måndag 1 juli 2013

Helg på gården.

Vi hade en lång härlig helg på gården.

Den ägnade jag åt:

Fredag blev det myskväll med tända ljus
och jag klådde husse på kortspel (händer aldrig...)

Lördag hämtades diverse möbler som jag haft ute
på Blocket.

Grannarna hälsade på. De tog en kik i Loppisen
 och köpte två tvättbräden och en drakvåg.

Grillat på kvällen. Mumsmums.

Söndagen blev lövens dag.
Jag krattade bort löv från baksidan av huset.
De där löven som brukar lägga sig i stora
högar av sig själv, bli blöta och liksom hålla ihop...
Tröttsamt. Ont i armar o axlar... Men skönt när det är gjort.

Husse rev isär klippaggregatet på gräsklipparen. Den började
låta nåt alldeles och det visade sig att det var ett stort fel.
Men nu är delar beställda så vi hoppas på en fungerande
maskin nästa helg, kanske?

Lilleman, han röjde runt både här o där. Drog en repa
genom skogen för att leta efter korna.
Korna var flyttade till andra hagar, men det ville inte
Lilleman köpa, utan han letade o letade.

Vi kom hem sen-sent efter att ha ätit i Uddevalla
på vägen hem. Vilken trafik!!!

Här visar jag lite bilder från nutid gård.

I kväll blir det en tur på hästryggen igen.
Här hemma på ön...
Lillis på väg mot okända mål... 
vintern 1991 hade vi belysning i de här två
granarna, då nådde man upp utan stege...
Lilleman nosar i gräset...
hallon i växthuset i år igen
Äpplen! Ett nyplanterat träd
slogs ner av stormen 1995 och har inte hämtat sig förrän nu...
Visst är den söt! Hamnar på Blocket snart...
denna ur-gamla lilla kista/skrin hamnar också på Blocket snart.

6 kommentarer:

  1. Hejsan.
    Byrån och kistan skulle jag mycket väl kunna tänka mig, jättefina båda två.
    Men vi har köpstopp på möbler just nu..........gubben behöver semester och lite lugn och ro efter allt som hänt med svärfar.

    Har skickat mail.............inget särskilt egentligen jag ville........

    Kramar Anneli

    SvaraRadera
  2. Ibland är Blocket fantastiskt, ibland ja? Ja lite to much...
    Ni har då haft fullt upp i helgen...
    Hoppas att regnet håller sig borta så du kom ut på en ridtur, själv är jag på fotbollsplan och känner att regnet är på väg när som, eller om vädergudarna kanske blåser förbi det vi får are...
    Kram

    SvaraRadera
  3. Åh vad söt Lilleman är som sprang och letade efter korna! PÅ tal om hund och kor så har mamma en jättego bild på Julie och korna intill deras trädgård, den borde du be henne visa på bloggen ;-) Jisses vad mycket gamla fina saker ni har, verkar vara i stil med mina föräldrar. Att gå i deras gömmor är som att gå på skattjakt! Byrån är jättesöt. Jag blir bara lite avis på att du ska rida, bara liiite ;-) Sååå härligt! Kram, Josefine

    SvaraRadera
  4. Fansiken att jag bor så långt bort. Den där byrån hade jag köpt på stört.

    Kram Linda

    SvaraRadera
  5. Ojojoj så de där granarna vuxit!!

    SvaraRadera
  6. Det måste kännas lite konstigt att uppleva gårdslivet igen, fast det är ju inte på samma sätt som tidigare, men känslan... Men ni verkar ha lagt allt det där gårdslivet bakom er, så det kapitlet är väl slut. Hoppas nu att sommaren blir bättre, så ni kan njuta av båtlivet istället! Kram/Finas mammis

    SvaraRadera