måndag 29 april 2013

Kvinnan bakom mannen...

Som ni kanske vet, eller anat, så är jag väldigt intresserad av design o arkitektur. Vissa perioder/stilar är särskilt intressanta.

En av dom är Bauhaus. Och nu menar jag varken byggfirman eller popgruppen...


Efter första världskriget så uppstod, ja återuppstod, ett slags kulturellt movement som kom att kallas för Bauhaus. Egentligen var det en skola i design och kultur, och fanns i flera tyska städer.  Det var radikalt förenklade former, rationalitet i tillverkning och en funktion som skulle fungera överallt.

En av Bauhaus-skolorna fanns i den tyska staden Dessau. Chef för skolan var Mies Van de Rohe. En numera välkänd designer av bla Barcelona-möblerna.
foto: regencyshop.com


Men... bakom varje känd man finns det en kvinna...

Kvinnan i det här fallet är Lilly Reich. Lilly och Mies träffades redan 1929, och innan dess så ser hennes historia ut så här:

Lilly föddes 1885 i Berlin.
1908 flyttade hon till Wien och arbetade där för Wiener Werkstätte. Detta var ett produktionskollektiv
för förnyandet av brukskonsten. Vår egen Elsa Gullberg inspirerades av Wiener Werkstätte när hon grundade det som nu är Svensk Form (Svenska Slöjdföreningen) .

1911 kom Lilly tillbaks till Berlin och började så småningom arbeta med att bygga upp mässor och att designa möbler, kläder och textil. 1912 designade hon en visningslägenhet för en arbetarfamilj i Berlins Handelshus och alla blev väldigt förtjusta över hennes stil och möblernas funktion. 1914 deltog hon i en utställning i Cologne (Köln). Mellan åren 1924 och 1926 var hon chef för Frankfurt-mässan och ansvarig för själva designen.

Där mötte hon Ludwig Mies van der Rohe, och honom levde och verkade hon tillsammans med .
Mies var bla chef för Utställningen  "Die Wohnung" i Stuttgart 1927 och Lilly designade flera av interiörerna i husen.  "Wohnraum in Spiegelglas" (vardagsrum i spegelglas) designade hon tillsammans med Mies.
1929 blev Mies chef för den stora tyska paviljongen vid mässan i Barcelona. Den kända paviljongen revs efter mässan, men rekonstruerades under 1980-talet.
Det var till denna mässa som Barcelona-möblerna introducerades. Den kända stolen  är   "en ikon för modern klassisk design, en internationell symbol för god smak, kanske den mest klassiska stol du kan äga"


Varför skriver jag nu om Lilly och stolen?
Jo för att nu börjar man tro att det var Lilly som designade stolen.
Lilly var lika utbildad som Mies inom design. Hon var artikulerad, han var reserverad. Hon var noggrann och gillade detaljer, han såg den större helheten.
Stolarna designades under den perioden som han var tillsammans med Lilly. Varken före eller efter Lilly var han särkskilt intresserad av möbler, utan ägnade sig åt sina hus.

MoMA, Museum of Modern Art har fått en stor del av Mies teckningar och noteringar, och även några av Lillys. Här ser du Lillys vackra linjer för en stol. Mies har lite svårt med det där...

Kanske satt de och spånade tillsammans över den ultimata stolen? Många av teckningarna, som sparats och finns på MoMA, är gjorda på kvitton, lösa urrivna papper och reklamblad.

Mies flyttade till Chicago vid andra världskriget. Bauhaus-skolorna stängdes ner.  Lilly blev inkallad för att arbeta med Hitlers Tekniska Chef, Fritz Todt. Han grundade den riksmyndighet som var en militärt ordnad bygg-och ingenjörsorganisation i Nazityskland kallad Organisation Todt. Organisation Todt byggde upp bla nya flygplatser, som designades av bl a Lilly---

Efter kriget blev Lilly lärare i inredningsarkitektur och byggnadskontruktion på Berlin-universitetet och hade även en egen studio för arkitektur, design, textil och mode i Berlin till sin död 1947.

Undrar om vi nånsin kommer att veta sanningen om vem som verkligen gjorde den ultimata stolen....?


Lilly och Mies
bild: timbouckley.com




20 kommentarer:

  1. Vad intressant man kan ju undra om det var hon som designa dem?
    Hoppas allt är bra med dig.
    Får läsa ikapp här lite vad du har hitta på i helgen.
    Ha en fin måndag!
    Kram Bodil.

