torsdag 23 januari 2014

Än så är det långt till vår...

Vinter o kyla, ja det har liksom bara börjat. Jag tror det kommer att dröja länge, länge tills våren kommer. Det är ju bara inne i sista delen av januari, ja inte ens sista veckan, ännu.

Som tur är så har vi äntligen värme i vårt hus. Idén att bygga in vindstrappan och göra ett utrymme
under den för återvinning, förvaring och jobbar-kläder var ju en bra grej. Känner kylan där inne, när jag hämtar hundmat... den där kylan kom ner i vår hall innan... ändå har vi "byggt in" trappan provisoriskt där uppe.

Nu när vi har minskat hallen, men ändå gjort den större, så har vi alltså en varmare hall med bättre plats... En klädhängare, skoställ och ett skåp har fått plats där. Ny lampa (hall-lampan från ön) gör det hela ljust o fint.

När vi flyttade tillbaks så tänkte jag att jag ville göra om hallen helt, dvs måla om halvpanelen (vit?!?) och sätta upp ny tapet. Men husse blev lätt stressad och sa "vadärdetförfelmed gult?" och ja, vad är det för fel med en gul hall?. Vaniljgul,,, Ja ja, det får väl gå då... man får välja sina strider, helt enkelt....

Som tur (eller otur???) var så hittade jag flera oöppnade tapetrullar av den tapet som vi använt i hallen för ja, över tio år sen är det nog, sen vi renoverad den... De låg i en kasse nere i den sk gäststugan, den gamla skraltiga bykstuga som, med sitt halvt nerrasade tak, väntar på att någon (?) ska ta tag i och byta det. Inga gäster har bott här på tjugo år i alla fall...

Så det var bara att regla upp, sätta dit några dörrar, sätta upp gips med träskivor bakom och så bidde det en varm och inbjudande hall. I stället för en öppen kall trappa med en massa brôte under...

Och så lade vi dit laminatgolv som ser ut som klinker. Det blir bra för att slippa få repor efter hundklor, när Lilleman drar iväg o spinner loss för att han är så rädd att han inte ska få följa med ut... hemska tanke....

Nån dag, när det är lite ordning, ska jag visa hur det ser ut nuförtiden... tills dess får ni se hur vi (mest husse då...) byggde.
dörren till höger går till köket

salen till vänster. kakelugn alldeles innanför dörren

trä o gips-rejält att skruva i...

6 kommentarer:

  1. Hejsan!
    Bra att kunna stänga ute kalldraget från vinden och samtidigt få bra dold förvaring till sånt som man inte vill ha synligt.
    Vi får väl hoppas att vintern nu får vara kvar ett tag då våren faktiskt brukar bli mycket finare efter en snörik vinter, älskar verkligen värmande sol som ger takdropp :).
    Ha de gott, kram Ing-Britt

    SvaraRadera
  2. Ja du, ett tag till är det allt vinter.
    Gillar inte riktigt den här kylan.......................4-5 grader kallt men känns som- 25!

    Smart idé med inbyggnaden och bra med extra förvaring behövs alltid.

    Idag bakar jag, då blir det gott och varmt i köket, så där hålls jag idag!
    Går helst inte ut ( om jag inte blir tvungen ).

    Kram Anneli

    SvaraRadera
  3. Usch jag vill inte att detta ska vara början... jag vill ha vår nu. Eller i alla fall i mars. Jag brukar inte frysa men den här veckan fryser jag genom märg och ben. I tisdags var jag nästan gråtfärdig när jag kom till jobbet och "såg fram emot" ytterligare en dag av att sitta och frysa. Nu har jag fått låna ett extra element och stänger dörren om mitt arbetsrum så nu fryser jag inte så mycket. Det ser så mysigt ut hos er, bra att bygga bort kallraset. Jag tror kallras är bland det värsta jag vet! Kram!

    SvaraRadera
  4. Det är inte fruset på fjorden vilket jag ser som ett gott tecken. Än så länge. Blir det tjock is tar det ju i regel längre tid för våren att komma igång. Nu har vi liksom inget väder alls här, det är gråsvartfult snöigt ute och det gör ingen glad. Och så mörka tunga moln. Men det är varmt och gott inne.
    Snillrikt att ta tillvara ett sånt utrymme, det brukar bli riktiga draghål där, eller hur och så blev det bra förvaring. Gult är fint! Man blir glad!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  5. Full rulle igen förstår jag med husrenovering, så är det alltid med gamla hus, man blir visst aldrig klar men det är oxå charmen med att äga ett gammalt hus, ser fram emot resultatet, ha en fin helg, kram

    SvaraRadera
  6. Visst är det kul att göra om och det blir ju alltid till det bättre, eller hur!
    Så fint och praktiskt med sådant golv! Usch ja, vintern har ju bara börjat och jag är redan så trött på den. Och väderläget tycks alldeles fastlåst, fast ska det vara vinter så är ju det här vädret det bästa tänkbara så länge vi slipper skotta snö! Fast nu är snart en vintermånad till ända! Det är bara att gilla läget!
    Kram/Finas mammis

    SvaraRadera