fredag 17 januari 2014

Då kör vi ett "litet" mat/vikt-inlägg igen då...

....för vissa räcker det att dom läser ett recept så går dom upp ett halvt kilo. Jag tillhör nog den gruppen. Så det gäller att liksom lära sig.

Jo jag vet att det finns dieter som ska "lura" kroppen att minska kroppsfettet (det är ju det som det handlar om, mest) och att ställa om värdena i kroppen (kolesterol, blodtryck och sånt). Bra det...

Men till syvende o sist så handlar det om inkomster och utgifter. Nu har jag lyckats hålla min vikt (nåt kg upp o ner) under en ganska lång tid. Jag uppnådde min målvikt sextiofemkommanoll (den hade jag satt själv) på midsommardagen. Den har alltså hållit sig i över ett halvt år, och det tog ungefär ett år för nå dit...

Hur har jag lyckats med detta, jag som är en matfreak av dess nåde? Jag älskar mat. Mycket mat, stora portioner och gärna fika med bröd o sånt.

Här kommer lite tips. Obs att det är mina tips, inga dieter, bara hur jag gjorde/gör... OBS! Långt!


  • läs innehållsförteckningar, kolla kalorier, kolla fett. Lättprodukter betyder inte alltid få kalorier. Bara mindre fett. Nyckelhål-produkter är bra. Jämför ex vis kalorier på bröd. 
  • Tänk kalorier per dag. Jag, som är sextio år, förbränner ca 11-1200 kalorier per dag om jag inte rör på mig. Det finns ställen på nätet där man kan kolla ungefärliga kaloriintag för ålder o vikt och hur mycket man rör på sig. (Tänk 100 kaloriers förbränning per timma om man inte rör på sig.)
  • Väg och mät. Skaffa en bra hushållsvåg som går att tara, dvs nollställa med grejor på. Då kan man ställa på en tallrik, nollställa, lägga på en grej, nollställa osv. Det blir lite matematik i början, men man lär sig. En bra kaloritabell är också bra att ha. Finns här. Miniräknare är bra, och ett noteringsblock. Använd decilitermått. Det är svårt med ögonmått...Skriv upp favoriter, bra att ha till sen, när fantasin tryter.
  • Försök hitta nåt som du verkligen gillar, att äta till frukost. Då känns första måltiden riktigt bra, man är nöjd. Jag äter samma varje morgon. 
  • Vi som är/har varit överviktiga gillar mat! Vi tycker om saker som SMAKAR gott! Hittar man nåt som är gott OCH nyttigt, så kan man äta det. OFTA. Mina favoriter isbergssallad, avokado o sugar snaps är dyra. Mitt favvobröd Ikeas hårda bröd i svart förpackningen hittas bara på Ikea=lång resväg. Det får kosta! Hittar jag nåt jag gillar som är bra OCH gott, ja då köper jag det. Jag tänker ibland att sugar snaps är då rysligt dyra, men jag tänkte minsann inte på vad en chipspåse, en påse bullar eller chokladkaka kostar... förskjutna prioriteter kan man säga.
  • Avocado innehåller väldigt mycket kalorier, och är dyra, men är så himla nyttiga att det är värt det. Jag äter en om dagen!
  • Blanda sött (majs) med krispigt (sugar snaps) till salladen. Jag sätter till isbergssallad, savoykål, gurka, purjo och till det två skedar mini-Keso. Blanda ihop och skiva en halv avocado ovanpå. Höjdare! Grönt är skönt/gott/nyttigt. Det brukar bli min lunch. Tillsammans med hård macka med ägg och kaviar och en kopp te.
  • Finessen att bli mätt är att man äter både fett, proteiner och kolhydrater. Jo jag vet, kolhydrater är no-no hos vissa. Men finessen är långsamma kolhydrater, dvs grönsaker och surdegsbröd. Fett ska man såklart välja bra fetter. Det där kan ni redan. Men man kan vräka i sig massvis med grönsaker och fortfarande känna hungerskänslor. Känns det igen? En sallad ute på stan, man ska va duktig, och man är hungrig igen efter en kvart. Ta en bit bröd till, så blir man mätt. Mat som krasar, krispig mat och mat som låter när man äter, är trevligt (nu menar jag inte att man ska sörpla, då alltså) . Hårt bröd istället för mjukt. Krispiga grönsaker.
  • Motion. Jag har alltid hatat ordet motion. Förr sa folk till mig : rör på dig så går du ner i vikt. Då har man lust att kräkas på dom, ursäkta ordvalet...Det är inte så himla lätt. Speciellt om man har övervikt, och en kort promenad till brevlådan är vad man mäktar med på en dag. Så vad hände då? Jo jag gick på motionsgympa tillsammans med en massa främmande människor när jag flyttat till ön. Det var så klart väldigt jobbigt. Hade ändå gått ner en hel del kilon redan, men hade absolut inga muskler utan bara en massa överflödig hud och ingen kraft. Men oj vad det var roligt! Att röra på sig till musik! Och för varje gång blev det lättare o lättare. Mina promenader med Lilleman blev längre o längre, snabbare o snabbare. Så började jag på Step och det var där jag fann min grej.
  • Om man schabblar till det och går bananas en kväll och bara vräker i sig mer än man tänkt och kanske tar det där extra glaset...? Ingen skada skedd! Faktiskt! Jorden går inte under, så att man måste sluta hålla kollen och fortsätta vräka i sig för det är ändå kört ändå... Känns det igen? Japp, så var det förr. Små försök som gick åt skogen en sen fredagskväll när man skulle unna sig, och då är det lika bra att strunta i det... En liten hemlis: ibland verkar kroppen uppskatta det där överflödet den där gången, och belöna med en extra viktnedgång när man väl återgår till att hålla kollen på vad man äter. Därmed inte sagt att man kör det varje fredag, haha!
  • Nu när vi flyttat till gården och det blir si och så med promenader (Lilleman o jag kastar pinnar på gården, det är liksom inte samma sak...) så får jag kolla lite extra på vad jag äter. Jag har några favoriter som vi äter, husse o jag.
Mellanmål! Mellanmål är nåt som får mig att överleva allt det här. I mitt dagliga kaloriinnehåll ingår ca 150 kalorier mellanmål. Det räcker gott till vaniljyoghurt med bär. Frysta bär (blåbär, hallon) körs en liten stund i micron och så några skedar yoghurt till...