    SvaraRadera
  2. Du är påläst du!!
    Intressant kunskap och jag förstår att det ligger dig varmt om hjärtat :) faktiskt är det ju så att man kan gilla prylar, gamla som nya, så mycket mera när man vet deras hitoria och tillkomst.
    Våren...ja den är ett kapitel för sig....nu är vi väl värda en riktigt varm och fin fortsättning på vår/sommar!!
    Hoppas du får en fin Valborg nu vännen.
    Kram från Lollo

    SvaraRadera
  3. Tack snälla för tips och ideer. Har hittat Pixlr just nu som jag testar och lär. Skall kolla in dom andra också.
    Intressant inlägg du ger oss. Nu önskar jag dig en fin Valborg och 1'a maj.
    Kram från Maria

    SvaraRadera
  4. Intressant!
    Önskar dig en skön Valborg!
    Kram Sirpa♥

    SvaraRadera
  5. Hej och tack för tipset om jeans..jag var på Kappahl och köpte ett par ljusa streachjeans för 299:- var det samma tro? sköna var de ialla fall ...håller med om att de är skönast ..provade massor med olika jeans men det blev streachjeansen som vann..har ett par förut som jag köpt på lindex tror jag
    ha en bra Valborg
    kram Rosa

    SvaraRadera
  6. Ursnygga är stolarna iaf!! Det är säkert kvinnan bakom stolarna..
    Herrejisses jag går fortfarande och småler av ditt inlägg till mig igår..hehe
    Inte det att jag skrattar åt tipset om ull, nejdå alla tips är välkomna men att jag skulle rycka ull från ett livslevande får.. det gav mig ett gott skratt!!!
    Jag såg mig själv som stora stygga vargen. du vet utklädd till ett får, klampar klumpigt in i fårhagen för att norpa ull hehe...

    Jaha det är ett blått GBG nu, kanske finns det en chans att man tar sig till elden ikväll.. annars har vi inget planerat!
    Ha en trevlig Valborg

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  7. Jaha du, där ser man! Det skulle inte alls förvåna mig om det är hon som designat den - egentligen! Snygg är den sannerligen! Kram på dig och ha en fin valborgsmässoafton!

    SvaraRadera
  8. Ja det brukar ju bli kvinnan som kommer i skymundan! Ha nu en riktigt fin Valborg där högt uppe på berget. Vi ska ta vovven och gå en skogspromenad nu, får se om vi blåser bort!
    Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  9. Rolig fakta, otroligt snygg stol! Ha en härlig valborg! Kram

    SvaraRadera
  10. Intressant läsning! Det står ju i regel alltid en förvånad kvinna bakom mannens stordåd, eller hur?!
    Och här regnar det och blåser vidare, vad ska vi göra?!
    Fortsatt trevlig helg!
    Kramar

    SvaraRadera
  11. Önskar nog jag va lite mer kunnig om design men jag köper mest på IKEA och är nöjd . Den stolen va då jättefin .

    Ha en fin dag

    SvaraRadera
  12. Oj det var en dam med många strängar på sin lyra! Och jag lärde mig massor!! Ja "din" hittade blus är så snygg redan använd! Vilken tripp ni gjorde här om dagen, hittade ni något roligt under er färd!? Ha en fin kväll! Kram Iréne

    SvaraRadera
  13. En Lo??!?? Ärligt är du säker på det och att du inte smuttat lite på bilfärden hem??? Hehehehe
    Så fräckt att se en Lo... själv hade jag stuckit :)
    Ujuj idag har det varit jobb, sen stannade jag kvar i Gbg på fika men en annan blogg tjej... Och nu är jag hemma, verkligen en hel dag! Blir soffläge till Revenge ikväll, även om jag halvtröttnat på serien...
    Håller tummar och tår för dig imorgon :)
    Kramar Sandra

    SvaraRadera
  14. Superintressant läsning...ingen aning om detta :) nu håller vi tummarna att ni kommer bägge två, ser jag fram emot, just nu fullt ös med renovering utav kök, ha en fin helg, kram

    SvaraRadera
  15. Kikar in igen för att...

    Önska dig en fin och solig skönamaj-helg :)
    Kram Lollo♥

    SvaraRadera
  16. Hej!
    Intressant historia!
    Jag tror att en del design kommer ifrån fler personer.
    Ha en fin helg!
    Kram Anette

    SvaraRadera
  17. Oj, jag som trodde att Bauhaus bara var en byggmarknad!
    Kul att läsa!

    Trevlig helg!
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  18. Trevlig läsning :)
    Ha en skön helg
    kram
    Fia

    SvaraRadera