fredag 16 augusti 2013

Åldersnoja...

Jotack, åldersnoja det har jag nog så det räcker.

Inte så att jag ser mig i spegeln och suckar över linjer
läs: canyons eller gråa hårstrån läs: grå enorma fält

för det gör jag (också)

utan mer att jag känner att tiden rinner iväg.

Läser just Wallander: Den orolige mannen
av Henning Mankell
och Wallander är just precis som mig 60 år
och känner att ålderdomen är nära. Han skriver
om känslan att tiden rinner ifrån och att det finns
saker som man inte längre kan göra.

Så kan det kännas ibland, att tiden rinner iväg.
Men så känns det som om jag fått lite extra tid
genom att jag har förändrat mitt liv så väldigt mycket.
Att mina krämpor minskat genom att jag gått ner i vikt
så pass mycket, och att jag lever mycket nyttigare nu.

Jag önskar bara att jag gjort detta mycket tidigare.
Så mycket tid som gått där jag mått dåligt på grund
av mitt tidigare dåliga leverne. Allt skit-mat som
jag ätit. Allt tid jag slösat bort!

förpassad till köket pga väldoft


Om drygt två veckor så fyller jag 60 år.
Sextio år,,,
herregud, det är ju jättemycket!!
Hur kunde jag bli så gammal?
Vad hände?
Alltså, jag tror det är nåt galet med tiden.
Är ni säkra på att vi inte gått in i
någon annan
dimension,
ett svart hål
eller nåt annat konstigt?
För hur i hela friden 
kunde detta hända?

Jag menar,
DET KÄNNS JU INTE!



Ja visst är man stelare, har mer ont och så
men det har man ju haft länge...
men vad sjutton hände?

Jag är ju precis likadan inuti som jag
var när jag var 20... ja, eller jag har bättre
smak nu, och vet mer...

Och vågar säga Nej...och fasen vet om
jag inte ser lite bättre ut också, höhö...

Nån som vet vad som hände?
Jag går o frågar husse, som kikar på friidrott,,, orka då....
"... ?"
Vad han svarade?
Livet...
Jaha




6 kommentarer:

  1. Ingen panik, vi kvinnor är som goda viner. Vi blir bara bättre med åren!
    <3

    SvaraRadera
  2. Det kan jag fundera på ibland också..............vad händer med tiden....det går ju så himla fort nu!
    Barnen börjar ju komma upp i den åldern som jag tycker att jag befinner mig i ibland ( i huvudet )knasig känsla och sorgsen.

    Din blogg tycker jag ska vara precis som den är.............en dagbok från ditt liv ,dina dagar och händelser.
    Du har ett fint sätt att formulera dig på och skriver med härlig humor!
    Jag tror att man ska nog försöka skriva precis vad man känner och inte låta sig styras så mycket av andra bloggare....................ibland kan jag känna mig såååååå tråkig och att jag aldrig gör något spännande heller..............men skit samma.....jag är jag och bloggen är min!
    Man får vara trist och tråkig ibland...........min blogg har inte ändrat sig ett dugg under mina 5 bloggår tycker jag...............så är det nån som skulle förändra sig så är det kanske jag.......

    En skön helg till dig,
    Kramkram Anneli

    SvaraRadera
  3. Visst är det härligt att man inte känner sig en dag äldre än 25! Mitt motto är: Vill man leva får man acceptera att bli gammal! Kram/Finas mammis P.S Jag som är 7 år äldre tror att jag ska hinna med mycket än!

    SvaraRadera
  4. Jo, jag har tänk på det där jag oxå. Man känner sig ju precis sån som man alltid har känt sig. ( I huvet alltså) Kroppen däremot.....hmmmmm. Jag fattar inte heller vart tiden tar vägen. Jag brukar tänka på det när det gäller mina hundar. Man skaffar sig en valp och tycker att man ska komma att ha denna hund såååååå länge. Hela framtiden liksom.
    Min käraste Evert (Storpudeln) gick ju bort nu i våras. Han var gammal och hade blivit sjuk. En dag när min rygg totalstrejkade och jag knappt kunde böja mig ner för att stryka honom över rycken, vet jag att jag tittade honom i ögonen och sa....Men älskade hund..hur kunde vi bli så gamla så fort?
    Så skaffar man sig en ny valp och allt börjar om...
    Men livet rullar vidare och vi är rätt allerta ändå. Eller hur? Blink blink...
    Så länge vi orkar skratta och roa oss, går det nog ingen nöd på oss gamla kärringar.
    Fira nu utav bara f-n när du fyller år. Det kan du väl unna dig vid din aktningsvärda ålder.

    Ha en skön helg och må så gott snygging! :o)))

    Kram Åsa.

    SvaraRadera
  5. Hejsan!
    Vilka roliga inlägg att läsa de här två sista...du skriver verkligen bra...som om du satt bredvid mig och pratade :).
    Jag har oxå åldersnoja redan och kommit till den punkten i livet då jag känner att nu är det för sent att skaffa fler barn, fan jag kommer aldrig mera bära ett liv...och ändå vill jag inte ha fler barn och har inte velat på flera år...men tänk om jag ångrar mig då är det för sent...hihi knäpp är man.
    Men som du skriver så är ju du och jag lika gamla inombords...sådär 20-25år och livet leker. Kan väl inte bli bättre :D.
    Ha de så bra, kram Ing-Britt

    SvaraRadera
  6. Man känner sig inte så gammal men så ser man barnen och barnbarnen och då tänker jag nä men är jag så gammal vart tog åren vägen ,,fast egentligen är jag ju inte gammal bara lite äldre med barnasinnet kvar
    ha det så bra
    kram Rosa

    SvaraRadera