torsdag 15 augusti 2013

En puff i rätt riktning...

Ibland behöver man omvärdera sina prioriteringar...
eller sin blogg...

Jag är/var ambivalent. Ny blogg, sluta blogga eller
köra på...

Men så tänker jag: vasjutton... varför så pretto?
Varför hålla på att ens försöka förklara bloggens
existens? Varför inte låta den liksom hänga med bara?

Sagt o gjort.
Jag kör på som vanligt... tills nästa gång jag drabbas
av bekräftelsebehovet HAHA där kom det!
Visst är det en bekräftelse vi får, det
att veta att någon läser ens blogg och kanske
till och med kommenterar...

Idag tänkte jag skriva om... fasen nu har jag glömt bort
vad jag tänkt skriva om...
jo just det
ålder!
Där var det!

När jag var ung, var tanken med detta inlägg.

När jag var ung, för länge länge sen, på sexti-talet.
Alltså nittonhundrasextitalet.

Så hade vi
ingen TV...
nej där ljuger jag, vi skaffade TV när jag var typ fyra (1957) eller nåt
och TV i Sverige hade nog bara funnits nåt år.

Mina föräldrar var mycket för det där med nya prylar.
Så fort färg-TVn kom, så i handlades en sån.
Nu vet ni alltså att mitt intresse för nya tekniska
prylar ligger i generna...

Jag lyssnade på radio väldigt mycket, på lördagar
var det Tio i Topp och så fanns det lite annat
för oss som gillade den nya musiken.

Jag var Stones-freak.
där ljuger jag igen. Jag var aldrig freak. Man var bara
tvungen att välja Beatles eller Stones.
Eller Tages eller Hep Stars.
Så det blev Stones o Tages.

Jag har aldrig, aldrig
gillat
dansband (tro mig, jag har försökt gilla det/kompistryck)
dragspel (det är ok men inte min melodi)
jazz (det finns några undantag, ex Monica Zetterlund mfl)
man ska aldrig säga aldrig...

Däremot så har jag gillat/gillar fortfarande
punk
new wave
techno
ska
house 
trance
fado
klassiskt, gärna opera 


jag kan bli galet förälskad i en röst
Miriam Bryant
Anders Bagge
Florence Welsh
listan kan göras låååång...

och alla dessa begåvade DJs
med sina härliga remixer, som gör att
man kan lyssna på sin favvolåt
i flera olika varianter...

och jag är beroende av att lyssna
på mina speciellt utvalda låtar för
de långpromenader som Lillis och jag
tar varje dag.
Spotify, hur skulle jag klara mig utan det...





6 kommentarer:

  1. Jag läste ditt inlägg igår men så var badvattnet klart så jag hann inte kommentera. Jag tänkte skrivit att man får väl följa sitt hjärta och göra och skriva precis som man känner och känner man inte för det så låter man bli ett slag tills lusten kommer tillbaka.

    Och det verkar den ha gjort, och när jag skriver tänker jag nog inte så mycket, jag bara skriver på lite, för jag gör ju bok av min blogg som blir som en dagbok och när jag ser bilder och läser vad jag skrivit så minns jag det mesta runtomkring också.

    Fast jag lyssnar på fåglarna när jag är ute jag....ingen musik rakt in i öronen, den ska vara på håll.

    Men visst är det fint att vi är olika och inte gör på precis samma sätt som alla andra och inte tycker samma heller. Som tur är!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag håller med föregående skrivare till punkt och pricka! Jag sitter med hörlurar om jag skulle sitta still i solen en stund, annars lyssnar jag till vad som bjuds. Dansband, aldrig. Kul att du bestämt dej för att köra på! Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  3. Fint! Och ett kul inlägg kom det ut! Gillas :)

    SvaraRadera
  4. Du tänker så rätt så rätt och följ ditt hjärta och gör som du känner för stunden!!

    Fina bilder bjuder du på och intressant läsning och tankar...vad mer kan man begära...?

    Ha det gott vännen och trevlig helg
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  5. Åh vad härligt! Jag hann aldrig svara på gårdagens inlägg förrän jag idag ser att du bestämt dig för att fortsätta blogga just här. Bra! Såg att du fick många kloka kommentarer som jag instämmer i. Du ska blogga för din skull, om precis vad du vill! Underbart att du känner så själv! Stor kram till dig från en som inte heller gillar dansband men är gift med en fd technofantast (iofs en gång technofantast, alltid technofantast) och själv älskar skäggiga killar som spelar gitarr & banjo!

    SvaraRadera
  6. Bra att du fortsätter :-)
    Tack för din länk det funkade... Nu ska här bli spring i benen, bara hostan ger sig!
    Imon är det jobb sen blir det kick-off ute i Gbgs skärgård!!! Hjälp åka båt! Utan flytväst, undra om man får sitta och äta uppe hos kaptenen...
    Kram Sandra

    SvaraRadera