visst är det roligt med Gävlesidan på Fb...och gamla Grand Central Hotell som blivit så fint.

    KRAM på dig...Helea

    SvaraRadera
  9. Hej!
    Vilken energi du har i allt.Beundransvärt med din viktnedgång.Du har ju all möjlighet att hålla den i det stora hela.Kroppen har ju vant sig successivt.Tveksam till supersnabb nedgång....om det så är på TV.
    Här småregnar det och är bara +3.men fåglarna sjunger sin vackraste vårsång,när man går en runda i skogen.
    Önskar dig en trevlig helg!
    Kram Margareta

    SvaraRadera
  10. Idag fick vi regn här ...men blåser kallt
    ha en trevlig helg
    kram Rosa

    SvaraRadera
  11. Härligt, till och med när det är grått är det vackert på er ö! Ja visst var det typiskt med snön! Vår övergick i regn och hagel sen och sommarhjulen är nu på bilen! Känner igen det där med att köra båtsläp sakta på små vägar i timmar - sånt där gör min pappa med! Ibland har han gått upp klockan fyra på morgonen för att köra hem en traktor. Haha! Så vacker kisse.... härligt att få vara pensionär med takterna kvar!! Kram!

    SvaraRadera
  12. Lycka till med båtfärden i morgon! Det går säkert bra, men du gör rätt som håller dej hemma. Inte kul att sitta där och åka i trettio kilometer. Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  13. Här har det också snöat idag, så himla besviken när man trodde våren var på gång.
    Jag tycker du är duktig som har gått ner i vikt och det kan inte ha varit lätt. Jag tycker biggest looser är så extremt.
    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  14. Ja det där med vikt är verkligen svårt... jag hoppas det blir starten till ett hälsosamt liv för deltagarna. De är otroliga... 15 km på en vecka... ja vad jag tycker om årets tema på programmet vet du redan :) Stor kram fina du!

    SvaraRadera