onsdag 25 september 2013

Utlovat slottsbesök

Så var det det där med slottsbesöket.
Som jag lovade berätta om.
Vi åkte ju från den vackra och mysiga lilla staden
Stralsund och över bron till ön Rügen.
Nästan längst upp på denna ön så ligger slotter och byn
Spyker. Man kör bla a igenom byn Bobbin.
Visst är det ett gulligt namn?
Och allt är helt magiskt gulligt och vackert här ute. 
De små små byarna med sina enormt ojämna kullerstens-gator
och även vägarna emellan byarna hade kullerstenar.
Det gjorde att man var ganska "skallrig" när man kom fram...
om ni förstår vad jag menar.

Men otroligt gulligt var det i alla fall.
Ganska litet, och väldigt vackert beläget vid Spyker-sjön.
Rummet var väldigt fint. Ganska litet, men hade en
vacker liten sittgrupp vid fönstret och väldigt sköna
sängar.


I källaren på det fina slottet fanns en mycket fin restaurang. 
Otroligt vacker inredning och ur-trevlig personal.
Vi började på eftermiddagen men en öl ute på altanen,
för vädret var så fantastiskt fint. 





Det var skönt att bara sitta och njuta
av det inhemska ölet Störtebeker schwarz-bier. 
Klaus Störtebeker var en känd sjörövare i det här området
och väldigt mycket är uppkallat efter honom. Bla ölen.
Detta blev en absolut favorit. Fick med en hel back hem.
Mycket för att själva backen var så himla läcker.
Återkommer med bild på den...
bild fr Systembolaget
På kvällen gjorde vi oss iordning för en middag i källarvalven
under oss, i den fina resturangen Wrangel.
Jag åt...
Laxforellfilé med saffransgrönsaker och polentastrudlar...
husse åt ox-filé. 
Efterrätt: glass med ägglikör
Hur det var? ojojojojojojoj....

Den där efterrätten var nåt som jag givetvis
skulle struntat i om det varit ett vanligt
restaurangbesök
men detta var liksom min födelsedagspresent,
den riktiga... till mig själv... 
att njuta till fullo i
en vacker omgivning tillsammans
med husse, mannen i mitt liv.
Då kan man inte hålla på att tänka
på kilon och hekton och vågar
och sånt...
Men därmed inte sagt att man kan börja
tänka igen, sen efteråt, när man kommer
hem igen...




Så jag rekommenderar verkligen en liten tur ner hit.
Resan går ju snabbt och lätt och väldigt billigt 
från Trelleborg ner till Sassnitz och sen är det
bara en kort bit att köra. Ta med nåt att läsa, eller en kortlek....
så är det ok att åka den ganska trista färjan...

Och det var inte alls dyrt att bo här. Eller äta.

De har lite olika arrangemang och erbjudanden 
men jag hade bokat via Booking.com

6 kommentarer:

  1. Det är skönt att få lite miljöombyte och det ser verkligen fint ut...
    Jag har fått för mig att jag vill åka till New York över jul, men inte min man, nope inte han! Jag drar själv, nej det ska jag inte men jag skickar lite mmsbilder på New York, lite hotellrum och biljettpriser men han svara inte på dom...
    SUCK!
    Ja någon dag ska jag tillbaka... Vi hade en bokad resa till NY men så gick min mamma bort två veckor innan så vi avbokade den... men nu vill jag verkligen åka dit!
    Undra om jag kan övertala honom till våren????
    Nu ska jag hemåt och köra "taxi ala mamma" hämta på dagis först, sen till ishallen och hämta stora, sen hem och sen till fotboll, idag är det lite körigt men det är bara idag, för det är avslutning på fotbollen så det överlappar lite...
    och mannen jobbar seeeeeent sent!

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  2. Vilket mysigt ställe :) undrade just vem Jan Andersson var..men som tur var stod ditt namn längst ner på kommentaren....:-) hoppas allt är bra med er, ha en fin helg, kram

    SvaraRadera
  3. Låter som ett jättemysigt ställe att åka till,, får ta ett snack med gubben
    ha en trevlig helg
    kram Rosa

    SvaraRadera
  4. Åh så vackert och mysigt på samma gång! Och härligt med ett ställe ned sköna sängar. Klart du skulle ha glass!! Förresten då måste jag ju säga GRATTIS till dig. Förlåt att jag är en sån dålig bloggare just nu. Men jag ska bättra mig... Kram!

    SvaraRadera
  5. Det ser ut som ett riktigt härligt slott att fira sin födelsedag på!
    Och ja, självklart så köper man en hel back öl bara för att backen är snygg;-)
    kram på dig!

    SvaraRadera
  6. Vad myyysigt sånt där är!!
    Jättevackert slott!
    Gillas!
    Ha det så gott vännen♥
    kram Lollo

    SvaraRadera