lördag 4 maj 2013

Som en lotterivinst, sa rovdjursspåraren...

När man inte bloggar så ofta, så samlar man på sig saker som man kan skriva om. Det är ju lite bra ;-)

Först så
var vi en dagstur till Tyskland. Behöver nog inte berätta vad vi gjorde där, men det var inför min kommande jämna födelsedag framöver...
Lilleman var också med, och på hemvägen fick vi visa hans pass i tullen. Vi var ju så rediga att vi åkte i den filen som man ska när man har hund med. Märkligt att de andra hundarna som vi såg på färjan inte stod i samma kö? Nåja,,, vi får hoppas att de var friska. Lilleman är både vaccinerad och avmaskad...

När vi närmade oss hemmavid, nära bron till ön, närmare bestämt ute på Bokenäset, så såg vi nåt alldeles makalöst!
Ett lodjur satt en liten bit från vägen! Jag skrek till husse att vi måste vända! Så vi vände, körde förbi, tillbaks och backade upp en liten väg nära lodjuret. Det satt blick stilla och kollade på ett rådjur som stod längre bort och betade. Lodjuret vände sig mot oss och vi fick titta in i de underbara ögonen. Den vippade lite med de tofsiga öronen, men satt kvar...
nej det är ingen hare, det är ett lodjur!
här önskar man att man hade nåt bättre än en iPhone...
Rådjuret hoppade in i skogen, och började skälla. Lodjuret flyttade sig en liten bit bort men satt sen kvar. Vi vevade ner rutan. Tror ni den sprang iväg, trots att vi pratade? Nejdå... den satt kvar. Tillslut så visslade husse på den. Den vände huvudet mot oss, begrundade ljudet.... och hoppade långsamt iväg bort mot stället där rådjuret hade försvunnit. Mäktig upplevelse.

Sen gick jag in på Rovdjursdatabasen och lade in att vi sett lodjuret, och dagen efter så ringde en rovdjursspårare och ville veta mer. Han sa, att få se ett lodjur så nära och så länge är som att vinna på lotteri! De flesta ser bara en skymt eller kanske spår, men att sitta länge och njuta av närheten, ja oj!
Man har sett det här lodjuret en gång tidigare, en 26e, på nästan samma ställe. Här finns enormt mycket vilt, rådjur och harar, så det finns mycket mat för rovdjuren. I alla fall... så var det en härlig upplevelse och ett bra slut på en lång dag. 115 mil tur o retur kördes den dagen.

Igår var jag på Sahlgrenska för sista läkarbesöket på Obesitasavdelningen. Jag fick bara lovord. Alla värden är perfekta, och jag är alltså kärnfrisk (peppar peppar vad man kan se på prover i alla fall...)
och jag har inte särskilt mycket "överhäng" heller... Med tanke på min ålder, höhö...så skyler man sig ändå,,, liksom... lite fladder här o där får man räkna med...
Nu är jag liksom avslutad, men ska hänga kvar i ett halvår till. Känner att jag vill ha dem som backup under sommaren. Ingen träning och så det där med de där grillkvällarna...
Men jag är inte klar, färdig, jag kommer att fortsätta leva så här, och till hösten kör vi igen. Ett pass till i veckan, har jag tänkt. Hur mycket jag gått ner? Siffran är oviktig, men jag kan säga att det är 45 cm i midjeomfång, 30 cm i  låromfång (per lår), och från stl 105 till 75 i bh...  över en meter alltså, hahaha.

Jag har hittat en så himla bra app! För att parkera i Göteborg så använder jag nu appen Parkera i Göteborg. Man betalar genom att skriva in koden på parkeringen, och så dras det från kontot sen... bäst med detta är, att man betalar bara för den tid man står där, man köper alltså ingen biljett för viss tid. Och så får man påminnelse ifall tiden är på väg att gå ut... ja och en massa andra bra saker.
Vacker parkering vid kanalen. 
Ska ni på semester till Göteborg med bil i sommar? Passa på att ladda ner appen, skaffa inloggning, lägg in bilens reg.nr så är ni färdiga tills ni ska dit... och jag kan tipsa om parkering vid kanalen, där får man stå längre än två timmar... men smakar det så kostar det. 30 kr/tim... Jag har nu lagt in mina parkeringar på favoriter... tills nästa gång...
Det finns också en app som visar var parkeringarna finns! Tänk vad det är bra det där med teknik, hörrni!


13 kommentarer:

  1. Helt otroligt vad mycket som försvunnit från dig.............det måste väl kännas konstigt?
    Men vad gott att du mår bra och att alla värden är bra, då är du i perfekt form.

    Den där parkeringsappen verkar super............nu är jag väl inte så ofta i Göteborg egentligen.....men kan var bra att ha.

    Lugn dag i butiken idag, då passar jag på att blogga en stund.
    Sitter också och grunnar på vad vi ska äta till middag idag...............vad äter du idag?

    Kramen

    SvaraRadera
  2. Men vilken upplevelse med lodjuret! Tänk att få se det i naturen och en lång stund.
    Det närmaste rovdjur jag kommit är att vi hade vargspår över tomten. Och det tyckte jag var en upplevelse! Tänk om man hade fått se den!
    En Tysklandstur skulle vara bra för jag har ju detsamma som du att se fram emot...
    Roligt att din viktminskning har gått så bra. Och som du säger, lite fladder har man ju ändå.
    Har ni fått i båten?