Ett annat mellanmål, som både husse o jag gillar, ja han gillar så klart ovanstående också, är "go-kaffe".
Det är laktosfri lättmjölk och espresso från kapselmaskinen Tassimo. Laktosfritt är nåt jag börjat med, då jag märkt att jag får ont i magen av "vanliga" mjölkprodukter. Laktosen är ju utbytt till glukos, kanske inte så himla bra, men det är en bättre variant för mig. Jag värmer mjölken, 2,5 dl per person, brygger en kapsel espresso, häller i mjölken och NJUTER! Husse vill ha den lite sötare, så han får en Hermesetas i... ja såna är vi ;-)
Mättande, gott och under rejält under mellanmålsgränsen, ca 75 kalorier... 
bild ICA Maxi

bild Tassimo.se

Nu tänker ni: herregud, hålla på o räkna o mäta och sånt, hu va jobbigt! Jag har tänkt så här. Efter mina tre månader med bara pulverdiet, så var det en baggis att väga o mäta det man skulle äta. Nu vet jag att det funkar. (nu låter jag som en reklam för ww, det var inte meningen,,,) Mitt tidigare problem har varit att jag ätit nästan utan att jag vetat om det. Ja ni känner nog igen det. Tänk efter: vad har jag ätit idag? plötsligt kommer man på att, jajustja jag åt ju det där också... ja det liksom springer iväg och i slutet av dagen så har det blivit lite ditt o datt som man inte tänkt... Jag behövde struktur och ordning i mitt ätande. Att jag verkligen tänkte på vad jag åt. Så de...

Ja nu då? Jo vi äter nog egentligen ganska "vanlig mat". Men med mer grönsaker och massor av sallad. Vatten som måltidsdryck. Mindre portioner (jo ibland väger jag min portion bara för att inte tappa kollen). Igår åt vi nötstek med kokt potatis och brun sås. Och sallad såklart. Det är helt ok. Eller hur? I morse stod vågen på sextifemkommatre. Yipp yipp!


4 kommentarer:

  1. hehe jag är en av dom som troligtvis går upp 3 kg av att titta på ett recept! det där med att läsa tror jag man tillslut lär sig och inte behöver varje gång rabbla om det...
    Det snöar i Göteborg idag, och sen vinder vinden utav bara hels.... utav bara den! Svinkallt rättare sagt!!
    Jag tror att det kommer att gå hur bra som helst imorgon när du kliver in där på steppen...
    jo kanske någon bild dyker upp på mig, kul att få "hotta" till sig lite ibland

    Ha en trevlig helg
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  2. förr kunde jag äta hur som helst och gick inte upp ett gram men nu räcker det nästan med att titta på godsakerna
    ha en bra helg
    kram Rosa

    SvaraRadera
  3. Ja hurra för surdegsbröd och blåbär och yoghurt! Och för grönsaker! Och laktosfritt! Du hör att det är en del samma här hemma. Och jag äter alltid samma sak till frukost. Det är något tryggt med det. Och mättande. I skrivande stund står maken och kastar runt en surdegsdeg så jag tror att jag min lyckost får nybakat frukostbröd imorgon... kram till dig och tack för dina glada tillrop hos mig, roligt att du också gillar planlösningen på huset - du tänker precis som jag!

    SvaraRadera
  4. Jag tillhör de lyckliga som aldrig har behövt tänka på vad jag äter, bara jag äter så jag inte är hungrig, för det är det värsta som finns. Visst har jag några kilo för många nu när jag blivit äldre, men jag håller samma, så länge jag gör det bryr jag mej inte. Kan vara bra att ha några överflödskilon när eller om man blir sjuk! Jag beundrar dej verkligen att du har lyckats! Kram/Finas mammis

    SvaraRadera