torsdag 23 maj 2013

Gråväder... och räkor på väg...

Uj vilket gråväder det är idag.

Igår hängde regnet i luften och 
det var skönt att ha regnjackan
på sig under långpromenaden.

Vi tog, som vi brukar nästan varje dag, 
en tur ner i hamnen.

På Pelles brygga. Gåsö till höger där borta...


Då fick vi se hur räktrålaren LL 628 Atlantic
låg utanför vågbrytaren istället för
på sin plats vid västra hamnen.
Antagligen hade de kommit in
från sin tur (kanske åt Shetland till?)
och lagt sig där ute.

När Lilleman och jag stod där och kikade
Nyfiken i en strut-Lilleman kollar på båtar... 
såg vi att de var på väg att ta upp ankaret
i aktern, så vi stod kvar för att se ifall de 
skulle gå in i hamnen eller ut till havs.
Det är alltid nåt speciellt att se en stor båt
gå iväg utåt...


Men de puttrade så sakta in till sin egen
plats i hamnen, och jag försökte filma...
försökte alltså...
Det är inte lätt när man har en hund som passar
på när man är ofokuserad.
Lilleman ville hälsa på en herre som passerade,
herren ville inte hälsa (kan bero på att Lilleman
för tillfället var mycket dräglig i ansiktet. Han
brukar skaka på sig då och då och då brukar 
boxer-dräglet lägga sig som strängar över nos
och panna... glä)
Detta gjorde att jag missade hela alltet.
Min film bestod av plankor (däcket där vi stod
framför "Pelles" (Lilla Hunden i serien Saltön),
en grå himmel, vatten, 
och mig som säger "Nej nej, sitt, sitt, SITT!!!"
istället för en fin båt som sakta puttrar alldeles framför oss...



12 kommentarer:

  1. Skrattar gott åt din lilla historia..............kan se er framför mig...........
    Usch ja för vädret idag, kallt och grått.
    Blev nästan lite deppig när jag kikade ut i morse.

    Kram från mig

    SvaraRadera
  2. Det har varit gråväder här flera dagar....och just nu vräker regnet ned..är som det brukar vara i slutet utav maj...just nu är vi 24 anmälda till bloggträffen, helt otroligt, ha en fin helg, kram

    SvaraRadera
  3. Hejsan vännen!
    Grått här oxå men solen tittade fram en liten stund igår kväll :). Jag jobbar så det gör inte så mycket men vill gärna ha fint till helgen :).
    Skrattade gott åt ditt försök att filma båten ;)
    Ha de gott, kram Ing-Britt

    SvaraRadera
  4. Det är alltid spännande med båtar, särskilt stora. Jag hade utsikt över bryggorna när jag jobbade och kunde se båtlivet dagligen. Och sen i sommarhuset med egen brygga! Saknar det grymt ibland! Men nu har jag annat att titta på, som heller inte är så dåligt. Det går inte att få allt, jo kanske om man är miljonär! Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  5. Tack för ditt fina inlägg hos mig. Och för påminnelsen om dom små drömmarna jag har men som jag glömt bort. Jag vill ha ut mer. Men vad?
    Håller helt med om att man får panik när man läser en del bloggar då dom är så duktiga. Facebook är en hemsk plats att vistas på. jag älskar att läsa en del inlägg då det är mycket hundfol och det är underbart att läsa deras resultat på tävlingar och se deras bilder men en del (har dock rensat min vänlista eftersom alla inte stod mig nära) dom var så duktiga, fina jobb, värsta utbildningarna, dom reste, dom gjorde ditten och datten. Absolut jag unnar dom det men när man själv är lite nere så är det jobbigt att läsa sånt.
    Svårt att förklara men jag tror du förstår.
    Ha en fin dag idag. Själv slutar jag jobbet nu. Fritids är stängt idag så jag ska hämta dottern på skolan och umgås med henne. Inga måsten idag :-)
    Kram Carola

    SvaraRadera
  6. Hihi....skulle velat sett det där :)
    Morgonen var grå nu är det sol och typ storm!!!
    Underbart att vara på jobbet idag...

    Kramar Sandra

    SvaraRadera
  7. Ha, ha! Vad rolig du är! Kan riktigt se det framför mig.

    Ha en fortsatt bra dag, kära du.
    Kram Linda

    SvaraRadera
  8. Hade varit kul att se det ...här är det regn idag med och kyligt blir det inomhus också så snart sak jag tända lite ljus
    ha en trevlig helg
    kram Rosa

    SvaraRadera
  9. Underbart, dräggel hit och dit :)
    Ibland kan grått vara fint... Jag älskar dina foton! Kram

    SvaraRadera
  10. Hihi åh vilken vacker bild, den första, och himla kul grej med Lilleman och filmen. Det är ju precis så där det alltid brukar bli när man tror att man ska få filma något bra och fint! Man blir riktigt sugen på att se den där plankfilmen, faktiskt ;-) Hehe. Jag filmade en väldigt spännande film igår.. Pebbles som stod och lyfte på papperskorgslocket med nosen... mycket spännande, hahha. Kram på dej!

    SvaraRadera
  11. haha, som det kan bli när man ska försöka filma. Jasså, herren ville inte hälsa på en dräglig Lilleman!?! Vad fina bilder du bjuder på, så mysigt att bo vid vatten. Hade aldrig klarat mig utan vår damm när man är van vid att bo vid havet.
    Ha en fin helg!
    Kram Bodil.

    SvaraRadera
  12. Ha ha, nej det blir inte alltid som man tänkt sig när de söta fyrbenta är med:-) Men det är väl en del av charmen med dem, man skrattar gott efteråt:-)
    Ja, vi hoppas väl på fint väder i helgen, även om det pratas om lite mulet. Just nu ser det lovande ut i alla fall.
    Vad kul med premiärtur med nya båten! Det hoppas vi på!
    Härlig helg till dig,
    Kram, Maria

    SvaraRadera