onsdag 8 maj 2013

Nu är den i sjön!

Äntligen fick vi tid och möjlighet
att lägga båten i sjön...

Tiden har väl kanske funnits förut,
men det har blåst så pass att vi väntat.

Men igår!
Ja jösses. 
Vid åtta-tiden var det fortfarande +15 grader
och vindstilla.
Grundsund Marina. Solnedgången över byn...

Så vi fick, efter lite pyssel, båten ville 
inte lämna kärran som den stått på hela vinter,
ner den i plurret.

Jag tog den tomma båttrailern och körde hem den,
och medan husse tog båten från rampen 
över till marinan och båtplatsen.
från rampen/slipen på väg mot marinan (borta till vänster)
Å vad jag blev förtjust i vår båt!
Har bara varit ombord en gång i vintras, då vi 
kikade på den. Men då var jag lite nervös
för att hela ekipaget skulle tippa där den stod
på trailern inne i ett båthus.

Jag är ju en fegis egentligen, och en landkrabba.

Men när båten väl låg i vattnet, vid båtplatsen, så hoppade
jag i och ur som om jag inte gjort annat...
höll i tampar o donade o grejade.
Kom till o med ihåg att kalla bakdelen för akter...
Det är en sån käck walk-around-båt
som gör det enklare att gå i och runt, och
så finns där en liten... javadheterdet... kabyss?
I alla fall så kan både husse, Lilleman o 
jag få plats att sova gott där nere...
Trophy 1502 heter den, med en 125 hk motor....vroooom!

Jag är helt kär i båten, vet ni!
Det ska bli roligt att åka i den också...
Tur man inte blir sjösjuk.

Lilleman är på dagis.
Idag är tredje dagen, och han fullkomligt
älskar att vara där!
Han piper redan innan han kommer fram
till dagis, och när Hanna kommer o hämtar
honom, så är han helt salig.
Han får så mycket beröm, han är
tyst o snäll o lätthanterlig.
Det gör gott för "modershjärtat".
Så tråkigt för honom att få vara hemma
med trista matte sen... 
Men skönt att ha ett ställe där man kan
lämna hunden ifall man behöver.
Vi har bokat in några dagar då jag fyller år också...
och bokat hotell och... ja mer om det när det är dags...
Lillemans egen matta, som han har med sig till dagis också...

14 kommentarer:

  1. Vilka underbara foton!
    Förstår att du längtar efter den första turen nu då..........

    Har gjort ett nytt försök med mailet nu..............konstigt att du inte fått det från igår......det står att jag skickat det...........
    Men skam den som ger sig.

    Kram Anneli

    SvaraRadera
  2. Va mysigt allt låter med båten. Och va fint ni har ordnat det för Lilleman! Hoppas nu att vi får en fin sommar så ni kan till bringa mycket tid i båten! Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  3. Åhh...det måste vara helt underbart att ha en sån fin båt när man bor som ni gör. Nu ligger ju hela sommaren och väntar på alla härliga sommarutflykter ni kan göra.

    Hmmm....Du har väl bokat bygdegården som du sa va....Hi hi hi...

    Ha en bra "flygarhelg" nu!

    Kram Åsa.

    SvaraRadera
  4. Igår var det helt magiskt. Underbart, jag klippte gräset för första gången i år, jag älskar det. Underbart med båt sådana dagar! Kram

    SvaraRadera
  5. Vad härligt med båt, kul att du gillar det så mycket.
    Jasså, han går på hunddagis vad oerhört kul för honom. Förstår att han tycker det är roligt.
    Ha en fin torsdag!
    Kram Bodil.

    SvaraRadera
  6. Jag önskar Er lycka till med båtlivet. Min gubbe och jag hade båt i många år
    oh vad våra barn tyckte om när vi gav oss iväg.
    Vi var ju borta hela dagarna, något vi aldrig glömmer.
    Men nu är barne stora, och jag är ensam, men minnena kan ingen ta ifrån mig.
    Stor kram från Hajan

    SvaraRadera
  7. Guuuuuuuuuu så fint det är på morgonen!! Asså västkusten... underbar!!
    Känns som om du kommer att gå ifrån landkrabba till båtkrabba :-)
    Vad kul för Lilleman att gå på dagis... och perfekt att ha när man ska iväg och måste ha hundvakt och han då redan känner dagispersonalen!
    KLart att korvbitar kan räknas som tapas ;-) allt i bitar känns som tapas...
    ojojoj vad mätt och belåten jag blev igår... trevligt var det också!
    Idag är en sådan dag då jag dirigerar ut jobb till mina familjermedlemmar hehe

    Ha en toppen dag
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  8. Åhh vilken fin båt...så härliga turer ni kan ta med den. Vi syns hos Violan hörde jag när vi pratade sist. Roligt...KRAM

    SvaraRadera
  9. Ja, där fick jag svar på min fråga! Båten är i sjön!
    Så fin den är och så mycket roligt ni har framför er.
    Roligt att Lilleman trivs på dagis. Kul med kompisar.

    Kram Agneta

    SvaraRadera
  10. Så fin båt och härligt det ser ut i hamnen
    önskar dig en bra helg och kanske en tur med båten då
    kram Rosa

    SvaraRadera
  11. Härliga bilder! Andas sommar! Visst är det skönt med värmen och ljusen!

    Jag är nog som du - landkrabba ;)

    Ha en trevlig helg!

    kram/Olg@

    SvaraRadera
  12. Hej vännen! Här har du en landkrabba till! Hihi Lilleman snart dax för att kalla honom Storeman, en härlig vovve, tänk va pussar jag fick av denne goe kille! Skönt att hund dagis funkar, där man vet att de gillar allt omkring sig! Ha nu en fin helg! Kram Iréne

    SvaraRadera
  13. Borta bra men hemma bäst, ja ön då! Saknar du inte gården alls? Eller är allt ett nytt kapitlen nu??
    Jasså han är en tuffing Lilleman, han ser så snäll ut...
    Man blir lätt mör i kroppen när man spenderar dagarna ute... Idag har W spelat fotboll, sen efter det åkte jag hem till en vän, åt fruktsallad, lapade sol och snackade skit ;-)
    Nu kväll och trött.... Lille N startade dagen 04.47 idag... Aldrig hänt innan, såååå tidigt!
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  14. Ååå så fint och härligt!!!
    Stort grattis till den fina båten och nospuss till Lilleman <3
    Fortsatt trevlig helg.
    Kram Lollo

    SvaraRadera