måndag 3 juni 2013

Orka hålla på...

Vi har en stollig liten fågel som flyger in i alla fönster och altandörrar så det smäller.
Var femte sekund så far han i dom. Han byter då och då...

Först tog jag det personligt, man minns ju Hitchcock-filmen Fåglarna,
men så insåg jag att han bara är sur på sig själv, den spegelbild som han ser.

Försökte med urklippta rovfågelsiluetter och bilder på ögon enl tips från folk som vet...

Funkar icke...

Så vi hoppas att den lille... *smack*... där kom han igen...
tröttnar snart.

Han borde vara ganska yr i bollen, tycker jag. 

Lilleman ligger innanför och suckar irriterat.
Svårt att sova i soffan när det smäller i fönstren 
hela tiden...

Och jag försökte ha altandörren öppen. Men då stod
den lille parveln alldeles utanför och knappt flyttade sig
när jag kom ut... 
liiiite skrämmande är det allt...



Ser ni den? Den sitter till höger på kanten av lådan.
Lådan ska bli en av flera  rejäla blomlådor som Husse 
håller på att bygga. Lasyren regnade tyvärr bort lite,
så det ska bättras...

Fåglar, förresten. I lördags, på gården, hittad vi en liten parvel i 
Lillemans mun. Han lekte med nåt utanför köks-fönstret, jag trodde
det var en av de obligatoriska pinnarna som han brukar omge sig med.
Men så undrade Husse varför Lilleman såg så märligt ut.
Han hade alltså fågeln i munnen. Pigg o nyter lite sparvunge,
som höll på med flygträning antagligen.

Husse tog ut den lille och släppte iväg den. 
Fågeln fortsatte på sin lilla kombinerande hopp- och flygträning
utanför staketet...
Tur att Lilleman är så försiktig, och att han inte tuggade o svalde...

Vad gör vi nu då, med den här stollen som fortsätter o fortsätter...
Suck,,, jag hoppas den tröttnar snart.




10 kommentarer:

  1. Hoppas han fattar vinken snart... Konstigt beteende hehe!
    En fågel ar vi haft på rutan, dunk den överlevde inte!
    Nä badsugen är jag inte men hade havet varit precis jätte mig idag så hade jag nog hoppat i trots blåst! Jag har grävt och grävt... Breddar alla rabatt kanter, snyggt blir det och sen ska jag ge mig på den enormt höga 70 cm häcken vi har och ta kanterna där med!
    Sysslolös är jag då aldrig!!
    Men billös är jag :( nja nu är det ju inte så farligt jag överlever bara att man är bortskämd med två bilar och behov av två bilar... Mannen sålde sin bil igår(efter månaders velande) men vi har ingen på g, ja nu jobbar ju bara en av oss åtgången så bil hittar vi garanterat snart..

    Nä dags att dra till fotbollsträningen, idag ska vi cykla dit, se vad bra med en bil hehe... Men så säger jag bara gör att solen skiner!!

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  2. Hejsan!
    Vilken knäppgök som flyger in gång på gång...vi får väl hoppas den ger sig innan han mister livet. Det är ju ganska vanligt att de bryter nacken.
    Tråkigt att ingen kom på din loppis men då har du ju ev. desto mera fina saker med till Violan :).
    Här har vi en underbar slappdag ute vid stugan och bara njuter av solen.
    Ha de gott, kram Ing-Britt

    SvaraRadera
  3. Vilken konstig fågel.... de brukar ju ge sig eller i värsta fall ramla ner å dö! Men kom ingen på loppisen, hade tänkt åka till dig men storstädningen av Boden fick gå förre! Ha nu en fin kväll! Kram Iréne

    SvaraRadera
  4. Men vilken tokig liten fågel. Han borde ju lära sig till slut att det gör ont. Kanske ska testa att flyga åt andra hållet där det inte står ett hus i vägen. ;)

    Kram Linda

    SvaraRadera
  5. Var glad så länge du slipper få in fladdermöss i huset, det är ingen höjdaare minsann, sa hon som dök under täcket! Den kom nämligen in genom en ventil i sovrummet från vinden när vi gått och lagt oss. Din pippi är kanske sällskapssjuk? Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  6. Hihi men sicken liten tokpippi! Jag tror också den är sällskapssjuk, den vill liksom katten flytta in hos er och dricka lite te, kanske ;-) Det är en viss dragningskraft ni har, vill jag tro! Men skämt åsido så hoppas jag att den lille snart fattar galoppen och inser att det ÄR glas där. Och slutar flyga in i det. Så han får leva och vara glad. Söt liten parvel är det ju! Och hjälp, Lilleman! Jag var säker på att sparven var död när jag läste, sicken tur att den inte var det! Han är snäll ändå, Lilleman.. ville bara känna lite på den hihih. Kram!

    SvaraRadera
  7. Stackars fåglar, den ene håller på att bli uppäten och den andre håller på med kamikazeflygningar. Ja, vad gör man?! Dom flyger in i rutorna här ibland också, men det verkar som om dom lär sig. Eller så har dom, hoppas inte, gått hädan. Stackars små liv. Tur ni har så snäll vovve.

    Vilka fantastiska lådor din man bygger! Jättefina.

    På tal om lokal matvaruhandel, vi hade Sveriges bästa och minsta Konsum affär till för 2 år sen till hösten, men dom packade ihop. Där var allt fräscht och nu är vi hänvisade till ICA handlaren som hela tiden talar om hur billig han är....grrrr....

    Kramar

    p.s. himlen är fantastisk, det blir nog snö. Nej, jag vet inte, kallt kanske......d.s.

    SvaraRadera
  8. Minne som en guldfisk tydligen :) Kram

    SvaraRadera
  9. Haha, vilken fågel ni har råkat utför. En sån knäppis som inte fattar. ja, vad gör man?!
    Jag hoppas den slutar och hittar nån annanstans att vara.
    Kram Bodil.

    SvaraRadera
  10. Ojoj, jag som gillar småfåglar skarpt tänker direkt...att den inte skadar sig vid dessa attacker???
    Sedan blir det faktiskt lite läskigt också när djur bär sig konstigt åt....undrar om den är sjuk på nåt sätt.....

    Vilka fina blomlådor din man fixar...kommer bli jättevackert med blommor i :)
    Ha det gott vännen
    Kram Lollo

    SvaraRadera