söndag 29 december 2013

Fikon? det är ju gott ju...bättre-sent-än-aldrig

Såna här söndagar, dom som känns märkligt långa
ibland
och rätt som det är så faller mörkret
och det 
börjar kurra i magen.

Det är då man går ut i sitt kök, öppnar
kylen och tänker "vasjuttonskajaghittepå?"

Men inte denna söndagen! 

Då var det redan
spikat att det skulle serveras fläskgryta, den
vanliga med massor av grönsaker.
Idag serverades grytan med potatis, då det fanns
några kvar i påsen som inhandlades till gårdagens
hasselbackspotatis.

Jag är ju ingen storkonsument av potatis, nån liten
plutt bara, men pojkarna (husse o Lilleman) dom
gillar att mosa potatis, dom.

Men det var ju inte det jag skulle skriva om, ju...

Igår blev det lite nattamat. Inte av den allra bästa
modellen om man som jag undviker kolhydrater,
fett och socker.

Det blev såna där TUC-kex med brie-ost och fikonmarmelad.
Ni ser vilka som är mina, va? De tre med minst på...
de resterande fem är husses...

Fikon var nåt som både husse o jag hade rynkat på näsan åt.
Kanske har man minnen från barndomens torkade fikon
med stenar i,,,

På ICA fick vi smaka just den här trion,
så det slank med en fikonmarmelad hem.
Brie fanns redan hemma. Och några TUC...
Smakar himmelskt!

4 kommentarer:

  1. Åååå, vad du låter glad att vara tillbaka på gården (förra inlägget)! Jag är glad för din skull, det är något mellan raderna och i tonerna nu som skickar ut glädjevibbar, härligt.
    Så god mat ni får och jag ser din tre kex. Tänk, jag har alltid älskat fikon, ända sen jag var barn, i alla former och nu på vintern brukar jag köpa färska och så en liten, liten gnutta ost till det - mums! Men fikonmarmelad är säkert minst lika gott!
    Kramar
    Agneta

    SvaraRadera
  2. Läste också ditt förra inlägg om hur lycklig du är nu på gården igen, det låter så härligt att man KAN få ångra sig, det är ju inte alltid det går!!! Visst stoppar man i sej en massa onyttigt i juletid, men ert kexfat ser riktigt läckert och i alla fall lite nyttigt ut! Kram/FInas mammis

    SvaraRadera
  3. Jag tror bara jag intalat mig själv att jag inte är förtjust i fikon, knäppa idéer kanske! Ost och kex är ju så attans gott, svårt att motstå flera!
    Har ni fortfarande snö på
    Gården, härligt att allt känns så bra igen!
    Min lediga tid spenderas i ishallen mannens schema klaffar "perfekt" med alla träningar så det är bara att slänga in barnen i bilen och glatt åka!!
    Önskar dig ett riktigt Gott nytt år
    Kramar Sandra

    SvaraRadera
  4. Grattis till lyckad "hemflytt" låter så fint att ni kom hem igen :)

    Fikon ääärr gott :) ser så smarrigt ut med kex, st, marmelad!! Hasselbackspotatis går inte av för hackor det heller!

    Önskar dig ett riktigt Gott Nytt År!!

    Stor nyårskram från Lollo

    SvaraRadera