söndag 9 juni 2013

Härlig, nyttig långlång helg

Det har varit en rejäl helg.
Den började redan på onsdag kväll.
Då anlände vi till gården för att fortsätta
med röjandet.
filter? näe bara smutsig lins på mobilkameran, hahahaha
här är en till... det är fullt med smörbollar här i backen...
rhododendron passar på att blomma rejält
och likaså rabarbern,,, som aldrig brukar ta sig annars

Som ni kanske förstått så är det en total
utrensning som är på gång.
Sonen bodde där under vintern, men 
insåg ganska snart att det var nästan
oöverstigligt jobbigt att bo här ute,
jobba tre-skift och ha lång resväg.

Så i slutet på maj flyttade han, och nu 
börjar vi förbereda för att sälja hela alltet.

Det betyder enormt arbete.
Att sortera, slänga, sälja, skänka
allt, som man samlat på sig över åren.
Sånt som man köpt, fått och hittat, 
och som kommer från släkten via arv,
som kommer från grannfastigheten 
som vi ägt, och som kom från Loppisar
och auktioner som jag var besökare på under åren.
Och som man fört med sig i boet, så att säga...
två vuxna som slår sina påsar ihop, brukar
ha en del i sina flyttlådor...hihi.

Som vi samlat i ladorna,
dvs de olika byggnader som finns på gården.
Lagård, stort garage, litet stall, bykstuga  mm mm mm
"kan-va-bra-att-ha" och "vi-har-ju-plats"
känns det igen?

Visserligen har mer saker än vi tänkt fått
följa med till ön... jag hade tänkt mig
lite mer luft här, men ni vet hur det är.
Tycker man om att omge sig med saker, så...

I fredags tog vi en snabbsväng till Falun.
Snabb o snabb...
vi gick upp 01.45 och vi var på plats kl 07.00 som
var planerat. Vi skulle provtrycka en gasol-tank 
som hör till vår amerikanska husbil.
De provtrycks vart tionde år, och nu var det alltså
dags. Gasbolaget i Falun är ett av de få ställen som gör det.
Först var det tänkt att den skulle skickas
som gods på pall, men när vi räknade på det så blev
det tre gånger dyrare än det kostade i bensin 
för oss att köra.
Och eftersom husse var ledig så...
Vi fick en trevligt stund
Gamla Staberg, ett vackert ställe med trevligt
fik och jättegoda smörgåsar... och gott kaffe.
Här satt vi ute i solen, husse, Lilleman och jag
och väntade på att gasoltanken skulle bli färdigtestad.

Sen styrde vi kosan mot gården igen.
Jag gillar de här turerna med lilla familjen,
vi umgås så bra, vi tre i bilen...
och så den tomma gasoltanken i baksätet förstås...

Igår, lördag, så åkte vi hemåt ön igen.
Lagom mör efter allt packande, röjande
och skottkärrekörande på gården.
Jag och min skottkärra, vi jobbar bra ihop....

5 kommentarer:

  1. *skrattar högt haha
    Först måste jag erkänna att jag torkade av min mobil för att se första kortet, tänkte att det var någon liten som haft tel i munnen... Och sen ett gott skratt "ni tre och gasoltuben" härligt härligt!!!
    Hujedamig vilken helg ni haft... Herrejisses jag hade behövt en vecka vilopaus!
    Vi blev med bil i fredags... Mannen, svärfar och Wiggo drog till Linköping! Nu i efterhand inser jag att det var skönt att lille N och jag stannade hemma.., usch nä fram o tillbaks med honom i bilen... Roligare familjetripper kan vi ha :)
    Dom stannade till i Gränna, så några goa polkagrisar kom med hem!

    Ha en fortsatt härlig kväll...
    Kramar Sandra

    SvaraRadera
  2. Ujuj vilken helg, ja inte konstigt att linsen blev lite suddig efter alla äventyr, hihi! Ni är inte dåliga på att ut och åka men som du säger så gillar man det har man jättekul ihop! Då gör det inget att man går upp innan man kanske ens har lagt sig ibland hihi. Då förstår jag varför sonen inte bor kvar, men kul att han testade i alla fall! Förstår att det är en del att rensa.. min mamma kan nog berätta ett och annat om när de röjde huset jag växte upp i, som de bodde i i 27 år tror jag det var.. Tack för dina gulliga kommentarer hos mig, nu har kissen vaknat, ätit middag och lagt sig att sova på en annan plats :-)

    SvaraRadera
  3. Oj, allt det där låter jobbigt, jag vet av erfarenhet. Vi hade både hus och sommarstuga att tömma, tog över ett år! Vi skaffade en skåpbuss och hade fullt lass varje helg! Vill aldrig göra om det! Ha det så bra och vila nu i veckan! Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  4. Du har att stå i.
    Tur att du inte är ensam om allt.
    Det går ju trots allt lite lättare när man är två .

    Ha en fin start på veckan,
    Kramen till dig

    SvaraRadera
  5. Oj,oj vad du har att göra!!Jag kan nog föreställa mig att det finns mycke att plocka i.Jag kan bara titta in i en dörr här på gården.men jag ska inte flytta,som väl är.

    Ha det så bra!
    Kram Margareta

    SvaraRadera