måndag 9 september 2013

Ett år äldre men ung i sinnet...

Nu är vi tillbaks hemma på ön, efter en liten tripp neröver...

Det bidde
två nätter och tre dagar i Köpenhamn först.


På väg ner till Nyhavn







Hermés butik


Vad vi gjorde där?
Det var ju min sextioårsdag
som skulle
firas så enkelt som möjligt

och jag skulle göra det
som jag verkligen
ville göra

typ fönstershoppa,

kolla in street-wear,
(hösten blir svart kort jacka,
tighta svarta jeans
korta boots
leomönstad schal...)

äta dricka flanera...



vad kan detta vara för butik?
Jo det är skon m stort S. Louboutin

Malene Birger å så mkt snyggt

favoriter bland öl-sorter

billig klänning (50 dkr)


























































och
ni vet de där sakerna som man tänkt
göra länge men aldrig blivit av

Danmark, speciellt den delen av Själland
mellan Helsingör och Köpenhamn,
har jag tillbringat varje sommar från
fem års ålder tills jag blev så stor
att jag "slapp" följa med.

Min far var omåttligt förtjust i detta område
och vi bodde i tält, husvagn, hotell, hyrde hus
ja vad som helst bara vi kom ner dit.
Mina farföräldrar var oftast också med.

Vi bodde ju i Gävle, så resan var lång, då
på femtiotalet... ja den är lång nu också,
så klart, men då... ja ni vet...

Vi drog runt på alla kulturella platser och
även okulturella,,, men ett speciellt ställe...

Kronborgs Slott, det slott som man ser när
man åker över med färjan från Helsingborg
eller Hälsingborg som det hette då... till
Helsingör
var liksom starten på sommaräventyret.


En gång på sextitalet skulle vi åka till
slottet för att gå en rundvandring
men just den dagen så kom vi för sent.
Jag minns min besvikelse när vi fick vända
utanför slottet....

Sen blev det aldrig av...
förrän på min sextioårsdag alltså.


 En rundvandring med dansk guide
ner i Kasematterna och uppe i slottet
där vi verkligen fick veta hur illa vi
svenskar betett oss... ja hua. Och hur
kan vi bara helt enkelt behålla tronhimlen?
Fredrik II bordhimmel.
Och sen bara låna ut den till 2016... den
är ju danskarnas?
Alla de vackra gobelängerna, vilka färger,
vilken härlig historia.
Verkligen sevärt.

Jag älskar historien om Holger Danske
som sitter där ner förstenad och väntar på
att Danmark ska komma i trångmål. Då
ska han hjälpa till igen...

Och Hamlet, han som från början var en saxisk sagoprins
från typ 1200-talet,,,

Shakespeare ville bara ha en schysst plats
för sin hjälte Prins Hamlet, och valde Kronborg
som var en av de största internationella knutpunkterna
och känt för sin rikedom (tack vare en tull som alla fick
betala som passerade sundet).
Man tror aldrig Shakespeare nånsin var i Danmark, men
flera i hans umgängeskrets hade varit i Helsingör
och spelat i olika teaterstycken och uppträtt.
Så när Shakespeare skulle ha nån plats för sin nya
hjälte att bo och verka, så bidde det Prinsen av Danmark
i Kronborgs Slott i Elsinore...
"Den tragiska historien om Hamlet, Prinsen av Danmark"

Nu börjar jag bli långrandig.
Jag fortsätter sen...

7 kommentarer:

  1. Jag gillar också Danmark och Köpenhamn. Innan vi skaffade barn var vi där varje påsk. För att inte tala om alla somrar då vi åkte runt på skrotfirmor och letade gamla bildelar!! Kustvägen är ju så underbar med alla dessa fantastiska villor! Nu längtar jag dit igen! Grattis förresten! Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  2. Borta bra men hemma bäst! Grattis i efterskott, hoppas att dagen blev precis så som du ville ha den!
    Köpenhamn är ju så fint och Nyhavn, åååå så fint det är där!
    Och fönstershoppa funkar väl det med, ibland iaf hehe...
    Vi har nästan varenda helg uppbokad, känns så i alla fall eller så är det jag som gör en big deal av varje helg och tror att det är mycket framöver! så det var ganska skönt att ta tag i lite städning och röjning på utsidan igår...
    För att stå i en ishall i ca 9 tim gör en lite kylig in i märgen, tur att vädret visade +25 grader ute så man kunde värma sig och även bli ut tittad när man lite halvfrusen stod kvar med jackan på sig... behövde ju tina upp lite innan man slängde av sig den och insåg att svetten dröp på ryggen... jaha då kommer kallt med varmt så ligger man väl i förkylning snart!!!

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  3. Grattis i efterskott!

    Kram Linda

    SvaraRadera
  4. Ett stort GRATTIS!!!!!lite i efterskott.
    Det är ganska bra att vara 60+.......

    Ha det gott!
    Kram Margareta

    SvaraRadera
  5. Gratulerar i efterskott och en trevlig resa har ni varit på, gott!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  6. Vad mysigt att komma iväg sådär och fira när det är något extra.
    Du verkar ha haft fina dagar i Danmark.
    Kul det där med modet...........svart jacka, svarta jeans och djurmönstrade sjalar............att jag prickat in det precis.
    Annars är jag inte egentligen såååå modemedveten.............

    Själv har jag varit på Gekås i helgen och shoppat och även badat i havet för sista gången i år antagligen.

    Ha det gott (här öser regnet ner),
    Kram Anneli

    SvaraRadera
  7. Grattis till dig vännen...lite sent men välment!! :)
    Ni tycks haft det riktigt fint och trevligt.
    Fina bilder.
    Önskar dig en fortsatt fin vecka
    Kram Lollo

    SvaraRadera