onsdag 2 oktober 2013

Nu har hösten kommit hit också...

Det känns på temperaturen, och syns på naturen
(det var rim det där... bådar gott inför julrimmandet, jag som inte är så mycket för sånt, inte)

I alla fall...
Det har varit hummerpremiär. Förra måndagens tidiga morgon så fick man slänga i sina hummertinor. Det ligger nu massor av flöten och prylar och guppar alldeles här utanför, som visar att där nere ligger en tina och väntar på guld... Ja hummer är ju gult. Minns inte vad den först-fångade hummer gick för per kilo, men det var nåt hutlöst. Jag som tycker att nyfångade räkor är höjden av lyx, jag... och inte är jag nån skaldjursälskare heller. Men tinorna är fina.


Lilleman glor förundrat och tänker "var ska sjåfören va?"

Naturen är ju, som på andra ställen, helt bedårande vacker nu med alla färger och bär och frukter. Vi har en äpple-paus lite här o där, ja Lilleman han älskar dom, och jag är bara rädd att han ska få ont i magen om han äter för många.
Slånbär, nypon, björnbär och lite annat smått o gott finns här o var. Jag tror inte jag kommer att hinna sno till mig slånbär i år heller. Förra året var varenda buske tom första morgonen efter den riktiga frosten. De björnbär som finns kvar är ganska små, men otroligt goda.
Färgerna är som sagt helt bedårande och så här såg det ut en tidig morgon på baksidan av sjöbodarna i östra hamnen.




Hittade den här snyggingen på väg ner till en av våra fina badplatser. Inte för att bada utan för att kika lite på husse som låg med båten utanför, mellan Skaftö och Gåsö, och fiskade.


Och så har den här bloggen passerat 60 tusen sidvisningar. Vad det säger, och hur många som varit inne på bloggen, ja det har jag inte en aning om. Men det låter många...

10 kommentarer:

  1. Fina bilder, nibor på ett så spännande ställe!

    SvaraRadera
  2. Ja, nu är hösten allt här och än så länge är den vacker med sina färger och solen som skiner.

    Kram Linda

    SvaraRadera
  3. Åh, vilka fina bilder...............får mig att längta till Bohusläns sjöbodar och klippor.
    För många äpplen kan nog sätta sina spår i Lillemans mage.....eller?

    Önskar dig en fin höstdag,
    Kram Anneli

    SvaraRadera
  4. Wow vilken tjusig flugsvamp! Ja nu är det så vackert ute att man bara kan brista ut i gråt... frosten i morse, korna på ängen, dimman som flöt precis ovanför deras ryggar, solen som strilade igenom dimslöjan... aaahhh. och här sitter jag på ett kontor och fryser. attans. kram!

    SvaraRadera
  5. Japp, helt klart höst i luften och vilken skillnaden på lövens färg bara från igår till idag! Men jag älskar ju den här årstiden så jag njuter och sen blir det bara bättre och bättre (om det blir rysligt kallt och mycket snö, vill säga....). Nej, inte så mycket skaldjur för mig heller. Lukten, jag fixar den inte....
    Vilka fina bilder du har tagit!
    Kramar

    SvaraRadera
  6. Jag undrar om sjåfören slängt in alla hummertinor och haft fasligt bråttom hehe...
    Det är galet hur dyrt det där "guldet" säljs, jag äter inte heller skaldjur så nä jag förstår inte tjusningen med att betala så mycket pengar, hade lätt kunnat lägga dom pengarna på annat... typ en semester!!!
    Hösten är ju så vacker.. den friska luften och alla färger ja det är underbart!
    Jag (tror) att jag lagt skorna på hyllan nu, löparskorna för det är fantastiskt skönt att ta en pw, och svettig blir man också, som bara den och sen kan man ju andas istället för att flåsa och stånka hehe...
    Du har väl reflexväst nu???

    Ha en trevlig helg
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  7. Kikar in och önskar dig en trevlig helg
    kram Rosa

    SvaraRadera
  8. Så jättefin svampbild du fångat! Härom året såg vi sådana fina flugsvampar på skogspromenaden, men hade ingen kamera med. Sen när vi hade det hade de hunnit bli fula! Den där hummern kostade visst 25.000 tror jag om jag inte minns fel! Ha en fin helg! Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  9. Mmmm, hummer som är så himla gott. Det äts väldigt mycket hummer här på andra sidan plurret.
    Här har vi också helt fantastiska färger just nu och vi har haft helt fantastiskt väder. Även om det i dag regnar. Men det behövs.
    Jättefina bilder du bjuder på.
    Är det skönt att vara så ensamna på ön?
    Ha en fin helg.
    Kram Bodil.

    SvaraRadera
  10. Hej!
    Så fina bilder ifrån västkusten!
    Hoppas att allt löser sig med huset. Här har vi haft det riktigt kallt men nu har vi det varmt igen och ogräset frodas.
    Kram Anette

    SvaraRadera