torsdag 7 november 2013

Vilket kap vi gjort, det där Kapet...

Idag hann vi i alla fall med en lagom-prommis
emellan regnsjoken, ja det är ju inga skurar, utan
håller på nån timma, och så lite uppehåll och så vidare...

Passade på att handla avocado här nere i byn, landets bästa
avocado-handlare. Ännu inte en enda förstörd eller halvdålig
avocado har inhandlats i denna butik. Är stor-konsument
av just avocado, och även sugar snaps och isbergssallad.
Alla grönsaker är i god vigör här...

Vikten verkar ha stabiliserat sig, och håller sig nu, som
vid midsommar-tid, runt sextifemkommanåt. Det är jag nöjd med.
Ett helg-"mys" kan lägga på ettkilonått, men det är borta framåt
onsdan igen...
grönt är skönt.
blomkålsmos och färsbiffar med cantadou-ost,
sallad och brysselkål 


Jag fortsätter på Step Up på torsdagar, ja mycket riktigt framåt
i kväll alltså. Längtar!

Förra torsdan bidde det inget, för då hade vi ett litet uppdrag 
med en hämtning i Stockholmsområdet med Kapet- vårt
nyligen införskaffade häst-släp. 
Vad vi hämtade? Det berättar jag senare...

Det var absolut ett kap, det hästsläp-inköpet. 
Som dessutom har reg nr KAP ***.
Fult som stryk, gammalt och avställt och såg ut att
vara bortom all räddning, och nästan gratis.
Sen pysslade husse nån timma med det, åkte till besiktningen,,,
och vips! så stod vi där med ett fult, men helt ok släp som får användas
i två år till... minst... och som har både bromsar, ljus, fronturlastning 
och en baklucka som jag kan stänga själv (många av de här gamla 
är ur-tunga och kräver två personer för att få upp).

Varför häst-släp? Joooooe,,,, vi tänkte först hyra en container för att
få iväg allt skräp och gammalt byggmaterial från gården. 
Men efter att ha kollat vad det kostade 
(jag skulle alltså inte köpa containern, bara hyra,,, och 
det som skulle slängas var sorterat...)
så insåg vi att ett släp av nåt slag skulle vara bättre för att köra iväg
grejor med.  Och häst-släp är höga o bra, och som sagt, det är både
dörr, fronturlastning och bak-lucka. Så det är lätt att köra grejor.
Kanske även hästar, hihi, men det blir inget mer sånt för mig ändå...

Vi har ju varit så enormt rediga och sorterat allt 
som ska till tippen/ÅVC.
I vår gamla lösdrift (hästarnas alltså) har
vi nu en mini-ÅVC med skyltar på väggarna
så man vet var man ska lägga metall, brännbart,
glas, papper osv. Ja ni fattar säkert.
För vidare befordran till kommunens ÅVC,
nu då i Kapet, framöver.

Här hemma på ön, där regnar det,,, 
och Lilleman han snusar i soffan
och jag läser inredningsmagasin
och dricker te och myser...



7 kommentarer:

  1. min vikt hoppar hela tiden ..ena dagen 65.8 kanske nästa dag 66. nånting
    och sen kan det gå ner till 64.5. jag äter inte potatis ,ris eller pasta kanske bara nån gång i månaden ,utan grönsaker .såsom blomkål , vitkål m.m men jag äter bröd 2 skivor om dagen kanske det är felet ...min dotter har gått ner 20+ men jag går inte ner ett gram
    ha en bra kväll
    kram Rosa

    SvaraRadera
  2. Jag gillar inte avokado så mycket, föråt mig när jag väntade Wiggo, ibland köper jag och sen blir dom liggande, så varför köper jag? Inte en aning...
    Haha vilken "kap historia" allt brukar ju liksom lösa sig!
    Blå himmel visade sig ett tag i Gbg idag sen kom ju såklart regnet!

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  3. Bra med ert kap, är ju vansinnigt dyrt att hyra container.

    Trist väder..............just nu åskar det här hos mig, knasigt.
    Låter mysigt med innesittande, te och en tidning, låter som det skulle passa mig perfekt!

    Ha det fint,
    Kram Anneli

    SvaraRadera
  4. Grattis till Kapet! När vi flyttade köpte vi en gammal buss att flytta allt i,, det var vårt Kap!
    Här har vi faktiskt väldigt lite regn, lite sol och på kvällen kommer novemberdimman, precis som det ska vara.
    Nu hoppas jag att snön väntar med att komma till julafton! Låter spännande det där ni håller på med på gården!
    Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  5. Så duktig du är med vikten!!
    Beundransvärt <3
    Kikar in för att önska en fin fredag och helg♥
    Kram Lollo♥

    SvaraRadera
  6. Kap är bra i alla former och hela tiden, det är så det ska vara! Kapa ska man!
    Idag är det lite mulet men mysigt, jag sitter här och kluddar och har tända ljus men nu ska jag dra mig ut i nån skog och traska och sen får vi se om det blir igångsättning av något projekt. Har ett helt kollegieblock fullt men ibland drar jag på det - jag kan ha väldigt lång startsträcka ibland och sen går det så det yr och så precis innan det är klart slutar jag för då är jag redan inne på nästa projekt och har tröttnat på det jag håller på med just då!
    Agnetakram

    SvaraRadera
  7. Smart att använda hästsläp, när man ska frakta grejer! Passande regskylt också ;) :)
    Tack för fina ord hos mig, om vårt vardagsrum :)
    Hoppas du fortfarande myser med te och inredningsmagazines!
    Kram /Maria

    SvaraRadera