lördag 22 juni 2013

Nu e ja tebax igen

Hej hej!
Nu har det varit midsommar.
Med litet m...
Ni andra har säkert haft midsommar
med stort M, som i Midsommar.
Kanske t o m stora bokstäver...MIDSOMMAR!!!
Dvs full fart, fest och en massa vänner och rejält
att äta o dricka, och dansat och pratat och,,,

Här har varit lugna puckar.
Bara husse och jag och Lilleman.

Nere på byn så har det varit som...
ja en helt annan by.
Man känner knappt igen sig.
Fullt med folk i affären, långa köer.
En massa folk som man inte känner igen.
De man känner igen nickar till hälsning,
ler och skakar på huvudet... ja inget är sig likt.

En midsommar uppepå berget på ön...däremot...
har varit lugnt o fridfullt. Vi har inget märkt av invasionen.
Så länge man håller sig här uppe alltså.
Vädret var ok på dagen, sen blev det inte så bra...
lite fuktigt i luften, kan man säga...
storm o regn framåt kvällen...


Vad som har hänt annars?
Jo två vändor till gården.
En av sönerna m flickvän och hund
 kom och hjälpte till ordentligt.
Vi körde till ÅVC med både lastbil och släpkärra, och
nu är vårt gamla blå kök ett minne blott...

En massa möbler har också blivit sålda o hämtade.
Det börjar bli tomt, men det finns lite "lånat" kvar
så vi har nåt att sitta i och sova på när vi är där o fixar.

Lillemans brorsa är ju som alltid en välkommen gäst.
De har så himla kul ihop, de två. Så lika till sättet, så
olika till utseende. Men dag tre så var dom båda lite gnälliga.
Vi kom på att dom säkert hade träningsvärk...

allt är jättekul!!!!
Midsommar är ju det där med mat...
Vi åt sill, vi, husse o jag. Matjes och skärgårds... tror jag det var.
Färskpotatis. Ägg. Gräddfil och gräslök (tog med en kruka från gården)
och så en liten nubbe (fläder) bara för sakens skull... eller, ja jag smuttade
och dissade och lämnade vidare till dom som inte är så nogräknade (läs: husse)
Mer då?
Ja och så festade jag till med en kaka mörk choklad med sea salt o pecan.
Den fick räcka i två dagar, och så fick husse smaka också...


På nyårsafton 2012/13 gjorde jag ett litet nyårslöfte:
jag skulle väga 65 kg till midsommar.
Det var inte så där jättejättemånga kilo som skulle
ner, men som ni kanske vet, det är svårast på sluttampen.

Igår stod vågen på 65,3. Inom fel-marginalen,
som husse sa, och gratulerade mig-
Men ni ska veta att de där "kommatre" retar mig
så vi kör lite till. Den ska stå på "kommanoll" innan jag är nöjd.
Fånigt, va? Som om...

6 kommentarer:

  1. Låter som att ni hade en mysig midsommarafton.
    Här är vi allt lite trötta idag då kl 24.00 är alldeles för sent att gå till sängs nu för tiden. Åldern tar ut sin rätt minsann.

    Önskar dig en fortsatt trevlig midsommarhelg.
    Kram Linda

    SvaraRadera
  2. Låter både mysigt och jobbigt det som ni har haft i midsommar! Här har det också gått lugnt till, var dock uppe för sent i natt, känns i huvet idag! Och ögonsvid! Men det är ju midsommar bara en gång om året och natten är så ljus och ljum! Ha det bra! Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  3. Här blev det också en midsommar med litet m!
    Inget firande direkt..............svärfar ligger svårt sjuk och vi tar dagarna som de kommer bara.......................

    Kul att du är tillbaka igen min vän.................jag tar nog en paus från övriga bloggandet...........men när jag såg ditt inlägg var jag bara tvungen att skriva en rad!

    Kramar Anneli

    SvaraRadera
  4. Ett mega stort M för midsommar- zzzznark jag är helt slut idag... Vid två kom jag i säng zzZZZ
    Då kan jag säga att självaste midsommar vaknade lill monstret kl 5, kvart över satt jag med en koppkaffe på altanen och studerade när han av förtjusning hällde vatten i fågelbadet!!!
    Men vilken trevlig midsommar vi hade, vi startade med dansen, jag gillar inte det där med att dansa runt stången och inte barnen heller så det är ok ;-)
    Det låter som eran midsommar var lugn och skön men vilket regn ni hade...
    Jaha så nu har alla "sommarbor" hittat till ön...
    Skönt att det går åt rätt håll med gården!!!
    Klart jag håller tummarna för torsdag!

    Känns som det blir en tidig kväll i kväll
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  5. Hejsan!
    Här var oxå midsommar med litet m då jag jobbar hela helgen. Tom så lilltjejen därhemma blev lite ledsen när hon hörde hur kompisarnas familjer skulle fira med lekar och stoj :(. Vi får ta igen det nästa år eller ha en senare fest med lekar och stoj.
    Skönt att ni börjar bli klara på gården och att ni fick bra hjälp av sonen.
    Det där komma... tycker jag inte alls du borde reta dig på men har man bestämt sig så..och du verkar ju vara av en envis sort. Men du har varit ENORMT duktig.
    Ha det så bra, kram Ing-Britt

    SvaraRadera
  6. Åh ingen fel midsommar det, inte! Gott att ni blivit av med massa möbler och annat så att ni känner att ni snart kan lämna gården bakom er. Wow vad du är duktig med vikten. Kan inte låta bli att småle för jag skulle nog bli lika retad jag över de där komma tre... även fast det är jättebra! Heja heja! Kram!

    SvaraRadera