torsdag 12 september 2013

I gamla svenskbygder,,,och så muggar


vi körde igenom vackra skogar


När man lämnar Lübeck, några km från stan, så passerar man skylten, att här låg gränsen mellan Öst och Väst och att den gränsen upphörde i oktober 1990.

vi körde över slätter
Så kom vi till staden Stalsund, alldeles vid bron till ön Rügen. Stralsund blev en sån där favvo-stad. Så väldigt trevlig och inbjudande. Fina affärer. Vackra byggnader. Och eftersom man inte varit "väst-influerad" så länge, så var den där känslan av oexploaterat ganska stark. Hamnområdet är fullt med trevliga restauranger och har en fin utsikt över till Rügen. Dessutom hade vi ett helt fantastiskt väder!

mobbe-foto på karta för att hitta hit o dit
och tillbaks till där vi ställt bilen,...
för snål för att köpa en papperskarta så...

hamnen i Stralsund

vacker dörr...

här väntade jag hur länge som helst för fontänen
som skulle spruta vatten ur marken...
icke under min tid...

hur många goda doftpinnar som helst
och kaffebönor för nollställning av
doftsinnet emellan...

vore nåt för altanen... 
hoppsan! Kakan överst blev utnämnd till
den "Ultimata Chokladkakan"

man kan inte tro att det är Mc Donalds, inte

Och så var vi in på en Mc Café i Stralsund. Alltså Mc Donalds nya Café-verksamhet, som jag tycker är en hit! Så trevligt. Och så gott.

Under hela min viktminskningsresa, dvs drygt ett år,  så har jag haft drömmen om den "Ultimata Chokladkakan". Den som jag ska äta när jag hittar den. Jag har letat o letat, alltså med ögonen, inte med munnen, hihi, men inte hittat nåt som ens ser ut att komma i närheten. Men så hittade jag den alltså. Det var värt det! Nu slipper jag leta längre, och kan återgå till isbergssallad...

Och så hittade jag också nåt som jag köpte, och är väldigt förtjust i. Mc Café-muggar, fyra stycken i olika färg. Härliga att hålla i, goda att dricka ur.




Sådärja, nu har jag säkert tröttat ut er igen. Så jag fortsätter resan någon annan dag. Då ska jag berätta om slottet vi bodde på, och om Prora...

Nu tänker ni nog: herregud va männskan är positiv. Var det inte nåt som var negativt? Jo det ska jag berätta (även om jag helst skulle vilja glömma det...)
Vi körde in i ett P-hus i Köpenhamn. Det stod Gratis Parkering 3 timar. Ok, bra. Vad vi missade där, är att man skulle ju ha en P-skiva- Husk P-skive ska det ha stått nånstans enl P-bolaget, som skrev ut en P-bot på 650 dkr. Dvs nästan en tusing i svenska efter betalning med kort hemifrån (valutatillägg, kortbetalningstillägg, kortbetalningsprocent) ... ja ja, såkandetgå.
Det var väl en fin födelsedagspresent? Vah? Eller inte....

9 kommentarer:

  1. Ja oj vad jag har läst nu, men intressant läsning. Tur att kakan var god så du inte behövde kräkas upp den hihi!!! Lübeck var det många år sedan jag var i, men jag har glada minnen därifrån. Muggen ser verkligen skön ut att hålla i, rejäla handtag. P-böter är surt!! Den får ni glömma! Blev tagna för fortkörning (med husvagn) i Danmark någon gång på 80-talet, vi betalade snällt in. Sedan fick vi veta att vi kunde ha struntat i det och inget hade hänt...Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  2. Jag älskar ditt foto "över slätter" magiskt! Chokladkakan såg mumsig ut! Den var du värd! Kram

    SvaraRadera
  3. Åh vad fint det ser ut att vara där. Lübeck var väldigt länge sen jag besökte. Var väldigt ofta i Tyskland då jag var ung och hade en sambo vars mamma var tysk.
    Även de andra inläggen från er resa får mig att förstå att ni är riktigt nöjda. Nu ser jag fram emot att få se bilder på slottet.
    Ha de så bra vännen, kram Ing-Britt

    SvaraRadera
  4. Så fint det är på alla platser ni besökt! Kanske kom det aldrig vatten ur där och du hade suttit kvar än ;-)
    Mc café??? Here in Sweden as well :-) nåt jag missat isf...
    Surt med P-böter!!!
    Helgen är (nästan) fullbokad som det känns nu, fotbollskalas imon för W och sen på söndag är det fotbollsmatch.... Hade gärna haft en helg i soffan, kanske iofs skulle bli rastlös.. Men men
    Hoppas att det gick bra idag, och att du fick godkänt med höften!

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  5. Många härliga ställen ni varit på
    ha en bra helg
    kram Rosa

    SvaraRadera
  6. Ni hann vara runt en massa, kul att se! Och har McDonalds öppnat kaféer? Dom vill väl följa i Starbucks spår. Kul med olika ställen. Då får du åka till Tyskland när du blir sugen på god chokladkaka!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  7. Oj, här har man missat mycket ser jag! Har vare sig haft tid att blogga själv, eller titta in till "bloggrannar".
    Får börja med att gratulera prinsessan till ytterligare ett års livserfarenhet(ja för har man en prinsessklänning så är man väl en prinsessa?!) :-)
    Det verkar som ni haft några härliga dagar i grannländerna, bortsett från p-boten då.
    Fast hur härligt man än har haft det, så brukar det alltid vara skönt att komma hem igen, så att man kan börja längta bort igen...;-)
    Kram, Maria

    SvaraRadera
  8. Vilken härlig resa! Stalsund ser ut att vara en stad i min smak, det ser jättevacker ut!

    SvaraRadera
  9. Såklart du har fått en golfande läkare!!! Han skulle väl aldrig gå på ett step pass därför säger han att du måste sluta ;-) eller så har han rätt... Hur som så får du känna efter så att det absolut inte förvärras!!!

    Jag blir halvt tokig på mig själv med detta sovrum, ok att man tog en "paus"
    I sommar... Hade väl varit galet att stå
    Inne att måla då! Men jag kan vara sådär lat, kan man kalla det "hemma-lat"... Saker kan verkligen bli liggande, jag ljuger inte, som kan ligga lääääänge! Ex tv bänken i tvrummet, skulle skruva i tre knoppar, ja det tog väl ett halvår... Suck!! Småsaker är det som tar tid!
    Och som jag velar och grubblar om sovrummet, får för mig en grej, kommer på
    En annan grej sen tänker jag att 5e idén kanske inte va så dum, ja du hör ju hur velig jag låter!!!!

    Så roligt med en kettlebell... Finns en massa på you tube! Vissa övningar orkar jag inte med kb, då tar jag till handlarna ist!!
    Hoppas det varit en trevlig helg med syster...

    Kram Sandra

    SvaraRadera