måndag 21 oktober 2013

å wooosh upp i luften...

Så himla gött att få klart det där med båten.

Den är ju lite av en tankefälla när den ligger i vattnet
och vintern drar närmare.

Man tänker: ska vi dra upp den på trailern på slipen?
Nej det är sånt lågvatten så vi riskerar att behöva backa ner
i vattnet med hela bilen, för att båten
ska nå fram till kärran, och det är iiiiinte bra.

Kan vi vänta tills det blir högre vattenstånd? Nej det måste
liasom passa med vädret också, det får helst inte blåsa
allt för mycket för att man ska kunna ta sig in emellan
bryggorna där slipen är...
och inte heller får det vara snö för 
vi har inte vinterdäck till trailern...

Ja ni hör... är man sån som oroar sig för det mesta, så
är detta ett utmärkt tillfälle att super-oroa sig...

Så vi funderade och åkte runt o kollade slipar och båt-
upptagningar både här o där på hela ön. Kunde inte Marinan ta upp
den med kranen då? Jodå, men när prisförslaget kom, så tänkte
jag "vi ska inte köpa heeeeela kranen och ta med den hem..."

Till slut hittade vi en söt liten kran i en grannby, och en mycket trevlig
hamnföreningsordförande som kom och hjälpte till.
Husse körde båten dit från Grundsund, 
jag väntade med trailern och så till slut...
efter lite trixande med linor och
kranen
så 
wooosh upp i luften så låg den där på trailern. 
Det tog kanske
 tio minuter...


så kunde vi köra därifrån i sakta mak. Vad det kostade?
Billigare än en lunch för oss båda här på ön, kan jag säga...

tur det inte var p-avgift... fem platser tog vi upp

Nu ska den vinterfixas, 
bl a så kördes motorn ren från saltvatten genom att vi
sänkte ner motorn(propellern) i en stor vattentunna. 
Där fick den puttra en bra stund. 

Och jag slipper tänka mer på höststormar, vinterföre
och "hur-ska-vi-få-upp-båten-utan-att-sänka-bilen"...
alla fall i år...

Annars då?
Förkylt och lite till, kan jag säga. Inte ofta jag är förkyld
(tror inte nån gång sen jag tog tag i det där med vikten)
men nu drabbades jag av en elak UVI (det bidde penicillin det)
och sen en härlig liten virus på det... bihålorna mår icke bra,
och jag är trött och... ja ni fattar nog... 
så jag tar och kryper tillbaks i sängen jag...

Vikten då, kanske nån undrar...
Jotack, den har nu återgått till
sextifemkommanåt...
efter att ha haft lite sommaruppehåll
och då befunnit sig några pinnar högre...

,,, snörvel,,, vi höres...





8 kommentarer:

  1. Mycket jobb det där med båten...................men gott att den nu är¨på land.
    Tråkigt att du inte mår bra, och som oftast så brukar ju det ena följa på det andra.
    Är man nedsatt av en förkylning så verkar det som vad som helst kan "hoppa" på en........................

    Själv har jag migrän och ont i magen idag............ingen kul kombo, och ute är det snöblandat regn......................så jag tror även jag hoppar tillbaks i säng!

    Kram Anneli

    SvaraRadera
  2. Tror ö-bo-kaptenen att han kan ta hutlösa priser för att får upp en båt(jäkel)... tur att ni hittade en annan kapten! Våran båt (ja för vi var gifta när han kom på idén att bli med båt) men jag säger mannens båt, nu står den på tomten, hur snyggt är det då! Hoppas någon kommer och snor den... jag har hört att båtmotorer är eftertraktade! "Stjäl båten" ska jag nog ta ock skriva lite snyggt på en skylt innan jag åker till jobbet hehe nog om båtar...
    usch då inget vidare att åka på en förkylning... hoppas att du kurerar dig väl där hemma i soffan, så grå dassigt ute att man vill dra täcket över huvudet, men dessa dagar är ganska mysiga dom med!!!

    Krya på dig
    Kramar Sandra

    SvaraRadera
  3. Förstår precis hur du känner dej nu när båten är på land igen. Jag minns att det alltid var en vånda innan allt var fixat på hösten, vi hade en ramp inte långt från vår brygga där vi tog upp vår båt. Hoppas snuvan och bihåleinflammationen ger med sig, inte kul med sådant. Det räcker med det här eländiga regnandet vi har just nu, (som egentligen behövs så väl för grundvattnet.) Krya på dej och kram från Finas mammis

    SvaraRadera
  4. Åh vad skönt att slippa orroa dig för det mer! Och vad härligt när det gick så snabbt och smidigt - och billigt. Kan ju itne bli bättre. Nej usch, lika bra att hugga in och göra något åt saken annars kan man ju gå och oroa ihjäl sig. Jag försöker göra mer så men det är så lätt också att skjuta på saker. Hoppas verkligen du kryar på dig snart. Massor med kramar!

    SvaraRadera
  5. Skönt för er med båten liiite som vi med husvagnen.
    Krya på dig vännen♡
    Kramis Lollo

    SvaraRadera
  6. hihi...Jasså ni skulle inte köpa HELA kranen???!!! ;) :)
    Annars hade ni ju haft en till nästa gång ;)
    Förstår att det kan vara lite oroligt innan båten är på land om hösten...
    Förkyld, vad jobbigt! Krya på dig!
    Kram /Maria

    SvaraRadera
  7. Hej!
    Jag kom på att vi måste ta upp badstegen till bryggan;) Tänk att man alltid är ute i det senast lagen jämt.
    Krya på dig!
    Kram Anette
    Kram Anette

    SvaraRadera