tisdag 28 januari 2014

Mina favoriter är tillbaks på gården.

I sitt hem så har man kanske en sån där favoritpryl 
som man har haft under många år.
Som kanske är arvegods
eller inköpt under en speciell resa
eller hittad på en loppis
eller kanske på vinden?

Under åren här på bloggen så har jag visat
en del av mina favoriter, bla den stora


den viktorianska urnan, min lille följeslagare
och



men den som är mig allra kärast, är
tavlan med morfar och hans mor, far, syster
och häst.
Tavlan är målad i olja, ovanpå fotografiet, så som man gjorde förr.
Har original-fotografiet kvar i en av mormors o morfars fotopärmar.

Gården finns kvar än i dag.
Nya ägare, det ser helt annorlunda ut, 
men jag har fått förmånen 
att gå in och kika... 

På ön stod tavlan inne på kontoret.

Nu hänger den bredvid kakelugnen i salen.
På nåt vi så passar den bättre här..


Den gamla original-tapeten får hänga med ett tag till.
Den är fortfarande väldigt fräsch för att vara nästan hundra år.
Tanken var att den nya skulle sättas upp,
men det bidde inte så...än...
Var sak har sin tid.

3 kommentarer:

  1. Fin tavla och visst passar den bättre där ...gillar den tapeten inte behövs det ny
    kram Rosa

    SvaraRadera
  2. Allt är i sin ordning igen. Jag förstår att tavlan är en kär ägodel.
    Kram på dig och ha en fin kväll!

    Åsa.

    SvaraRadera
  3. Åh förstår att du håller hårt i den tavlan! Jag visste faktiskt inte att man målade på fotografier förr så där lärde du mig något nytt! Och så vackert hus de hade. Och hästen. Visst önskar man ibland att man bara kunde knäppa med fingrarna och hamna i en annan tid för en stund? Kram!

    SvaraRadera