måndag 26 augusti 2013

Vips så var helgen över...


En vanlig ledig helg


som man inte gör nåt speciellt på...
eller?

Vi åkte i alla fall inte till gården
som vi har gjort nästan alla helger
jagvetintehur länge...

I lördags skulle vi ha vår
första sovmorgon.
Husses semester har äntligen börjat.

Ja det vet ni ju hur det brukar bli med det
man vaknar när man brukar...
dvs halv sex...

En lååååång frukost, och så gick
husse o Lillis ner till garage
för att jobba med en bil, och
jag stannade hemma o städade.
Det är helt klart enklare att dammsuga
utan Hund i Hasorna.

Sen blev det Vinmässa i Skaftö Folkets Hus,
dvs alldeles nästgårds.
Det var Munskänkarna Skaftösektionen,
som hade
ett femtial olika viner med temat
Vin och Hav.

Vi provade en hel del olika
men jag insåg genast att det
där med smaker, det är individuellt.
Jag trodde att husse o jag skulle tycka om
samma viner, men ack vad jag bedrog mig.

Våra gemensamma favoriter kommer här:

ett vitt torrt vin från Chile, Aconcagua, San Antonio
Cono Sur Chardonnay 2012, Ekologiskt
Pris: 79 kr nr 6600

Chateau Montelena Napa Valley Chardonnay 2010
Från Kalifornien, Napa Valley
Pris 299 kr nr BS71649


bild från Niepoort

och så min absoluta favorit
rött sött! det är grejor det

Niepoort 
Late Bottle Vintage 2008
från Porto, Portugal
Pris: 179 nr BS76228
importör:
AB Wicked Wine Sweden
detta är mitt "önskevin",
som kan lagras.

Lyssna på detta:
smakens frukt går åt mörka bär,
moreller, katrinplommon
torkade aprikoser och valnötter.
Lång, lite eldig
eftersmak av björnbär,
läder och kvardröjande lenhet






...men inte långt efter kom ännu ett sött rött

Castaño Dulce Monastrell 2010
från Spanien, Murcia, Yecla
Pris: 115 kr (500 ml) nr 8412
det ultimata Choklad-vinet!

sen testade vi lite fler vita viner, och
min personliga favorit blev
Mc Manis Viognier 2011
från Kalifornien
Pris 89 kr nr 6290
som är bra till skaldjur... perfekt till räkorna alltså...

På tallriken:
parmaskinka
melon
oliver
brie
ädelost på crostini
korv av nåt slag...
physalis
en bit bröd
paprika
och så var det säkert nåt mer som jag glömt...
precis lagom som aptitretare.

Sen gick vi hem och åt fiskgratäng
på torsk och till det sallad och bulgur.
Och vitt vin...
och till kaffet efter:
ta da
en liten bit mörk choklad
med havssalt o pecan...
mmmmmm

Det var lördagen det...
söndagens begivenheter kommer i nästa
avsnitt...
och idag måndag ska jag till frissan- äntligen!




4 kommentarer:

  1. Vad kul med vinprovning. Det måste jag och mannen se till att vi kommer iväg på.

    Kommer ihåg det där med städning och hundar. Jag först med dammsugaren och de två små håriga vita efter som lämnade en rand med päls. :)

    Kram Linda

    SvaraRadera
  2. Åå vad mysigt med vinmässa!!
    Ja du kan njuta du...hiih..
    Ha det fortsatt gott vännen
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  3. Festligt med vinprovning...och det lät som nåt gott den Niepoort
    ha det så bra
    kram Rosa

    SvaraRadera
  4. Intressant med vinprovning, nä någon vin kännare är jag nog inte, jo jag kan ju känna om det är gott eller äckligt hehe
    Annars brukar jag välja flaska efter etiketten... Alltså att jag tar en flaska som har en fin etikett :-)

    Skönt att gå till frissan!!!
    Kram Sandra

    SvaraRadera