måndag 19 augusti 2013

Självtest... ja jösses

Jösses, vad jag är i riskzonen, kan ha, kan utveckla,
kan lida av följande:


Alkoholberoende,
Anorexi,
Asperger,
BDD,
Borderline,
Bulimi,
Depression,
Ångest,
Hyponkondri,
Ortorexi,
Panikångest,
Paranoia,
Shopaholic,
Dålig självkänsla,
Spelmissbruk och
OCD/tvångstankar...


Jag har varit inne och gjort självtester, såna
som finns lite här o där på nätet.
Man svarar JA, NEJ, Kanske, Ibland, osv...
på de olika frågorna
så som
Shopaholic:
Efter att en shoppingrunda är klar kan jag ibland känna mig desorienterad eller lite deppig
Händer det att du säger den här gamla trasan kan jag inte ha trots att du inte haft mer än ett par gånger och att den är nästan ny?

Ortorexi/ohälsosamt överdrivet tränande och fettsnålt ätande:

Upplever du att du fyller på din självkänsla när du följer din träning och kosthållning?
Håller du reda på hur många kalorier, fett mm du får i dig varje dag?
Blir du stolt över dig själv när du har total kontroll på din träning och din diet?

BDD/man är besatt av kroppslig defekt (påhittad eller verklig)

Upplever du att du är väldigt fixerad vid ditt utseende jämfört med andra?
Har du gjort plastikoperationer för att du inte stått ut med det du besväras av?

Paranoia....den här är bra... jag säger bara : Facebook ....

Upplever du dig själv ofta vara på din vakt för att förhindra att andra ska utnyttja, skada, såra eller bedra dig på något sätt?
Har du brutit flera vänskapsrelationer eftersom du inte tyckt att du blivit behandla på lämpligt sätt?
Upplever du att du har svårt att glömma oförrätter och saknar
förmåga att förlåta saker som hänt i det förgångna?

Upplever du dig själv hålla information eller kunskap för dig själv, på grund av rädsla av att informationen skall komma att användas mot dig i onda syften?

Man blir nästan rädd för sig själv... oj oj jag är nog inte lätt att leva med, jag inte... så mycket i bagaget...

Psykiatrin lutar sina diagnoser på frågor till patienten.
DSM-IV, den röda diagnos-manualen, eller den nya DSM-V, den blå varianten,,,,
visar med statistik och axlar och frågor vad patienten lider av. Så bra.
Är man inte sjuk, så blir man det banne mig, när man läser frågorna och funderar över sina svar.

Tänk om jag kunde få en manual till livet också...
det går bra med vilken färg som helst.
Och det är ok om den är från typ förra veckan...
så ingen gammal utgåva, tack.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar