onsdag 12 juni 2013

Nu gäller det att hänga med...

Det går så fort!
Naturen fullkomligt exploderar, och nya
blommor slår ut för varje dag.

Märks väl då man ofta går samma väg
(åtminstone delvis) varje dag.


Jag nyinvesterar i doft.

Är ju som sagt kräsen med dofter, och är
inte mycket för det där med mode-dofter, dvs
kända namn o sånt.
Ni som har hängt här ett tag kanske 
minns att jag tidigare har haft ett parfymeri.
Fick liksom lite nog av det där med dofter
och har satsat mest på att hitta goa krämer
istället. Favoriter har varit såna som 
Body Shops body butter shea, vanilj och oliv,
 och de doftar ju inte så där väldans
påträngande.

Men så råkade jag testa en doft.
På ny Ica Maxi i Falköping, vårt
gamla stamställe för matinköp,  av alla ställen...

Det var Jessica Simpsons
Vintage Bloom.

Den doftade mycket citrus först
 (toppnoten)
och gick sen över till pion, lite kryddigt så där
(hjärtenoten)
och så kom mysk och sandelträ
(basnot)

Basnoten hängde i till dag två, 
bevis på bra kvalitet och sammansättning.

Skillnaden på bra sammansättning, dvs
att man särskilt noterna ordentligt, 
märks väl.
En sk kopie-parfym/doft
har inga noter, den doftar samma
hela tiden.

Sen beror det så klart på hurdan hud man har.
Olika hudtyper, ph-värde och ifall man röker 
eller äter mediciner påverkar hur en parfym doftar.
Vissa "tar" inte ens.
Jag har en doft, Burberry Touch, som inte doftar 
nästan nåt på mig. Den är helt underbar,
men helt bortkastad på mig.
Den har jag inte köpt själv, utan är en gåva
från ett parfymföretag. 
Husse har samma fast herrdoften,
där luktas gott må ni tro,,,

Ska ni investera i ny doft?
Testa först på såna pappersstickor.
 Proffsparfymerier
bör ha en liten burk med kaffebönor
som man kan sniffa på, 
det nollställer doftsinnet, så
man klarar fler sorter.

Tänk på att det ni känner först
kanske inte alls är det som den doftar efter en liten stund.
Det är toppnoten ni känner först.
Sen kommer hjärtenoten efter en stund, olika 
på vad toppnoten består av, hur flyktig den är osv.

Bäst är att testa två sorter,
en på insidan av varje handled.
Känn av doften då och då under dagen, och
även dagen efter.
Sen vet ni...

Eller så köper ni en kändis-doft, som alla andra har...


4 kommentarer:

  1. Fick ju en del kommentarer om min porslinsblomma och doften på den. Jag har sedan dess gått och snuffat på den nästan varje gång jag gått förbi den (Den hänger i tvättstugan!!!) Men... jag tycker bara att den doftar svagt, så det där med luktsinnet är nog väldigt olika. Din nya parfym låter spännande! Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  2. Jag klarar inte av för starka dofter, ugh! Passerar gärna förbi typ Kicks eller taxfree på flygplatser, det doftar alldeles för mycket :-/ Det ger mig huvudvärk!
    Sen gillar jag inte lavendeldofter men jag tycker om en svag aning doft från lavendelplantor... men sådana där "lakan-doft-spray", eller tvålar nä det är för starkt...
    Jag använder knappt parfym men jag har en attans god Gucci hemma.. hmm när använde jag den sist??
    Jag smetar hellre in mig med en god kräm och luktar bodylotion hela dagen och då är Body shops oliv en favorit...
    Vad anti-doftig jag låter hehe..

    ha en bra dag

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  3. Har svårt med starka dofter ..men svaga går bra..men jag använder sällan ..vi får inte ha nåt på oss i vårat jobb heller .men däremot bodylotion som doftar gott använder jag
    ha det bra
    kram Rosa

    SvaraRadera
  4. Vad roligt att du skriver om parfym idag när jag har min "andra" parfym på mig - den jag inte har lika ofta som min favorit. Så jag känner den hela tiden eftersom jag inte är van. Den doftar gott! jag har alltid velat ha parfym men liksom inte komit mig för att köpa någon sen i tonåren. Men de jag har nu har faktiskt maken valt och det gjorde han bra. Han berättade att han köpt en parfym till mig efter att ha satt lite tester på sig själv (modigt!) men när han kom hem insåg han att den som doftade på andra handen, DEN var det ju jag skulle få. Så han åkte och bytte och den är nu min favorit! Japp, där fick du hela min parfymhistoria hihi. Jag hade faktiskt ingen aning om att du hade haft ett parfymeri. Vad kul! Men Ica i Falköping jo det känner jag till.. minns att det var där jag tappade en flaska chilisås i golvet..precis efter att jag köpt den.. Kram!

    SvaraRadera