tisdag 20 augusti 2013

Hur gjorde du?

Den frågan får jag ofta när jag träffar
folk, och det "kommer på prat om"
viktnedgång.

Tänkte dela med mig några tips,
på sånt som jag har upptäckt
med det där med mat och att äta.

Färg!
Grönt
Det ska vara färg på maten,,, grönt är helt ok,
ju grönare desto bättre, man känner sig nyttig
också... och grön mat är nyttig.

Nu menar jag inte gröna godisar, men det tror jag
ni är med på....



Rött o orange!

Glad färg... visserligen en
"snabbmatsfärg" men
visst ser det roligare ut.

Det här är Fun Light-saft
som vi ibland dricker
till maten.

Jag dricker oftast vanligt kran-vatten,
men ibland så blir det nåt sånt här.
Och visst ser det gott ut?

Karaffen är en favorit
som hängt med länge.
Handgjord från Skruf.



Gult!
Majs! Gärna grillad, eller så i sallad,,, eller
i en liten omelett tillsammans med purjolök.

Gul paprika, ja det finns ju flera färger som går
in i ovanstående färgschema...hihi.

Detta är husses tallrik
när vi grillade lax i helgen.

Med majs och färsk lök.
Och blandsallad.

Jag tål tyvärr inte tomater
utom i salsor och såser.

Lax, lax och åter lax.

Jag tröttnar aldrig!

Husses rejält smutsiga tröja
beror på att han fick avbryta
sitt mekande för att äta...




Krisp! Kras!
Det ska låta om maten!

Sugar Snaps (de äter jag som godis...  Lilleman älskar dom oxå)

Gurka! Vi är storkonsumenter av färsk gurka. Husse gillar inlagd,
inte jag...

Hårt Bröd.
Här rekommenderar jag Ikeas svarta förpackning runda
hårda rågbröd.


Krasch!

Skalet ska väck från ägget!

Ägg,
skivat,
på det ovannämnda
hårda brödet
och så kaviar på det...









Mjölk,,,
det där är lite jobbigt,,, jag dricker inte mjölk men
vill gärna ha lite i teet. Då köper jag laktos-fri minimjölk med
skruvkork, lång hållbarhet...

Mellanmål!
Är jag riktigt hungrig mellan målen så blir det mellanmål.
(logiskt, det där...)
Jag försöker hålla mina mat-tider. Blir man över-hungrig
så över-äter man gärna...

Mellanmål?

Några bär tillsammans med en dl vanilj-yoghurt mini.
Varför jag äter just vanilj istället för naturell, det är ju
mycket mer socker? Det är marginellt,,, och det är min
eftergift för den goda smaken... Det ska vara Arlas...

Eller en sked Keso mini tillsammans med ovannämnda yoghurt.
Det är mumma det...

Ett mellanmål behöver ju liksom inte mätta, bara dämpa den
där hungern man ibland kan få när man kanske rört på sig mer
än man brukar.

Upprepning!!!

Jag äter samma till frukost varje dag.

Jag äter i stort sett samma till lunch varje dag.

Middagen blir oftast någon slags fisk, eller nåt
på nötfärs (taco, biffar, köttfärssås), fläskkött eller
ugnstekt falukorv.

Istället för pasta, ris o potatis äter vi bulgur
eller blomkålsmos...
och massor av sallad.
OCH Avocado! Massor av avocado!

Sist men inte minst:

Min kick-start med pulverdiet i tre månader
gjorde att jag blev av med mitt socker-beroende.
Idag undviker jag allt vad socker heter, och behöver
jag söta, så använder jag Stevia strö.

Och så det där med att röra på sig...
Fastän jag inte tränat på två månader, förutom
promenaderna med Lillis flera ggr dagligen och lite
hantel-lyft, så har jag nog inte gått upp något i vikt,,,
nåt kilo kanske, men inte mer.

Jag har slarvat med ätandet
ibland, ja jösses ja, det har jag verkligen...
Men skillnaden (från förr)  är att jag återgått till mina vanliga
matrutiner igen, och på fredag så får vi se,,,
då är det invägning igen.








5 kommentarer:

  1. Jag gillar också färgglad mat... Jag tycker att rivna morötter är så gott och det är ju en färgklick i maten..
    Jag äter också samma frukost varje dag,eller nästan samma, nu är jag inne på hemmagjord müsli, havregrynsgröt är det annars.. jag är mer eller mindre vrålhungrig när jag vaknar..

    kram Sandra

    SvaraRadera
  2. Låter gott alltihop! Du är duktig som håller dig till ditt nya sätt att äta. Kram

    SvaraRadera
  3. Kul att du delar med dig av din erfarenhet. Vi är säkert många som skulle behöva äta lite mera hälsosamt! Min gubbe hade lagt på sig för många kilon för några år sedan, han fick hjälp per recept. Det hjälpte honom så han gick ner 16 kg. Tyvärr har han gått upp några nu, ( mitt fel för jag älskar att baka kakor), men man kan om man vill. Det har du verkligen bevisat! Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  4. Det är så där som jag vill äta och långa perioder lyckas jag, men så kommer det födelsedagar, gäster och bjudningar hit och dit!
    Och så älskar jag ju mat och fikabröd! I sommar har det var grillpartyn hit och dit och ett glas rött i solen!
    Nu är det dags att skrämma bort extra kilona och den här veckan har jag startat med 5:2 dieten, men vet
    i sjutton om jag kommer fortsätta med den! Men testa ska jag!
    Kram
    M.E

    SvaraRadera
  5. Åh mums! Jag är så glad för jag äter mycket samma som du nu för tiden. Mycket sallad och det är härligt att känna att man faktiskt tycker om det! favoriten till lunch på jobbet är en lätt sallad med lite stekt bacon och M:s goda dressing. Och just det där med färgerna är ju faktiskt viktigt. Många tittar trånande på min lunchtallrik på jobbet och kommenterar just hur färgglatt och gott det ser ut. Och det är ju så enkelt att fixa egentligen... kram på dej, duktiga du!

    SvaraRadera