måndag 9 december 2013

Sicken jäkla helg!

Ho, ho, ni har kanske också haft en sån där helg som kanske går till historien? Blåst o snöat har det väl gjort typ överallt i hela landet? Utom på ön, då, där det kom igår söndag och idag... för att genast börja töa bort efter en glashal måndag.

Men helgen, ja den var rejäl. Två, jodå stollarna gav sig ut två vändor till gården. En gång utan Kapet, för att reka och skotta och sätta på värmen. En vända med Kapet för att få dit de skåp o hyllor som enl planerna skulle vara på plats denna helg. Det är viktigt att tidsplanerna hålls, om man ska få till det med flyttning på ett sånt här sätt.

Vilket sätt då?
Jo vi har räknat ut att det går åt x antal vändor för att flytta allting med Kapet. Dvs vår hästtransport.

Inte denna helg, men nästa, dvs fjärde-advent-helgen, ska vi vara på plats på gården. Alla möbler ska vara flyttade och sen har jag inte tänkt åka tillbaks till ön... jo flyttstäda,,, men annars bara som sommargäst... eller så inte...

Första vändan var helvetisk! Det började snöa i Trollhättan, och sen blev det bara värre o värre.



I Kvänum hade en långtradare lagt sig över vägen, så vi vände och körde omvägen över Skara, en nätt omväg på en massa mil. När vi kom fram till gården såg det ut så här....



Det var en rejält massa snö. Detta var sent fredag kväll. Lördag förmiddag hade husse skottat undan med traktorn (med det efterlängtade snöbladet),  jag körde fin-liret på trappan, till tvättstugan och framför alla portar,,, tur man är vältränad...så vände vi tillbaks till ön för att hämta Kapet. Då hade det mojnat lite.

Väl framme på ön, så kopplade vi på Kapet och drog iväg igen. Hej och hå! När vi passerade Kvänum, det ställe där det varit stopp kvällen innan, så såg det ut så här.



Lagom hastighet är nödvändigt för att ta sig fram här... tänk vad det hade varit trevligt om de hade skrapat lite till...

Falbygden i solnedgång, bilder genom bilfönstret... Berget Ålleberg i fonden.


Falekvarna och Leabybacken heter detta.

Nerför Leabybacken,,,, tur de skrapat.



Och så körde vi ner mot gården igen. Så här såg det ut... skottat o fint! Inga problem att vända Kapet och backa upp mot trappan, inte. Vi har plockat ner staket o gång-grind för att lättare komma till...


Pelletskaminen fick bekänna färg. Den gick och gick, och det har aldrig varit så varmt o skönt i huset nån gång. En härlig värme. Tänk att den kan sprida värmen runt i alla de 99 kvm på nedervåningen, trots att det inte är öppen planlösning. Det är visserligen byggt så att man kan öppna alla dörrar så blir det rundgång. Men ändå! Djupt imponerad.

Den fick gå ner på lite lägre kapacitet under natten, men höll innetemperaturen ändå, trots -17 grader ute. Ja säkert ännu kallare, för vi brukar ha 2 grader mer/lägre än mätstationen som ligger några km bort.

SMHIs app för väder igår. Vi bor alltså i Kymbo... brukar slå köldrekord lite då o då i Götaland...



Ja så var det måndag, alltså, och nu är det inte så mycket mer kvar att packa, utom lite kläder o sånt. Till helgen är det tänkt att sängarna ska åka med i Kapet,,,, så det blir att sova på soffan sista veckan... Det går det också (där sover jag gött)...

4 kommentarer:

  1. Ni är tuffa som ger er i väg i sådant väder, ryser när jag ser allt det vita. Och va kallt ni hade det, här kröp det bara ner till minus sex grader och stormen såg vi inte röken av här! Men sen fick vi 15 cm snö i söndags, men den håller så sakta på att töa bort! Så skönt att er kamin värmer så bra! Lycka till med flytten i fortsättningen!
    Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  2. Åh jag säger som mor min; ni är tuffa ni, inte dåligt! Men har man ett mål i sikte då gör man nästan hur mycket som helst för att komma dit! Ärligt talat, personligen måste jag nog alltid ha ett mål för att få något gjort över huvud taget. Gården ser supermysig ut där i vinterskrud! Men att ni hade det så kallt! Underbart att pelletskaminen är så bra, även den visade sig vara ett riktigt kap :-) kram!

    SvaraRadera
  3. Oj, vilka turer, men tar man det lugnt och sansat så går det bra. Och att man inte råkar ut för sådana som inte tänker alls i trafiken, för tyvärr finns dom ju. Huset ser så fint ut där det ligger. Jag förstår precis att du vill tillbaka dit och ett gammalt hus är ett gammalt hus och dom slår det mesta. Ibland saknar jag vårt gamla hus här nedanför, jag gillade att det var lite kallt på golven och att det "fladdrade" lite i gardinerna och vedspis och kakelugn och stora pipor och huset blev varmt på ett kick. Jag tycker om att bo här i detta huset också men det går inte upp emot ett gammalt, aldrig.
    Kramar

    SvaraRadera
  4. Så fint det är huset eller ja gården!! Jisses vad snö, ja det gäller att ta det försiktigt och dom som inte vågar bör hålla sig hemma en sådan dag (säger jag som är född rally förare) men nä jag sansar mig också i oväder, torrt väglag och jag är lite tuffare! Eller dom som kör i vänsterfilen och är ivägen, ja ja vi kanske ska hålla mina "kör egenskaper" till en annan gång hehe...
    Jag skrattar gott åt smeknamnet kapet :-) härligt att ni får med er så mycket...
    Soffan somnar jag ofta i, känns som jag sovit där mer den sista tiden än i sängen då
    Noah har sina vakna nätter...
    Nä nu är det julkalendern sen bara att hoppa i skorna för en joggtur, usch idag tar det emot!
    Kram Sandra

    SvaraRadera