    Kram Agneta

    SvaraRadera
  3. Wow så häftigt att se en Lo!
    Jag har sett en räv i området när jag promenerade blev sket rädd, tog en omväg hem och ringde och sa att jag blev sen ;-)
    Guuuuu så kul att höra att allt var bra på SS! Vilka mått förändringar... Woooow! Grattis till dig :)
    Klart man ska stanna till i Gbg och shoppa lite...
    Skönt med ny frisyr och fyndade skor...
    Jag har aldrig åkt med t Tyskland men jag kan tänka mig att det är en rätt dryg resa... Vi köpte till bröllopet förra året... Åååå jämt fyller du! Så kul! Stor fest?
    Jo då jag tog det lugnt på cykeln hem igår eller inatt kanske man kallar det... Gångbana hela vägen, belyst! Kände mig som en deltagare i Tour de France hehe!
    Idag får jag känna på det roliga, va hemma kl halv 2 Noah vaknar 6... Mannen jobbar! Tjohoooo vad jag längtar tills det blir imorgon hehe..jag drack mycket vatten igår (och rosé) men det var så trevligt kunde inte åka hem...

    Ha en fortsatt härlig lördag
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  4. Hejsan!
    Vad häftigt att få se en Lokatt på så nära håll och även hinna njuta av den. Maste ha varit en magisk upplevelse.
    Att åka till Tyskland för att fylla på baren var vi oxå på väg att göra ett år men fastnade i Köpenhamn så det blev ingen ;). Blev förälskad i den vackra grannhuvudstaden där vi egentligen bara skulle mellanlanda.
    Vad otroligt liten du måste ha blivit, kommer väl inte känna igen dig om vi ses i sommar. Ska du till violan?
    Ha de så bra, kram Ing-Britt

    SvaraRadera
  5. Kikar in och önskar dig en trevlig helg
    kram Rosa

    SvaraRadera
  6. Coolt att se ett lodjur, det är verkligen som en lotterivinst!
    Du är helt fantastisk, vilken resa du har gjort och gör. Du är en fin människa på insidan, nu hoppas jag att du känner det även på utsidan!
    Stor kram

    SvaraRadera
  7. Av min bror som är jägare har jag fått veta att det är inte längre så sällsynt med lodjur här i södra Sverige. Han hade besök i julas av några lodjur, som smög sig ända fram till hans gård (mitt föräldrahem). Han har också varit med och räknat hur många det finns i trakten.Under de tjugo år jag bodde där fanns inga lodjur där. Vad härligt att det är så pass enkelt att ha med sig sin vovve utomlands numera. Grattis igen till den lilla Elsamarianne! Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  8. Där skulle nog Terje Hellesö varit avundsjuk om han hade vetat;-)
    Jag tycker att de "små" kissarna kan vara nog så svåra att se på Nordens Ark, och där är de ju ändå inhägnade.
    Tyskland...hmm...då var det nog korv och bakelser ni köpte;-)?
    Vad härligt det måste vara med alla tappade kilon:-) Du har verkligen varit sååå duktig!
    Ha en skön söndagskväll,
    Kram Maria

    SvaraRadera
  9. Ja, tänk att ni såg ett lodjur, det är fantastiskt! Man lär ju inte se dom i första taget. Fast min kusin som är vår närmsta granne han såg ett när han satt i sitt kök och såg att något rörde sig utanför, då var det ett rådjur. Men jag var ju inte där, så jag har inget sett, jag är bara avis på dig.

    Men den dagen du ser ett vildsvin är jag inte avundsjuk längre, för dom är jag livrädd för, dom verkar så hårda.

    Så duktig du är med din hälsa, jag är full av beundran och så klokt att hänga kvar ett halvår till. Det är ju nästan inget kvar av dig längre!

    Kramar

    SvaraRadera
  10. Spännande med lodjuret! :)
    Bra att det löste sig med parkering...men hur gick det hos Kikki??? :D

    /d

    SvaraRadera
  11. En stor upplevelse att få vara med om.....helt otroligt....gå och köp dig en lott...hihi...man vet aldrig med din tur så......
    Du vet så mycket jag beundrar din idoga kamp mot kilona...så himla imponerande och det är bara att gratulera till denna din högvinst och investering i dig själv....det är jag så avis på dig för...hihi...du inspererar så fint med att du delar med dig av detta.
    Härligt att allt ser bra ut hälsomässigt.
    Ha det gott
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  12. Åh en hel meter elsamarianne som är borta! Fantastiskt! Du är superduktig. Måste kännas konstigt men härligt. Och att ni fick se ett lodjur tycker jag var riktigt häftigt. Magiskt, liksom. Vad skoj att ni fick visa Lillemans pass, måste vara ett gulligt pass. Hihi. Kram på dej!

    SvaraRadera
  13. Man hänger inte riktigt med vad det är för dag... nästan olagligt att förstöra rutinerna med attt slänga in en röd dag mitt i veckan hehe... lätt att säga för mig som kombinerar hemma och jobbet! Vänta tills hösten då kommer jag väl sitta och vråla efter helgdagar och sex timmars arbetsdagar...
    Jaha då är man på jobbet idag när västkusten ska bjuda på upp till 20 grader.. men det var faktiskt lika skönt igår... Njöt av att vara ute, eller ja man är ju som en jo-jo ut,in,ut,in,ut,in... ´
    Så härligt att få några dagar ledigt ihop... Ska det hämtas mer saker på gården??

    Ha en härlig dag

    Kram Sandra

    SvaraRadera