tisdag 31 december 2013

Gott Nytt År-revisited...och löften--

Så var det då årets sista dag. 
På året 2013, som blev året då cirkeln slöts.

Det var det här året då vi bestämde att vi kunde ändra oss, att vi kunde ångra
ett val som inte var dåligt men ett val som inte var i rätt tid.

Vi var inte redo för "pensionärslivet" på ön, det där med belysta promenadvägar,
bekvämt, modernt boende och närheten till havet. 

Nej vi återvände till skogen, till det stora, ganska svårskötta huset, och 
vi omvärderade allt som hade med boende att göra.

Vi planerade för ett boende med "bara oss två", tre med Lilleman,
och det skulle vara bekvämt och mysigt. 

Jag vände blickarna ifråninredningstidningar, bloggar och sånt som 
brukar inspirera, men också styra, märkligt nog. Man blir påverkad. 
Även om man kanske inte känner så... 
jag slutade tänka "shabby", industri, modernt, svart, vitt
osv och försöker känna vad som är vi. Husse och jag vi har
nästan identisk smak vad gäller färger och inredning.

Vi är båda sakletare (men har dragit ner på sakletar-turerna)
och gillar återanvändning. Vi gjorde oss av med mycket
"barlast" under den tiden då vi hade huset ute på försäljning
och jag säger ärligt att jag saknar inte en endaste pryl eller
möbel. Det som är här nu, det är sånt jag vill ha.

Det känns konstigt att lägga tillbaks saker,
   såna saker man bara för drygt ett år sen
packade ner i lådor för att flytta till ön...
Att placera ut lampor i samma fönster de 
stod i förut.
Att lägga tillbaks besticken i lådan...
Ja det är sannerligen en märklig känsla.

Förvånat såg vi också hur öns moderna möbler och 
inredning "satt som en smäck"
även i huset som byggdes för snart hundra år sen (1918). 
Lika passande som i 2012 års passivhus.

Vi skaffade en pelletskamin, en rejäl sak. Som 
ändrat hela vårt boende. Jag har under alla år,
över tjugotvå år, frusit här om vintrarna.
Hur mycket man än eldat i kakelugnar, vedspis,
braskamin, el-element... så har jag ändå gått omkring
här och frusit. 
Nu går jag omkring och njuter av en härlig värme.
Utan den... vetesjutton.---

Jag önskar bara att jag hade gröna fingrar! 
Kanske man kan få såna om man kämpar.
Kanske man kan "läsa på", gå kurser o sånt?
Det finns ju alla möjligheter i världen att ordna
en fin trädgård, uteplatser, odlingar och sånt här.

Det får bli mitt nyårslöfte.
Att bli mer grön... 
och att må bra!

Och så tänker komma igång med
släktforskningen igen. Ett årsabonnemang
på Arkiv Digital ska jag skaffa.

Det räcker nog, eller vad tror ni?
Det där med mat o träning, det är inget 
man lovar på nyår, det är sånt som liksom ingår
i kitet att må bra.
återanvänd bild... 

9 kommentarer:

  1. Hej min fina bloggvän!
    Jag ligger lågt ett tag till............saknar inte bloggvärlden direkt....................det är en jäkla konstig värld egentligen.
    Shabby, industri, svart eller vitt, alltid är det nåt som man "ska" gilla...............
    Tycker det är så starkt av er att vända upp och ner på er tillvaro och flytta tillbaka, tänk att ni kände så tydligt vad som var rätt.
    Skönt att ni är på er rätta plats igen.

    Vill önska dig ett riktigt GOTT NYTT ÅR så hörs vi så småningom,
    Kram Anneli

    SvaraRadera
  2. Önskar dej husse och Lilleman ett riktigt GOTT NYTT ÅR på gården! Så mysigt att läsa om er resa tillbaka till det gamla och det invanda. Lycka till i fortsättningen, det går ju inte att lära gamla hundar sitta, eller.....???
    Kram från Finas mammis

    SvaraRadera
  3. Jag tror nog att du kan få gröna fingrar, jag skulle också behöva det, vi kanske kan tipsa och hjälpa varann ;-)
    Japp the big Apple är planerna! Vi skulle åkt för ca tre år sen, resan var bokad och betald, två veckor innan gick min mamma bort så vi avbokade resan, sen kom lille N, sen bröllop, sen Thailand sen har det har inte blivit av... Och tänkte att jag kunde fira min 35 års dag där till våren, det skulle ju vara en bra present ;-)

    Önskar dig ett riktigt gott nytt år!
    Kramar Sandra

    SvaraRadera
  4. Härligt vilken resa ni gjorde! Ibland kan man behöva det för att kunna återvända och njuta av det man redan hade. Vare sig redan är lång eller kort. Ja pelletskaminen verkar underbar! Ha nu en jättefin nyårsafton och ett riktigt gott nytt år! Kram!

    SvaraRadera
  5. Ja, men ni prövade på och det är det inte alla som gör, det är stort och att ni nu trivs så gott det är väl underbart!
    Och det där med att få gröna fingrar - det är bara att pröva, misslyckas och pröva igen och så är bloggarna en guldgruva att gräva i och fråga och leta information i. Börjar man så brukar man nog fastna och det är ju så nyttigt, frisk luft och motion och själen får också sitt av odlande. Tänk egna grönsaker - nu kanske det inte går med avokado (som jag vet att du tycker så mycket om, jag också) men allt annat!
    Ett riktigt gott nytt år!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  6. Åh vad roligt att det känns så rätt för er att flytta tillbaka :-) Ett riktigt gott nytt 2014 önskar jag er!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  7. Önskar Dig ett riktigt Gott Nytt År!
    Nu är ni hemma igen!!!

    Kram Margareta

    SvaraRadera
  8. Önskar er ett Gott Nytt År och hoppas att ert 2014 blir ett toppen år.
    Nyårskramar Ing-Britt

    SvaraRadera